Funderingar inför köp av IF-båt

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

threviel
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2022 09:11
Has thanked: 1 time

Funderingar inför köp av IF-båt

Inlägg av threviel »

Jag är nästan en landkrabba som var ute och seglade lite i somras och blev förälskad. Började titta lite smått på blocket efter en egen billig båt och fastnade för IF-båten. Den verkar vara en rimlig kompromiss av nybörjarvänlig, sjösäker och sovplats för hela familjen.

Tanken är att vi ska se om segling och båtägande är något för oss med en båt som inte ruinerar oss om vi skulle göra bort oss. Vi är en familj på 4 med barn som är 5 och 8. Fördelen som jag ser det med IF-båt är att det finns varsin liten stickkoj till barnen som många andra båtar i samma storlek saknar.

Jag förstår att den är enkel, men vi ska lära oss segla i några år och om vi fastnar för segling så kommer vi troligen uppgradera till en större båt som är mer familjevänlig.

Men, jag som kan ganska lite om båtar, vill inte köpa grisen i säcken. Jag har ingen i min närhet som kan speciellt mycket om segelbåtar heller. Jag är uppvuxen i ett fiskesamhälle, så jag har relativt god vatten och båtvana, bara ingen som helst segelbåtsvana.

Så vad ska jag titta efter på skrovet? Hur ser jag om den varit lite väl hårt på en klippa? Hur ser jag så att masten inte har infästningsproblem? Hur ser jag att den stående riggen är ok? Vad ska jag titta efter för att förstå seglens kondition?

Jag har försökt hitta en guide till allt detta, det kanske finns en artikel om köpråd för amatörer någonstans, men jag har misslyckats.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Funderingar inför köp av IF-båt

Inlägg av maja »

Redan det låga priset gör att du inte behöver gå på en större nit om det visar sig att du har gjort ett felköp.

Det viktiga är kanske att du kan komma i kontakt med personer som vet litet bättre om de här sakerna och som kan hjälpa till i själva båtköpet med att värdera det man kan se och ställa de rätta frågorna till säljaren. Det gör du genom att du går med i IF-båtförbundet och knyter några personliga kontakter. Att vara med i ett förbund som vårt innebär bara det en trygghet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Funderingar inför köp av IF-båt

Inlägg av Nils D »

Håller helt med Maja om att det bästa du kan göra är att söka kontakt med någon som seglar IF. Jag bor i Östergötland och min båt ligger fortfarande i vattnet och det finns två till på min brygga så finns du i närheten av mig ställer jag gärna upp. Annars kan du kanske kontakta den lokala klubb som ligger närmast dig för att höra om någon vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

När det gäller de allvarliga fel som du nämner behöver du inte nödvändigtvis träffa en IF-seglare, dår räcker det om du träffar någon med segelbåtsvana. Men eftersom båtarna är 40-50 år vid det här laget så varieriar de rätt mycket i hur de ser ut och vilken utrustning de har. Vilket inte alltid avspeglas i priset. Där kan någon som seglat IF ge mer synpunkter.

Det finns en bok som heter Köpa segelbåt av Eje Wåhlstedt som du kanske kan ha behållning av att titta i. Framförallt kapitel 9 Hitta felen på båten innehåller en del konkreta tips. Samtidigt finns det mycket i boken som inte är aktuellt för en IF. Men kanske värt att låna på biblioteket

Korta svar på de konkreta frågor du ställer:
Hur ser jag om den varit lite väl hårt på en klippa?
Har den varit hårt på syns det utan problem :-)

Hur ser jag så att masten inte har infästningsproblem?
Vanligen genom små sprickor i gelcoaten i däcket runt masten. Men minst lika viktigt är att kolla att mastbalken (den förstärkning som är inplastad under däck för att fördela ut krafterna från masten) inte är skadad.

Vad ska jag titta efter för att förstå seglens kondition?
Utan seglingsvana kan du själv kolla upp några enkla saker.
1. Hur gamla är de? Själv tycker jag en gräns går vid ca 10 år. Då har de ofta förlorat så mycket av sin ursprungliga form att de fungerar rätt dåligt (båten kränger mer, är svårare att kontrollera, osv)
Men jag har läst annonser och träffat säljare som sagt om 40 år gamla segel "Originalsegel i fint skick", vilket för mig är ungegfär som om någon skulle skriva i en annons för vinterdäck " gått 40 000 mil i bra skick" när det gissningsvis bara är korden kvar och inget väggrepp :-)

2. Hur mycket prasslar tyget? Låter konstigt. Men segelduk behandlas så att den skall få en slät yta som dels håller formen och dels fångar upp vinden bättre. Vilket gör att de som vill sköta om sina segel viker dem försiktigt eller helst rullar dem så att de behåller sin släta yta och sin styvhet. Är den borta fungerar seglet sämre. Sedan kan du förstås kolla så att alla sömmar är hela osv, men ett segel som är helt men har förlorat sin form är inte ett bra segel även om det för ett otränat öga ser fräscht ut.

Det viktigaste är förstås seglens form, men den är svår att bedöma för de flesta av oss som inte är segelmakare utan att se hur de ser ut när man seglar med dem.

En annan sak som är nära kopplat till detta är hur segeltrimutrustningen ser ut och var den är monterad. Några saker att kolla upp: Kan man hissa seglen från sittbrunnen eller måste man fram till masten? Finns det bra vinschar som är väl underhållna så de fungerar.

Hur ser jag att den stående riggen är ok?
Enklast är förstås att fråga hur gammal den är. Du kan också titta efter brott på kardelerna. Lär oftast ske vid ändstyckena, så böj på vantskuvarna och titta där. Finns det något brott någonstans så byt både det vantet och de andra som gissningsvis är lika gamla. Ny stående rigg är inte så dyrt

Till sist två punkter jag tycker själv du bör kolla upp
Vilket skick är det på självlänsarna?
En IF är en enkel konstruktion så det finns inte många genomföringar som kan läcka. Bara sittbrunnens självlänsar. Där bör du kolla att de går att öppna och stänga, men framförallt att slangana från sittbrunnen till utloppet är relativt nya och att de sitter med dubbla motställda slangklämmor. Också en liten kostnad men viktig för säkerheten.
I vilket skick är motorn?
Inte minst som nybörjare är det en trygghet att ha en motor som inte krånglar och alltid startar. Men du skriver att du har båtvana så jag antar att du har koll på en delen så om den ordar jag inte mer här. Finns flera trådar här på forumet om olika aspekter på en motor till en IF

Lycka till med båtköparplanerna!
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Funderingar inför köp av IF-båt

Inlägg av maja »

Svenska Båtunionen har en checklista för egenkontroll av segelbåt avsedd för övernattning här:

https://batunionen.se/checklist/segelba ... rnattning/

Den kan kanske vara till hjälp. Du har ju båtvana, så mycket av detta gäller även t.ex. motorbåtar. Vissa delar är inte direkt tillämpbara för en IF-båt.

Om du vill veta mer om hur man seglar och hur en segelbåt är utrustad, rekommenderar jag boken "Seglingens ABC" av Per Roald. Den har nyligen kommit i en ny uppdaterad utgåva. Den kostar väl 3 - 400 kr på Bokus eller Adlibris. Själv har jag den som referenslitteratur hemma, och jag brukar sticka till den för genomläsning till nytillkomna oerfarna besättningsmedlemmar.

Tänk även på att det ofta är kö till bryggplats i fritidsbåtshamnarna i storstadsområdena. Visserligen är en IF en nätt liten båt som brukar få rum på de flesta ställen, men det är nog rekommendabelt att du kollar upp läget där du har tänkt att ha din hemmahamn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar