Hej alla kunniga IF-ägare.
Ni som vet - när och i vilken omfattning tillverkades IF-båtar med vitt skrov och vitt däck? De enda vita båtar jag har hittat när jag letar har varit antingen bland de äldsta, eller bland de allra yngsta, de så kallade IF-racing med blå eller röda dekorränder under fotlisten. i övrigt verkar beige vara det vanligaste. Finns det någon statistik på detta? Jag kommer inte att rynka på näsan åt en beige IF om jag hittar ett fint ex, men jag är förtjust i vita skrov, och det är ju bra att veta om det kan löna sig att vänta på en helvit båt.
per
färger
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: färger
Båtarna har under åren tillverkats i olika nyanser av vitt, vilket kanske kan uppfattas som beige i vissa fall.
De äldsta båtarna är ju gråvita som kaolin. Färgen kallas även "lergrå". De yngre båtarna är betydligt vitare och beigare.
De äldsta båtarna (som min sjuttietta) har behållt sin vita färg bra. Gelcoaten har kritat litet, men det syns inte i den gråvita nyansen.
Se för övrigt broschyren om färgkoder för båtar augusti -71 till augusti -75 som finns att läsa och betrakta på hemsidan. Under den perioden var allt vitt uppenbarligen beigevitt. Före den perioden var allt vitt lergrått och efter augusti -75 kanske mera kritvitt. Men detta sista får någon annan kommentera.
De äldsta båtarna är ju gråvita som kaolin. Färgen kallas även "lergrå". De yngre båtarna är betydligt vitare och beigare.
De äldsta båtarna (som min sjuttietta) har behållt sin vita färg bra. Gelcoaten har kritat litet, men det syns inte i den gråvita nyansen.
Se för övrigt broschyren om färgkoder för båtar augusti -71 till augusti -75 som finns att läsa och betrakta på hemsidan. Under den perioden var allt vitt uppenbarligen beigevitt. Före den perioden var allt vitt lergrått och efter augusti -75 kanske mera kritvitt. Men detta sista får någon annan kommentera.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983