Kölsvin plugg?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

tedc
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2022 16:54

Kölsvin plugg?

Inlägg av tedc »

Nybörjare här så ber om ursäkt om denna fråga är dum.
Är detta en plugg som går att ta av för att släppa ut vatten från kölsvinet när båten står på land?
Den ser ganska övermålad ut så kanske bäst att låta den vara? Först trodde jag att det var ett hål som saknade en plugg men kände sen att den inte fortsatte längre in.

Eller är det nåt helt annat?
Screenshot 2022-03-30 at 20.55.42.png
Screenshot 2022-03-30 at 20.55.42.png (877.82 KiB) Visad 1658 gånger
IMG_2673.jpg
IMG_2673.jpg (103.88 KiB) Visad 1658 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Kölsvin plugg?

Inlägg av maja »

Det är svårt att säga vad detta kan vara om man inte vet var det sitter.

Men om det sitter bak på kölen och alldeles över ballastjärnet och du ser det även på insidan av kölen, långt ner i aktra kölsvinet kan det vara en dyvika. Jag har sett en dyvika en enda gång på en IF-båt (SWE 2000 tror jag det var). Båten ägdes av C-H Möse.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Kölsvin plugg?

Inlägg av ingemar »

Ganska säker på att det är genomföringen för en logg. Pinnen över hålet är axeln för en impeller med en liten magnet i någon av armarna. Inombords av genomföringen sitter en halleffektsensor som mäter hur snabbt impellern snurrar och gissar en båtfart från det.

Är man väldigt brydd om fart (alltså en slät botten) kan man ta bort den och plasta igen hålet. Men bäst är nog bara att låta den vara, så länge materialet är i bra skick!
S-926
tedc
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2022 16:54

Re: Kölsvin plugg?

Inlägg av tedc »

Tack Ingmar det hade jag aldrig gissat! Men det känns logiskt när du säger det.
Skriv svar