Diameter på storskot?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Diameter på storskot?

Inlägg av oscar »

Hej alla IFare!

Jag har precis blivit stolt ägare av en IF som jag seglat hem under veckan. I tuffa förhållanden gav sig själva skotlåset på storskotstaljan och lovarts-skotvinchen fick användas som reserv under sista delen av seglatsen.

Nu ska jag köpa ny storskotstalja och undrar vad ni andra använder för dimensioner på storskoten? Tänker att en utväxling på 1:4 borde räcka, men vet inte vilken dimension som är passande. Ju tjockare desto större belastning klarar det och är skönare att hålla i, men jag vill heller inte att det ska bli för bulkigt. Blir det för tunt klämmer man ju händerna…

Är tacksam för detta fina forum och ser fram emot att vara en del av det.

Mvh
Oscar
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av ingemar »

Välkommen till forumet!

Jag har en standard 4:1-talja med 10mm polyesterskot, men det känns lite klumpigt ibland, och jag är lite sugen på att gå ner till 8mm. Men när det blåser mycket är 10mm inte så dumt, så det är en avvägning. Väljer man 8mm kan man överväga att ha spärrfunktion i taljans block för att göra justeringar i det övre vindregistret lite lättare. Det är vad som står på min önskelista iallafall!
S-926
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av maja »

Jag seglar sedan mycket länge med 8 mm diameter i försegel- och storsegelskoten. I storskotstaljan har jag satt dit ett Harken automatspärrblock som sköter sig självt, dvs. det ställs i förväg in till lagom tryck för "aktivering". Vad som är lagom bestäms av rorsman eller den som sköter storskotet.

Som jag ser det är det bara fördelar med tunnare linor så länge det inte blir jobbigt att hålla emot. Det innebär att 6 mm diameter kommer att bli ett minimum överallt där man ska dra.

Jag har även övergått till 6 mm spinnakerskot. Det är ett alternativ till tjockare lina som skalas eller skarvas med tunnare lina. Även här har jag satt dit automatiska spärrblock för avlastning vid frisk vind. Jag har valt att ha det ändlöst för att hålla bättre ordning på skotet och minska mängden tamp i sittbrunnen.

Automatiska spärrblock är visserligen dyra, men om man inte har direkt otur och man då och då ger dem litet omvårdnad med avspolning med sötvatten, håller de livslångt. Det finns även smörjmedel för block och trissor i tillbehörshandeln, "One drop only" tror jag det benämns.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av oscar »

Tack så mycket för bra svar! Min lokala handlare hade ingenting hemma, så det blev artikel 6351-4 från Hjertmans (Talja 4-skuren 16mx10mm).

Min befintliga som havererade var på 12mm, så detta tror jag blir ett bra försiktigt steg nedåt i tjocklek.

Automatspärrblock hade varit något! Blir kanske till nästa gång.

Ska testa med 6mm spinnakerskot, det låter trevligt.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av maja »

Du kan med fördel använda 8 mm diameters lina i block som är avsedda för max 10 mm diameter. Du kan t.ex. köpa block och lina separat och kanske inte betala för en onödigt lång lina. Jag har längden 14 m till storskotet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av IF 2719 »

Hej, håller med Marek! 4x utväxling räcker gott, du ska inte ha mer. 8mm polyesterlina som är skön att hålla i (mjuk yta, inte skrovlig). 14-15m är vårt storskot o vi har Liros Topgrip o är nöjda med den linan. Harkens minsta storskot kullagrade block med manuell spärr (som vi sällan har påslagen).

Spinnskot har vi som Marek i slinga på 27m 6mm som inte är skalad. Slingan är mkt bättre än 2 separata skot o den blir kortare (bra för dynema är rätt dyrt typ 65/m). Dra skotet från sittbrunnen, till spärrblock i sargkanten, bak till aktern, fram genom suggan o knyt sen en pålstek i spinnakern…
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Diameter på storskot?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har 10 mm polyester på alla skot eftersom jag tycker det är snällare mot handen än en tunnare lina. Storskotet har 4 ggr utväxling med manuell backspärr. Spinnskot har automatisk backspärr. Alla block av fabrikat Harken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar