Lister rufflucka

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

IF Elise
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2022 14:29
Has thanked: 2 times

Lister rufflucka

Inlägg av IF Elise »

Listerna kring ruffluckan är i väldigt dåligt skick. Dels har överlappet på övre delarna på sidolisterna brutits av så det regnar in och dels är är nedre listen både rutten och sprucken. Finns det några bra ideer på åtgärd? Säljs nya lister någonstans?
Bilagor
Lister 2.jpg
Lister 2.jpg (75.81 KiB) Visad 1501 gånger
Lister 1.jpg
Lister 1.jpg (66.69 KiB) Visad 1501 gånger
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Lister rufflucka

Inlägg av ingemar »

Hej och välkommen till forumet!

Jag har inte sett några i verkligheten, men "Gert" i Västra Frölunda har gjort många luckor till IF-båtar, samt andra delar, kan vara värt en titt: http://www.gertsbatsnickeri.se/delar-ti ... ieholm-26/

Annars är det nog inga jättesvåra delar att slöjda till själv, men har man varken utrymme eller tillgång till verktyg är det tufft.
S-926
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Lister rufflucka

Inlägg av akumali2 »

Hej, jag köpte lister från Gert, ffa sidoslisterna var trasiga på samma sätt som dina, kostade en liten peng men jag blev jäkligt nöjd med resultatet. Har sett att en del ej har trälist underst, verkar som man plastat dit en L-profil av ngt slag och sedan endast sidoslisterna//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
IF Elise
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2022 14:29
Has thanked: 2 times

Re: Lister rufflucka

Inlägg av IF Elise »

Tack för alla tips! Jag lyckades få loss sidolisterna utan att de gick sönder och planerar att fräscha upp dessa och har nu beställt en undre list av Gert. Tror detta kommer blir bra.
MVH
Per, IF-Elise SWE 1837
Skriv svar