Hej!
Jag står i begrepp att köpa en IF-båt, men eftersom pris-spannet är så stort behöver jag litet hjälp i fråga om vad man kan förvänta sig av en båt från mitten av 70-talet som kostar runt 40 000 kr, 60 000 kr eller 80 000 kr. Skick på inredning, däck och skrov, hur gamla segel, inom- eller utombordare, toalett och naturligtvis extrautrustning och så vidare.
Tacksam för litet generella och lätt beskrivande svar (så att jag avslappnat kan känna mig nöjd med den båt för 75 000 kr det antagligen blir).
/ Johan
Svår prisfråga
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Svår prisfråga
För 75 tusen borde du få en fullt utrustad båt som är i absolut toppskick och för övrigt är utrustad med bara något eller några år gamla segel samt en lika ny utombordsmotor.
Mantåg, pulpitar, badstege, toalett, vattentank etc. etc. värderas olika av olika personer. En del sätter ett värde på de prylarna, en del inte.
Inombordare är ofta lika gamla som båten och därmed ett osäkert kort. Enligt mitt sätt att se det är en gammal inobordare inte värd särskilt mycket om ägaren inte kan visa att den är renoverad, helst hos en märkesvrkstad.
Mantåg, pulpitar, badstege, toalett, vattentank etc. etc. värderas olika av olika personer. En del sätter ett värde på de prylarna, en del inte.
Inombordare är ofta lika gamla som båten och därmed ett osäkert kort. Enligt mitt sätt att se det är en gammal inobordare inte värd särskilt mycket om ägaren inte kan visa att den är renoverad, helst hos en märkesvrkstad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Svår prisfråga
Har vait ute och letat ett tag o nu köpt IF från -76 för 60:- Här kommer beskrivning från en köpare i stället för en säljare. Båten har ett fint skrov utan synliga skador, inga sprickor vid relingslisten. Tamparna från masten är "nerdragan" så allt trim kan ske från sittbrunnen, relativt nya "snören" och råttor. Inga "nya" genomborrningar runt mastfoten och däcket är stabilt när man stampar runt mastfoten. Relativt nya dubbla vinchar både i sittbrunnen och på rufftaket. Fullt utrustad med staket, ankare x 3, tampar, fendrar, nödraket, brandsläckare mm, vattentank, kök, toa, fungerande el-stystem, VhF. Utombordsmotor från 1995, ny rulle och ouppackad genua, kappseglingsbar (på klubbnivå) stor, fock och geuna från 2000-nånting samt en gammal stor med replik. Mycket fin puts på lackerad trädetaljer i ruffen, dynor från 2004, inget "släpp" av inrednigsmaterialet i rufftak, sidor eller under låder och skåp. Några sprickor i topcoaten under "lådorna" i sittbrunnen. När jag varit ute o letat har nästan alla båtar haft sprickor i topcoaten även under durkarna och runt lyftöglan, tydligen är detta normal, även spricka i förstäven från vattenlinjen och ca 1 meter ner är normalt. Har tittat på 8 båtar och tycker det är jättesvårt att avgöra vad som är prisvärt och bra. Denna IF-båts sida har även bra rekommendationer under "allmänt" för blivande IF-båtsägare som jag använt mig av, samt forumet så klart! Lycka till, Annika