Invändig renovering av Mon Ami

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

johan swe-1870 skrev: 18 maj 2022 21:52 Faktum ärn att en av mina lister sprack lite när jag tog bort de vid min renovering, just för att den satt fast i sin tätningsmassa. Jag försökte limma samman den innan återmonteringen. Det blev nog bara sådär, då jag fortfarande kan få in en aning vatten vid kraftigt regn. Jag borde nog göra nya lister för att komma till rätta med problemet.
Hmm intressant, jag är lite orolig för att inte hitta lister med samma profil om de går sönder. Har du hittat några med rätt profil eller planerar du att fräsa egna?
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Bottenstockarna ska bort

Inlägg av Awide »

Efter att ha slipat bort allt lim och ruggat upp gammal topcoat inför målning behöver det dammsugas i omgångar.
Bild

Bild

Sedan är det dags att ta itu med bottenstockarna. Det är lika bra att ta de nu när båten är tom. Vi kikar närmare på skadorna. Nog verkar det ha gått vatten i dessa.
Bild

Bild

En gång i tiden var det ett tätt hål för avrinning av vatten ner i kölsvinet. Idag sugs allt vatten in i bottenstocken istället.
Bild

Även en mindre avlastningspunkt för durken har blivit sliten med tiden.
Bild

Vi skär loss plasten runt den främre bottenstocken med ett multi-tool, väldigt smidigt!
Bild

Kvar blir ca 2 cm plywood i skrovet, här behövs inga avancerad verktyg. Hammare och stämjärn duger gott.
Bild

Borta!
Bild

Vi inspekterar den gamla bottenstocken. Träet är plaskvått. När vi plockar bort den från skrovet ser vi även att någon har försökt spackla sprickorna. Det verkar ha hjälpt ungefär ingenting.
Bild

Bild

Vi sätter ihop de båda delarna som varit inplastade och får en fin mall att använda.
Bild

Så ger vi oss på den bakre bottenstocken. Den här är lite mer klurig. Vi börjar med att kapa bort plasten på den aktre änden.
Bild

Och sedan den främre änden.
Bild

Sedan försöker vi förgäves få plywood att lätta från skrovet med milt våld. Ne, här har någon gjort ett bra plastarbete, den sitter som berget.
Bild

Ny strategi, vi kapar den så långt ner vi kan i den bakre änden. Sedan lossnar den till slut.
Bild

Bild

Bild

Kvar återstår ca 2 cm plywood plastad i skrovet. Den här sitter krångligt till och kommer upp flisa för flisa. Vi kastar in handduken för denna gången.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av johan swe-1870 »

Awide skrev: 18 maj 2022 21:55 Hmm intressant, jag är lite orolig för att inte hitta lister med samma profil om de går sönder. Har du hittat några med rätt profil eller planerar du att fräsa egna?
Kanske gör jag egna. Har inte riktigt bestämt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av johan swe-1870 »

Riktigt bra bilder från arbetet! Ja, slipning dammar rejält så det behöver dammsugas med jämna mellanrum!

Det är intressant att se bottenstockarnas skick och hur ni går åt dem!

Min båt saknar faktiskt de där små länshålen längst ner på de små skotten i kölsvinet. Det kanske har gjort att de har klarat sig från de vattenskador som ni har fått? I gengäld får jag torka varje kölsvin torrt om jag fått in vatten, men det kan ju vara ett billigt pris att betala för att slippa laga ruttet trä.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

johan swe-1870 skrev: 18 maj 2022 22:14 Riktigt bra bilder från arbetet! Ja, slipning dammar rejält så det behöver dammsugas med jämna mellanrum!

Det är intressant att se bottenstockarnas skick och hur ni går åt dem!

Min båt saknar faktiskt de där små länshålen längst ner på de små skotten i kölsvinet. Det kanske har gjort att de har klarat sig från de vattenskador som ni har fått? I gengäld får jag torka varje kölsvin torrt om jag fått in vatten, men det kan ju vara ett billigt pris att betala för att slippa laga ruttet trä.
Tack, kul att de uppskattas!

Ja, det skulle jag tro. Jag vet inte om våra bottenstockar spruckit pga påfrestning av skrovet eller om träet på insidan expanderat av fukten. Kanske en kombination av båda. Det är ju fint att det rinner ner i kölsvinet, men det måste ju upp även därifrån. Nu när du skriver det kanske det är mer bekvämt att torka ur varje kölsvin istället för det djupa...
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Slipa slipa slipa

Inlägg av johan swe-1870 »

Awide skrev: 18 maj 2022 21:42 Dags att ge sig på limmet. Vi testar några olika metoder: ståltrissa, slippapper, grovrengörare mfl. Vi konstaterar att grovrengöraren är klart mest effektiv men dammar väldigt mycket. Ska man ta bort lim på små ytor och skona gelcoaten under rekommenderas ståltrissa. Den kladdar ihop limmet till en boll som sedan kan avlägsnas. Vi har mer bråttom än så, därav fick grovrengöraren göra jobbet.
Jag kom också fram till att grovrengöringsskiva var det mest effektiva. Limresterna lossnar och yr iväg som damm åt sidan, eller snarare överallt.

Och på samma sätt led jag också av dammet. Overall, munskydd och täckande glasögon är ett måste. Var femte minut fick jag ta rast för att torka bort imma på glasögonens insida och damm från deras utsida.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Blir det sjösättning 2022?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Awide skrev: 17 maj 2022 21:45 Det går långsamt. I viss mån kan vi skylla på vädret då många av våra moment kräver minst 5 grader vilket vi inte har än. Det försvinner också tid till hundvalp och flytt till ny bostad. Någon sjösättning i maj lär det knappast bli, förhoppningen är sjösättning till midsommar (lagom till semestern). Men det finns en överhängade risk att det inte blir någon sjösättning alls. När vi nu tar oss tiden att göra jobbet så vill vi göra det bra. Mon Ami har funnits i snart 50 år och vi ser gärna att hon finns i 50 år till. Så att stressa fram en sjösättning känns inte rätt. Nåväl, det är “bara” april än så länge.

Vi fortsätter med att demontera beslag under helgen. På lördagen yr snön och för att inte få in för mycket väta i båten får vi avbryta efter ett par timmar. En inomhushall hade inte varit helt fel nu…

Under söndagen skiner solen, temperaturen kryper upp mot 7-8 grader och vi får bort alla beslag.

När vi monterar av skotskenan för genuan följer nästan alla skruvar med. Några går av men de kan vi banka ut. De som sitter värst är de som fått mest fukt på sig, murket trä kommer upp när vi drar upp skruvarna…
Bild

Vi fortsätter med röstjärnen, inga överraskningar här. Inför säsongen kommer vi att byta till de danska röstjärnen, då original kan gå av vid hård belastning.
Bild

På undersidan i båten sitter en stor platta som avlastar trycket för vanten. Mellan skrov och platta ligger ett svart lager av… mojs?
Bild

Vidare mot SM i obekvämliga arbetsställningar, mot röstjärnet till förstaget (heter det så eller är röstjärn bara för vant? 🤔). Platta ut metallskivan som låser, sedan “lätt” smeka bultarna med gummiklubba. Efter milt våld har de ploppat ut.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan var det vinscharna. Finns det någon bättre känslan när man plockar av ett lock och hittar 4 rundade skruvar under? Två av dessa lyckas jag rubba, resten bara slinter. Det går inte att se vinscharna från undersidan heller, de sitter i ett dolt utrymme. Vi avvaktar med vinscharna så länge.
Bild

I styrbords stuvfack hittar vi även ett hål. Inte konstigt att det runnit in vatten i båten när vi lagt in blöta tampar och ankare här.
Bild

Så blev alla beslag bortttagna (nåväl, loggen och vinscharna är kvar) och hon ser naken ut. Helt klart märks också att inredningen har en viss uppstyvande effekt på skrovet.
Bild

Bild

Slut för denna helgen. Vi har dock fortfarande några problem:
  • Hur får man ut innertaket till förpiksluckan?
  • Hur får man bort den sista teaken runt nedgång vid ruffluckan?
  • Hur sjutton ska vinscharna kunna demonteras? Förslag mottages tacksamt.
Läser med skräckblandad beundran era rapporter, eftersom jag varken har kunskap eller energi att ge mig i kast med ett dylikt sisyfosjobb. Dessbättre behöver jag inte det heller (vad jag vet...) eftersom onda ryggar tvingat oss att sälja Ifigenia (och nuvarande ägare inte signalerat något behov). Men - vi har demonterat nuvarande båts vinschar, årsmod 1976, och de skruvarna såg ut precis som dina och satt duktigt fast. Utan den slagskruvmejsel vi fick låna av välförsedd och erfaren kompis tror vi knappast att vi fått loss dem. Finessen med en dylik mejsel är ju att den chockar skruven samtidigt som den vrider den. Våra vinschar var visserligen monterade med maskinskruv och mutter, men jag har svårt att tänka mig att det gör någon skillnad.

Janne, numera Mistella
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Blir det sjösättning 2022?

Inlägg av Awide »

Janne på Ifigenia skrev: 20 maj 2022 23:30
Läser med skräckblandad beundran era rapporter, eftersom jag varken har kunskap eller energi att ge mig i kast med ett dylikt sisyfosjobb. Dessbättre behöver jag inte det heller (vad jag vet...) eftersom onda ryggar tvingat oss att sälja Ifigenia (och nuvarande ägare inte signalerat något behov). Men - vi har demonterat nuvarande båts vinschar, årsmod 1976, och de skruvarna såg ut precis som dina och satt duktigt fast. Utan den slagskruvmejsel vi fick låna av välförsedd och erfaren kompis tror vi knappast att vi fått loss dem. Finessen med en dylik mejsel är ju att den chockar skruven samtidigt som den vrider den. Våra vinschar var visserligen monterade med maskinskruv och mutter, men jag har svårt att tänka mig att det gör någon skillnad.

Janne, numera Mistella
Energin och kroppen sätter såklart gränserna, hoppas ni har trevliga segelturer i nya båten! Kunskap har vi knappt heller, men det brukar komma med tiden. Smart med slagskruvdragaren, det ska vi testa! Med lite tur lossnar de.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Livets första laminering

Inlägg av Awide »

När det har fått gå några dagar blir det lite lättare att pilla ut den sista delen av den bakre bottenstocken. Helt enkelt är det dock inte. Vi växlar mellan borr och multitool. Tillsammans luckrar de långsamt upp all resterande plywood och efter förvånansvärt lång tid blir det äntligen helt rent. Skönt.
Bild

Sedan börjar vi förbereda för att laminera genom att slipa ner till laminatet runt omkring där de gamla bottenstockarna suttit.
Bild

Vi skär ut de nya bottenstockarna i polyuretanskiva.
Bild

Bild

Bild

Bild

Och sedan laminerar vi! Med polyester och glasfibermatta. Ser lite snett ut på bilden men skyller det på fotografen. Som båten står lutar den lite framåt, något som vi höftade lite när vi plastade och fick därför lite väl mycket lut framåt på stocken. Vi gjorde också en extra förstärkning i hörnen som kom upp lite för högt så där får vinkelslipen göra sitt. Men med tanke på att det var vår första laminering någonsin så känns det i övrigt bra, verkar vara stabilt. Dock gjorde vi misstaget att ha för lite polyester hemma, så vi får vänta med att laminera andra balken.
Bild

Istället skiftar vi fokus till att börja olja in träet som vi tvättat och slipat rent från vit färg. Helt perfekt blev slipningen inte, gränsen mellan att få väck all vit färg och att gå slipa bort ytfaneren är hårtunn.
Bild

Till sist lyckas vi även få bort listerna runt ruffnedgången. De var limmade på baksidan, och när vi försökte bända loss de så ville gärna plasten som den var limmad mot följa med. Men med en “kreativ” lösning med en tumstock som skickades ner för att dela limmet så gav de till slut med sig. Och plasten stannade kvar på båten.
Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Mer plastning

Inlägg av Awide »

Vi fortsätter vår lamineringsresa. Idag fick vi tid att göra den bakre kölbalken.
Bild

Vi hade även tänkt att montera expansionsbeslag så att vi kan ha kylen under sittbrunnen, och dra ut den när vi behöver något i den. Det visar sig dock att kylen är lite för stor så vi får se om vi lyckas ro iland detta. Första tanken var att sätta kylen på en limträskiva, men då slår kylen i hållarna för bordet i sittbrunnen, så det går inte. Istället kanske vi kan få ner kylen lite till med en L-profil i stål. Om inte det går får vi byta till en mindre kyl… Vi får se hur det utspelar sig, vi passar på att plasta fästen för expansionbeslagen i alla fall.
Bild

Påminner om att vissa plaster inte tåls att lämnas i aceton…
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Måla gelcoat

Inlägg av Awide »

Nationaldagen och efterföljande dagar spenderar vi med att måla gelcoat och topcoat där vi inte ska ha skrovbeklädnad. Det är lite knepigt med vädret, ena stunden är det för kallt och i nästa stund för varmt. Vid ett tillfälle har vi otur när det börjar regna strax efter att vi lagt topcoaten, och såklart letar det sig in några droppar genom presenningen. Då är det bara att börja om med slipning och lägga på ett nytt lager. Till slut har vi i allafall fått på tre lager och nu är vi redo att börja klä matta.

Bild

Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår att det är svårt att göra detta med båten utomhus. Vädret måste styra rätt mycket för er.

Men det ser bra ut!

Har ni också ett rektangulärt klämmärke på mitten på mastbalkens fram- och baksida, kanske från ett stort verktyg? Jag ser att er båt ser likadan ut som min gjorde; där är ingen topcoat på mastbalkens mittendel. Jag har funderat på om inte det är ett resultat från hur båten en gång byggdes vid varvet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

Tack Johan!

Intressant med klämmärket, ska kika och återkomma nästa gång vi är i båten!
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Andreas89 »

Angående plastkåpan som utgör innertak runt förpikslucka och mastbalken - har den varit monterad på annat vis än med de synliga skruvarna i mastbalken och runt förpiksluckan?

Jag har vid ett par tillfällen försökt montera ner min för att komma åt under innertaket i förpiken men den sitter som berget. Senast ordnade jag ett antal starka dragpunkter med hjälp av buntbandsankare och buntband och drog så hårt jag vågade men den vill inte röra på sig.

Eftersom vare sig ni eller Johan i sin tråd skrev något särskilt om kåpans demontering gissar jag att den bara varit att skruva loss och plocka ner?
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

Andreas89 skrev: 16 jun 2022 09:07 Angående plastkåpan som utgör innertak runt förpikslucka och mastbalken - har den varit monterad på annat vis än med de synliga skruvarna i mastbalken och runt förpiksluckan?

Jag har vid ett par tillfällen försökt montera ner min för att komma åt under innertaket i förpiken men den sitter som berget. Senast ordnade jag ett antal starka dragpunkter med hjälp av buntbandsankare och buntband och drog så hårt jag vågade men den vill inte röra på sig.

Eftersom vare sig ni eller Johan i sin tråd skrev något särskilt om kåpans demontering gissar jag att den bara varit att skruva loss och plocka ner?
Det stämmer, vi lossade skruvarna runt förpiksluckan och kanske att det satt någon skruv vid mastbalken. Kan det vara någon annan inredning i vägen? Både vi och Johan rev ju ut all inredning innan.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Skriv svar