vinsch
Moderator: Moderator
vinsch
Hej! Köpte IF förra sommaren och är jättenöjd. Vinscharna som kom med fungerar bra i lätt och medelvind men i hår vind slår genuaskotet omlott/knut runt vinschen. Kanske jag skotar seglen fel, finns det nån annan enkel förklaring? Bifogar en blid från förra ägaren, skeppskatt saknas:-
- Bilagor
-
- IMG_0045[1].JPG (27.74 KiB) Visad 10585 gånger
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: vinsch
Det är nog lätt att skotet kommer i beknip i hård vind, om man lägger mer än ett varv över winchen. Jag tror inte det har så mycket med winchen att göra utan mera vinkeln/rikningen som skotet har mot trumman och kanske även skotets typ i sig.
Själv har jag upplevt att det blir mindre beknip när jag bytte till tunnare, mera följsamt 8 mm skot.
Övredragna winchar av det slaget du har, har mindre trumdiameter än en underdragen Andersen genuawinch. Därmed blir det även svårare att hålla emot innan man kan få på ett extra varv och därefter få dit winchen för att skota in det sista.
Själv har jag upplevt att det blir mindre beknip när jag bytte till tunnare, mera följsamt 8 mm skot.
Övredragna winchar av det slaget du har, har mindre trumdiameter än en underdragen Andersen genuawinch. Därmed blir det även svårare att hålla emot innan man kan få på ett extra varv och därefter få dit winchen för att skota in det sista.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Det handlar om teknik med skotet också. Jag misslyckas fortfarande någon gång med mina Andersen-winschar och får beknip på skotet. Var gång det händer beror det på att jag har skotat för snabbt och okoncentrerat, oftast i en ett försök att skynda på en för sen manöver. Det som händer vid snabb hemskotning då du drar i bara skotet med ett ryck är att trumman fortsätter rotera då du tar nytt grepp på skotet. Då drar den med sig skotet i en vacker sörja och du siitter där med felet igen.
Så receptet är: tag inte hem skotet snabbare än att du kan hantera det rätt hela vägen.
Så receptet är: tag inte hem skotet snabbare än att du kan hantera det rätt hela vägen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- Martin IF-1677
- Been thanked: 1 time
Hej,
jag har samma winschar som du och det händer mig precis samma sak att skotet fastnar. Ibörjan väldigt ofta men nu inte så ofta som tur är.
Jag tror som Marek skrev att vinkeln på skotet mot winschen kan vara en anledning till att skotet fastnar. Om man drar i skotet lite uppifrån så skotet går ut från winschen i höjd med kattens öron till därifrån man drar. Så har jag fått för mig att det inte fastnar.
Men vinkeln glömmer jag att tänka på och så blir det ofta att skotet tas hem i panikfart med minsta tekniska finess.
Ett knep som fungerar för mig då är, att först bara lägga på skotet ett varv runt winschen (eller högst två varv) och skota hem det mesta av skotet. Sedan innan man tar in det sista på skotet kan man lägga på ett varv till på winschen.
jag har samma winschar som du och det händer mig precis samma sak att skotet fastnar. Ibörjan väldigt ofta men nu inte så ofta som tur är.
Jag tror som Marek skrev att vinkeln på skotet mot winschen kan vara en anledning till att skotet fastnar. Om man drar i skotet lite uppifrån så skotet går ut från winschen i höjd med kattens öron till därifrån man drar. Så har jag fått för mig att det inte fastnar.
Men vinkeln glömmer jag att tänka på och så blir det ofta att skotet tas hem i panikfart med minsta tekniska finess.
Ett knep som fungerar för mig då är, att först bara lägga på skotet ett varv runt winschen (eller högst två varv) och skota hem det mesta av skotet. Sedan innan man tar in det sista på skotet kan man lägga på ett varv till på winschen.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Skaffa en fock. Då drar man in hela slacket på ett enda tag. Och är man bara snabb i vändningen, behöver man inte heller använda winchhandtaget.. 
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Tack för bra svar! Jag gillar vinscharna, inget fel på dom. Uppvuxen på Sk55 och det e mycket snöre att ta hem. Med familj i träbåt börjar de prata om fel vinkel på vinschen men eftersom den funkar i nästan alla lägen måste det vara nått annat. Ska tänka på att ta hem allt efter seglet kommer in.