Roder böjt efter upptagning

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Roder böjt efter upptagning

Inlägg av törqvist »

Hej!

Vid upptagningen i höstas hamnade akterslinget under rodret. :| Vid invägningen gick det upp för kranföraren att slinget låg under rodret och lyftet avbröts. Nu är rodret böjt men i övrigt kan inga skador noteras.

Behöver rodret repareras/bytas ut? Det enda som jag kan ser är ju att rodret är böjt ca 7 mm, se bilderna. I övrigt syns inga sprickor etc. Jag är även nyfiken på hur ett roder kan böjas, det består ju av glasfiber (?)

Tacksam för konkreta tips eller vart jag kan vända mig för mer information.


Roder styrbord
Fotot nedan visar hur roderbladets underkant är böjt och "intryckt" ca 7 mm jämfört med köllinjen.
Fotot är taget uppifrån längs rodrets styrbordssida.
Se även bild från babordsidan.
Roder_styrbord.jpg
Roder_styrbord.jpg (149.88 KiB) Visad 6997 gånger


Roder babord
Fotot nedan visar hur rodrets underkant är böjt så det "sticker ut" ca 7 mm
Fotot är taget längs köllinjens babordssida.
Roder_babord_8bits.jpg
Roder_babord_8bits.jpg (60.85 KiB) Visad 6997 gånger
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av IF 2719 »

Aj va tråkigt! Kontrollera infästningen i båten och rodertapparna också så att dessa inte skadats. Jag skulle lyfta av rodret och kontrollera. Även om strukturen inte är skadad så riskerar du att få vibrationer i rodret vid segling, vilket inte är särskilt roligt.

Jag hade ett roder där man backat på något. Det var när vi köpte båten. Syntes inget på rodrets yta förutom att det var snett nedtill. När jag tagit bort och slipat rent så syntes en spricka i rodret. Jag lagade denna och riktade upp rodret efter bästa förmåga. Skevheten försvann aldrig riktigt så jag köpte ett nytt begagnat roder som var helt rakt och bytte till det, men det går nog att böja till och slipa o spackla rodret så att det blir rakt igen. Bra att slipa ur sprickor och laga med väv o epoxy så att rodret är helt och starkt.

Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad finns inuti rodret? Finns där kanske förstärkning av metall eller av annat material?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av törqvist »

Tack för alla svar! :lol:

@johan swe-1870: Jag vet inte om det finns någon förstärkning i rodret. Vet bara att rodret är max tio år gammalt. Det föregående rodret bröts vid en annan upptagning enligt en tidigare ägare. :shock:

@ IF 2719: Jag ska kolla infästningarna. Rodertapparna såg OK ut. Kanske blir bästa valet blir att skaffa nytt roder om Atlantica är med på noterna? Enligt prislistan https://marieholmboat.se/if.pdf går det på 13.700 kr..

Undrar om det finns något som känner en bra båt-mek i Göteborg som är bra på gelcoat och roder-reparation?

Återigen tack!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av maja »

Om rodret kan svänga fram och tillbaka från 90 grader babord till 90 grader styrbord utan att kärva och det inte finns några synliga defekter på roderbladet eller roderbeslagen på båt eller roder, kan du nog fortsätta att segla med rodret utan problem. Prestandamässigt kommer du inte märka 7 mm avvikelse från den absolut räta linjen.

Det kan även vara så att rodret redan innan har varit litet böjt eller beslagen har varit litet snett monterade, och att du inte har märkt av det...

Montera av rodret och gör en noggrann inspektion innan du bestämmer åtgärd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns uppgifter om metallförstärkning i rodrets framkant. Bland annat i Finding new Pintles visas något som ser ut som korroderat stål i övre delen.

Bild

Om denna förstärkning går hela vägen ner i rodrets framkant är oklart.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av FredrikH »

[quote="johan swe-1870" post_id=29744 time=1642697133 user_id=6]
Det finns en uppgifter om metallförstärkning i rodrets framkant. Bland annat i [url=https://www.ifboat.se/forum/topic/846]Finding new Pintles[/url] visas något som ser ut som korroderat stål i övre delen.

[img]download/file.php?id=136[/img]

Om denna förstärkning går hela vägen ner i rodrets framkant är oklart.
[/quote]

På det roder jag hade så var det en stålprofil som gick längs hela rodrets framkant. En vinter hade rodret frostsprängt och det rann ut lite rost i sprickan. jag kapade upp ett stort "fönster" och hittade denna stålprofil därunder. Slipade bort rosten och målade några lager rostskyddsfärg innan jag plastade ihop det igen, hade aldrig några problem så länge jag hade kvar båten. Tyvärr var det så länge sen så jag har inga bilder att visa.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av maja »

Då vitt jag minns var det samma uppbyggnad och konstruktion för rodret till IF-2613.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av IF1426 »

https://www.ifboat.se/forum/24/1980
I den hänvisade tråden visar det på kraftig rost, i som det verkar en längsgående ingjuten profil i rodret.

Var vid båten för att känna av med magnet utmed rodret uppirån och ned utan få någon kontakt med något magnetisk material.

Det har framkommit i olika sammanhang att roder skrotats, vore det inte intressant om någon som ev. har ett sådant roder liggande, om det är möjligt, kunde det ge ett klarläggande genom att såga ett snitt genom roderbladet och lägga in en bild här i forumet. Vore tacksamt att få ett klarläggane hur rodret är uppbyggt.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med L-Å! Det vore intressant att få reda på hur våra roder är inuti. Att öppna ett förstört roder kunde verkligen vara av intresse!

Med tanke på med vilken kraft jag ibland har styrt båten har jag nästan svårt att förstå att rodret skulle kunna klara sig utan inre förstärkning. Fast en metall därinne som varken tål vatten eller kan inspekteras känns inte heller bra.

Jag försökte också undersöka med magnet. Men min magnet är för svag för att kunna detektera något. Jag hittar inte ens järn i kölen. :x
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Roder böjt efter upptagning

Inlägg av törqvist »

Tack för alla tips så här långt!

Kontaktade Göran Helmer på marieholmboat.se som sa att äldre roder var laminerade med stål och trä. De roder som säljs nu är gjorda av 100% glasfiberarmerad plast. Även Göran tipsade om att använda en magnet för typbestämningen.

Göran sa att ett böjt roder av äldre typ som är laminerat med stål och trä inte går att reparera utan ska kasseras, inträngande fukt gör att rodrets stålförstärkning vittrar sönder på sikt. Ett böjt roder av 100% glasfiberarmerad plast kan "rätas ut" genom att plasta på några lager på den "inböjda" sidan och slipa ner överskottet på den "utstickande" sidan. Han kunde inte säga om 7 mm böjning skulle betyda något i för prestandan.

Ska kolla med magnet när jag får tillfälle. Om jag är osäker borrar jag helt enkelt ett litet hål ovanför vattenlinjen och ser om det ger något.

Återkommer när jag vet mer.
Skriv svar