Invändig renovering av Mon Ami

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Andreas89
Has liked: 13 times
Been liked: 28 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Andreas89 »

Ok, tack för info! Vad jag ser är inget i vägen utan den verkar sitta fast mot själva taket ovanför, runt förpiksluckan. Lite så att man hoppas att det inte runnit dit något lim eller tätningsmassa när tidigare ägare varit där och donat.

Jag får försöka vidare och se ifall jag hittar någon lösning på mysteriet.
Jim
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Has liked: 8 times
Been liked: 18 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Jim »

Andreas, min kåpa satt som berget och jag försökte också med våld dra loss den men var till sist rädd för att skada kåpan. Så då började jag kolla alla skruvhålen och det visade sig att det satt ett par avbrutna skruvar som jag inte riktigt upptäkt när jag lossade de andra skruvarna. När det inte fanns några skruvskallar så förutsatte jag att skruven var helt borta men de delarna av skruvarna som satt kvar räckte till för att göra demontaget av kåpan besvärligt.
När jag borrat ut resterna från de gamla skruvarna så var det inga problem att få loss kåpan.
Jim
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Has liked: 8 times
Been liked: 18 times
Kontakt:

Re: Måla gelcoat

Inlägg av Jim »

Awide skrev: 15 jun 2022 21:07 Nationaldagen och efterföljande dagar spenderar vi med att måla gelcoat och topcoat där vi inte ska ha skrovbeklädnad. Det är lite knepigt med vädret, ena stunden är det för kallt och i nästa stund för varmt. Vid ett tillfälle har vi otur när det börjar regna strax efter att vi lagt topcoaten, och såklart letar det sig in några droppar genom presenningen. Då är det bara att börja om med slipning och lägga på ett nytt lager. Till slut har vi i allafall fått på tre lager och nu är vi redo att börja klä matta.
Jag valde att måla skrovet inne bakom hyllorna dels för att det blev lättare att montera skrovmatta och dels för att det är lättare att rengöra en målad yta än skrovmattan. Speciellt där man har matos eller förvarar mat.
Men oavsett hur du gör så är det nu det roliga arbetet börjar och man ser den stora förvandlingen.
Awide
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Has liked: 1 time
Been liked: 1 time
Kontakt:

Ny skrovbeklädnad

Inlägg av Awide »

Strax innan midsommar plockar vi upp ny vit skrovbeklädnad från SeaSea. Vi väljer att bara klä skrovsidorna vid stickkojerna och förpikskojen. Resterande platser där det suttit beklädnad innan har vi istället målat med gelcoat.

Det funkar helt okej att klä mattan, det kluriga är att få den tajt kring balkarna i skrovet som håller upp hyllorna. Den nya mattan är nog lite tjockare än den förra, och därför lite svårare att forma. Den också lite känslig för tryck, råkar man stödja sig med armbågen blir det snabbt ett märke i mattan. I slutändan blir det ändå rätt bra, och framförallt blir det mycket fräschare jämfört med tidigare matta.

Vi börjar med att stryka lim över ytan som ska kläs.
Bild

Sedan sätter vi dit mattan, först vid stickkojerna.
Bild

Vid fönstrena.
Bild

Och i förpiken.
Bild
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Has liked: 1 time
Been liked: 1 time
Kontakt:

Nytt innertak

Inlägg av Awide »

Med avund har vi sneglat på IF-båtar byggda innan 1972 och deras fantastiskt fina innertak. Vårt innertak är masonit klädd med skrovmatta, medan den äldre modellen (enligt någon på IF-båtforumet) har en pressad masonitskiva med fina panelspår. Lyxigt, tänker vi, det vill vi också ha. Så vi begav oss till närmsta bygghandel och plockade upp ett par paket takpaneler i MDF med liknande utförande som de gamla båtarna.

Vi börjar med att skjuta ihop baksidan av panelerna.
Bild

Sedan ritar vi av det gamla taket.
Bild
Bild

Och sågar ut. De långa sträckorna med cirkelsåg. Tyvärr haveri med hålsågen så vi fick ta till sticksågen för hålen.
Bild
Bild

Vi gör samma med förpikstaket, som tyvärr verkar ha sett bättre dagar.
Bild
Bild
Bild

Sedan smäller vi upp förpikstaket. Det går rätt smidigt att sätta upp eftersom varje panel är ca 40cm bred och vi kan sätta en panel åt gången. Lite trixande blir det för att få allt på plats. I förpiken var bästa strategin att sätta panel på barbord och styrbord sida, och sedan milt banka in mittenbiten mellan dem.
Bild

Sedan ger vi oss på taket i salongen och genast blev det svårare. Strategin för förpiken funkar inte alls här. Vi försöker trycka upp taket i ett svep och det är dels en fantastisk utmaning i statisk styrka, och dels vill panelerna gärna falla isär från varandra. Med en snilleblixt skjuter vi in två järnrör genom fönstrena och låter panelerna vila på dem när vi sätter ihop dem. Sedan trycker vi upp panelerna akterut först och skruvar fast, innan vi jobbar oss framåt.
Bild

När vi kommit fram till mastbalken visar det sig att hela stycket är någon millimeter för långt. Vi tar till multitool igen och övertygar taket om att det minsann får plats.
Bild

Sen sitter det som en smäck. Vi ska måla vitt över skruvhålen och där de fläkt upp lite färg. Men vi avvaktar med det tills vi vet om vi behöver plocka ner taket igen i närtid.
Bild

Men hur går det egentligen med sjösättningen? Jo! Vår ordinarie bryggplats genomgår just nu renovering, vilket såklart är en perfekt ursäkt till sen sjösättning.
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Skriv svar