Segelkapell

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Segelkapell

Inlägg av Lasse »

Har funderat på att göra båtlivet lite mer bekvämt .
Sluta ta av seglet efter varje tur.
Kanske inspirerad av en övergiven båt på bryggan som haft seglet på under hela vintern :P
Nu har vi replik så det kanske inte passar helt med ett vanligt segelkapell?
Nån som har erfarenheter att dela med sig av.
Lazy jacks gör väl det ännu mer bekvämt men det verkar inte gå att förena med repliket?
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelkapell

Inlägg av maja »

Om du har storsegel med replik, rullar du seglet från toppen och knyter rullen till bommen. Därefter täcker du rulle och bom med segelkapellet. Om detta är arbetsbesparande i ditt fall, beror nog på om du rullar eller viker seglet när du tar av det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Segelkapell

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker det är väldigt bekvämt att behålla seglet på. Det går mycket fortare att göra klart före och efter segling. Jag har replik och rullar seglet uppifrån. Jag har låtit göra ett rakt segelkapell, anpassat efter mina behov.
Segelkapell för rullad repliksstor
Segelkapell för rullad repliksstor
segelkapell.jpg (116.9 KiB) Visad 5009 gånger
Eftersom seglet saknar travare behövs inte ett traditionellt kapell som är förstorat framme vid masten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelkapell

Inlägg av maja »

Det är nog svårt att säga att något är bättre än något annat . Mycket beror nog på vad man blivit van vid och hur man hanterar sättning och halning. Själv har jag en bruksstor med travare som glider lätt i rännan och som kan hissas och firas snabbt av en man i de flesta förhållanden.

Kappseglingsstoren har replik, mest för man allmänt tror på att travare skulle minska seglets prestanda. Jag har skaffat kapell till båda segeltyperna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Segelkapell

Inlägg av Jim »

Jag har också replik på min stor. Det är inga större problem att rulla den och låta den sitta kvar på bommen.
Ett tag använde jag det gamla bomkapellet för stor med travare men efter ett tag fick jag sytt ett som passar seglet bättre.
DCC7FC67-44D7-4700-97D2-13B763CDCB8B.jpeg
DCC7FC67-44D7-4700-97D2-13B763CDCB8B.jpeg (223.8 KiB) Visad 4926 gånger
Då går ju lite lättare att rulla om man är två men jag har rullat storen själv när den sitter kvar på bommen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Segelkapell

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med Jim. Det går rätt enkelt att rulla storen och täcka med kapell. Det går till och med att göra själv. Snyggt kapell, förresten! Det påminner lite om mitt. Den annars vanliga förstoringen framme vid masten behövs ju inte alls när seglet är rullat.

I motsats till Maja menar jag att det är arbetsbesparande att behålla seglet på jämfört med att ta av det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelkapell

Inlägg av maja »

Jag tror mig minnas att jag har sett någon filmsnutt någonstans där Johan elegant ses rulla ihop sin repliksstor alldeles ensam, lätt som en plätt...Jag har provat på men har upplevt det som knöligt, framför allt när det blåser. Men när vi använder repliksstoren är vi minst 2 ombord, och då går det också lätt som en plätt...

Jag har också sett att en del IF-seglare drar ut seglet ur rännan när seglet blivit hoprullat. En anledning kan vara att man helt enkelt inte äger ett lämpligt bomkapell och därför förvarar seglet i ruffen.

I detta sammanhang, som ett stickspår, rekommenderas att man knyter en stoppåtta på fallet på lämplig höjd, så att repliksstorseglets topp inte rappar ur likrännan när man firar seglet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Inlägg: 34
Blev medlem: 30 sep 2007 17:01
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Segelkapell

Inlägg av Lasse »

Tackar för informationen.
Rulla seglet således.
Får erkänna att vi i hamn brukar ta in seglet lite som man gör med råsegel.
Två man tar en bit ut från bomliket och lägger in seglet bit för bit i en längsgående ficka som sen rullas in och fästs med gummistroppar mot bommen.
Vi drar aldrig ut mastliket helt så rullen kan vila mot den del som finns kvar i masten.
Gör man så så passar ett vanligt kapell rätt bra gissar jag.

Funderar på om det går att få påsmetoden att funka med hjälp av kapellet?
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Segelkapell

Inlägg av maja »

Lasse skrev: 16 maj 2022 17:08
Får erkänna att vi i hamn brukar ta in seglet lite som man gör med råsegel.
Två man tar en bit ut från bomliket och lägger in seglet bit för bit i en längsgående ficka som sen rullas in och fästs med gummistroppar mot bommen.
Smart sätt ! Man behöver ju inte rulla ut hela seglet för att få tag i toppen inför hissning. Det funkar nog väldigt bra för segel som inte är så styva (längre) eller som är tillverkade av mjuk duk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Segelkapell

Inlägg av Jim »

johan swe-1870 skrev: 15 maj 2022 21:38 Snyggt kapell, förresten! Det påminner lite om mitt. Den annars vanliga förstoringen framme vid masten behövs ju inte alls när seglet är rullat.
Den lilla ”kragen” vid masten är nog segelmakarens lilla inre estet som är orsak till. Den fyller ingen större funktion mer än att det är lite lättare att få bomkapellet tätt runt masten. Jag tycker kragen är klädsam men den behövs definitivt inte.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Segelkapell

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde att sätta Tenax snabbfästen på mitt segelkapell. Jag tycker de är snabbare att hantera än remmar eller linor som jag haft på tidigare kapell. Längst bak sitter en lina för att sträcka kapellet mot öglan på bommen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Segelkapell

Inlägg av Andreas89 »

Ibland måste man prova göra saker man egentligen inte kan så jag lånade mammas symaskin och provade att sy ett kapell själv när mitt tidigare solspröda gick itu. Med fusk givetvis, det finns många guider på nätet att titta på innan man skrider till verket.

Jag tänkte att remmar och spännen undertill blir den luftigaste lösningen men den tanken fick jag äta upp. Dubbelvikt kapellväv och dubbelvikt webbing var inte kul att sy igenom och det tog mer tid att bråka med trådtrassel vid remmarna än att sy allt annat.

Nästa gång (för det var faktiskt rätt kul!) så stansar jag knappvred istället.

Mitt förra kapell hade ett tiotal snören att knyta och pyssla med så att få ett kapell med dragkedja och snabbspännen blev ett lyft som kommer spara mycket tid.

3M2D9867.JPG
3M2D9867.JPG (118.07 KiB) Visad 4379 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Segelkapell

Inlägg av johan swe-1870 »

Jamen, vad snyggt!

De tre båtarna som hittills visar upp sina segelkapell i tråden borde läggas vid sidan om varandra! Kapellen är nästan samma. Alla båtar är dessutom gula, har solpanel på akterluckor och motor på babordsidan. :lol:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Segelkapell

Inlägg av Andreas89 »

Ganska nära i segelnummer är de också, jag ligger mitt emellan Ila och InFinit så det är nog inte alltför många dagar mellan deras leverans från bruket :P
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Segelkapell

Inlägg av Jim »

Andreas89 skrev: 04 aug 2022 12:53 Jag tänkte att remmar och spännen undertill blir den luftigaste lösningen men den tanken fick jag äta upp. Dubbelvikt kapellväv och dubbelvikt webbing var inte kul att sy igenom och det tog mer tid att bråka med trådtrassel vid remmarna än att sy allt annat.

Nästa gång (för det var faktiskt rätt kul!) så stansar jag knappvred istället.

Mitt förra kapell hade ett tiotal snören att knyta och pyssla med så att få ett kapell med dragkedja och snabbspännen blev ett lyft som kommer spara mycket tid.
Jag har en gummicord som ligger i ena kanalen på bomkapellet. Med jämna mellanrum sitter två öljetter stansade på insidan av kanalen med ett avstånd mellan varandra på 10-15 cm. Corden går ut genom ena öljetten och in genom andra och skapar en ögla. Dessa ö*lor sitter kanske med 60 cm mellanrum.
På andra insidan av bomkapellet sitter det plastkrokar som man hakar fast i öglorna.

Lite svårt att beskriva. Skall se om jag kan lägga upp en bild på det.
Skriv svar