Har nyligen köpt en Furlex 100S som tidigare suttit på en Arabesque 26'a (liknande storlek på båt men dess förstag sitter hela vägen upp i masten), och fick med en hel uppsättning segel på köpet. Mitt dilemma består nu i om jag bör korta ner rullsystemet för att matcha de 8.35m som IF-båten "bör ha", eller om jag ska sätta dit ett nytt förstagsfäste i masten för att kunna utnyttja hela längden av systemet jag köpt, inklusive alla segel som följde med.
Jag avser inte kappsegla, vilket annars skulle vara ett starkt argument mot att höja fästet, men vad finns det mer för argument åt båda hållen för detta? Tänker att det blir väldigt dyrt/omständigt att få segel omsydda för det kortare förstaget så rent ekonomiskt vore det intressant att höja fästet, men kan inte avgöra vad det får för övrig påverkan på riggen eller stabiliteten i stort.
Bonus-fråga, hur kan jag avgöra om t.ex spinnakern jag fick med är för stor för IF'en om jag inte höjer upp både förstagsfäste och även fallen för försegel? Finns det några "standardmått" att gå på?
Tack!
Dilemma - Korta rullsystem eller höj förstagsfäste i mast
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Dilemma - Korta rullsystem eller höj förstagsfäste i mast
Det finns segelmått och riggmått i klassreglerna och i klassregelritningarna.
Om dina segel är för stora, finns risk att de inte går att använda utan modifiering. Undantaget kan vara spinnakern där man kan montera en extra bygel högre upp på masten och anpassa spinnakerbommens längd .
Själv hade jag aldrig gett mig på att ändra den stående riggens geometri .
Om dina segel är för stora, finns risk att de inte går att använda utan modifiering. Undantaget kan vara spinnakern där man kan montera en extra bygel högre upp på masten och anpassa spinnakerbommens längd .
Själv hade jag aldrig gett mig på att ändra den stående riggens geometri .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Är långt ifrån någon expert på riggar och riggeometri men håller med Marek. En IF:s rigg kännetecknas ju inte enbart av att förstaget ej går upp till mastens topp. Den har också bakåtsvepta spridare vilket i och för sig finns på en del mastheadriggade båtar som t.ex. Maxi 77, men då med också ett inre förstag. Och på en IF och andra båtar med samma rigg är ju akterstagets enda funktion att trimma masten, medan det på de flesta mastheadriggade båtar tar upp stagning i längsled.
Jag gissar att om man börjar ändra på en av de stag och vant som finns i en IF-rigg så måste man också kontrollera vilka justeringar av andra stag och vant som måste göras för att masten fortfarande skall vara stabil och så trimbar som möjligt (den blir ju med nödvändighet mindre trimbar när förstaget går upp i masttoppen).
Contessa 26 är väl den båt som mest liknar en IF men som är mastheadriggad. Den har raka spridare som du kan se på den här länken, så där ha rman ändrat mer än bara flyttat upp förstaget i masttoppen. https://sailboatdata.com/sailboat/contessa-26
Kan du få tag på en begagnad sådan rigg är det kanske en lösning, men du måste nog då flytta röstjärnsinfästningarna samtidigt. Vilket låter som rätt mycket jobb och utgifter tycker jag.
Att bara flytta upp förstaget i toppen utan att konsultera en erfaren riggare om vilka andra åtgärder jag samtidigt bör överväga skulle jag aldrig göra. Och detsamma om man vill flytta upp spinnakerfallet till masttoppen för att kunna föra en större spinnacker.
Dessutom: varför behöver du många segel på en IF med försegel på rulle? Själv klarar jag mig med ett under hela säsongen. Så varför inte kapa den Furlex du köpt så den passar till din IF, låta sy om ett av de segel du fått med dig så den passar en IF, och sedan sälj de segel du fått med dig men inte behöver på Blocket? Även om det inte finns många Arabesqe 26 så borde de väl, eventuellt med måttliga modifieringar, passa till t.ex. en Accent som ju också är en mastheadriggad 26-fotare.
Nils D SWE-3008
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Jag kollade rigg- och segelmått för Arabesque 26.
Måtten skiljer sig väldigt mycket från IF-ens och inget är i närheten att kunna komma att passa.
Möjligtvis kan du modifiera/korta Furlexen till passande förstagslängd. Förutom att genuan har för långt förlik, kommer den även vara mycket för lång i underliket, så det finns nog heller inget att återanvända där.
Så sälj seglen på Blocket som Nils föreslår och skaffa segel som passar.
Måtten skiljer sig väldigt mycket från IF-ens och inget är i närheten att kunna komma att passa.
Möjligtvis kan du modifiera/korta Furlexen till passande förstagslängd. Förutom att genuan har för långt förlik, kommer den även vara mycket för lång i underliket, så det finns nog heller inget att återanvända där.
Så sälj seglen på Blocket som Nils föreslår och skaffa segel som passar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Tack för alla svar, det blev väl ungefär som jag miistänkte att rekommendationen är att korta rullsystemet. I sig behöver jag inte någon större mängd segel, har kört på stor och fock hittills vilket funkat bra, men spinnaker har alltid intresserat så är väl (utöver den rull-anpassade genuan) den som lockar mest att kunna använda, men kan ju fokusera på dessa två och utifrån klassritningen se om de går att minska ner eller om någon dimension inte räcker, och annars som föreslaget sälja av dessa och köpa nya/bättre begagnade.
Tur det finns erfarna och vettiga röster för att hala in dessa idéer från en glad amatör :)
Tur det finns erfarna och vettiga röster för att hala in dessa idéer från en glad amatör :)