Synpunkter på Selva med elstart?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Synpunkter på Selva med elstart?

Inlägg av Nils D »

Jag har en Mercury Sail till min IF. Är mycket nöjd med motorn som sådan, men saknar efter ett par axelskador två egenskaper: elstart och fjärrkontroll. Fjärrkontroll går att eftermontera även om det är dyrt. Men inte elstart. Kombinationen finns vad jag kan se på de vanligaste märkena (Mercury, Yamaha, m.f.) bara på större tvåcylindriga motorer. Men då går vikten upp rejält, från ca 25 till upp mot 40 kg, vilket lär försämra seglingsegenskaperna rejält.

Det mindre kända märket Selva har en 6 hk med elstart med eget batteri under motorkåpan och med rimlig vikt (27 kg enligt en uppgift, lite mer enligt andra).
https://www.bauhaus.se/batmotor-selva-b ... g-rigg-8hk

Har dock svårt att hitta information om denna motor och på Selva i största allmänhet, så tar tacksamt emot synpunkter och kommentarer
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Synpunkter på Selva med elstart?

Inlägg av maja »

De flesta andra märken väger väl kring 27 kg för en 4 - 6 Hk motor med lång rigg. Så denna 8 Hk Selva blir väl inte så mycket tyngre. I vilket fall som helst kommer du nog inte att märka någon större skillnad på seglingsegenskaperna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Synpunkter på Selva med elstart?

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vi hade som sista motor till Ifigenia just en sådan 8 hk Selva med elstart och var mycket nöjda med den. Vårt exemplar hade inget internt batteri utan man fick ansluta den till båtens vanliga förbrukningsbatteri, men det störde mig aldrig. Det som däremot möjligen störde mig en aning var startrelät som var ganska högljutt. Har naturligtvis ingen betydelse alls.

Eftersom den är encylindrig vibrerar den mer än våra tidigare tvåcylindriga tvåtaktare, så jag lyckades dra sönder "styrbromsen", det kan ju vara bra att ha i minnet. Vikten är samma som för de tidigare tvåtaktarna, så jag kan inte säga mycket om ev förändrade segelegenskaper, men är ganska säker på att det är som Marek tror.

Övergripande kvalitet kan jag tyvärr inte säga något om eftersom vi tvangs sälja båten när vi bara haft motorn i två säsonger, under vilka den givetvis gick som en klocka.

Sammantaget, ser ingen anledning att inte slå till.


Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Synpunkter på Selva med elstart?

Inlägg av maja »

Intressant vore att veta om man kunde få motorn med en propeller som är anpassad till IF-ens deplacementfart. En så stark motor varvar väl troligtvis alltid upp till maxvarv, men om propellerns stigning är för hög, blir det kavitation med påföljande propeller slitage.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Synpunkter på Selva med elstart?

Inlägg av Nils D »

Tack för svar som uppmuntrar att gå vidare med detta.

Informationen om Selvas motorer är svår att finna på nätet och inte alltid konsekvent när man hittar den. Men enligt minst en webbsida jag varit på finns också Selva liksom Mercury med en Sail-version med bl.a. annan stigning på propellern och möjligen också med möjlighet till fjärrkontroll. Om detta stämmer och den säljs i Sverige verkar den i mina ögon som den ideala motorn för en IF.

Tänker kolla upp detta vidare senare och återkommer med eventuell intressant information framöver. Tar tacksamt emot ytterligare synpunkter under tiden.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar