Vatten i lampan i mitten av kajutan

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej på er

Tidigare fann jag vatten i alla mina fack under britsarna i salongen. Det hade runnit över och jag hade cirka 5 cm vatten i bakre kölsvinet.

Jag läste våra trådar och antar att jag måste gå över slla däcksgenomföringar samt fogen runt båten.

Idag fann jag vatten i lampan i mitten av kajutan. Det blir mera specifikt. Hur läcker det in i denna.

En ledtråd kan vara att min båt står uppställd så hon lutar lite framåt. Har det regnat så står det tex vatten nere i främre delen av sittbrunnen då det inte kan rinna bak till självlänshålen.

Några förslag?

Mvh

Mårten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av maja »

Vatten rinner ju alltid från högre till lägre läge. Kanske det kommer via skjutluckan och dess geidrar. Du kanske kan se något om du skruvar av innertaket i ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av johan swe-1870 »

Om det inte vore för att din båt lutar så mycket föröver, kanske man annars kunde misstänka att ventilatorn läcker.

Som Maja skriver är det nog lättast att lossa innertaket och se var det kommer ifrån. Där borde finnas tydliga spår på dess ovansida.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av maja »

Passade på att göra ett besök i småbåtshamnen när jag ändå hade ett ärende till Malmö.

Jag konstaterade att ventilen ligger på en välvd yta, så det kan bli svårt för vatten att rinna uppåt. Naturligtvis kan t.ex. snö och slagregn förorsaka läckage genom ventilen, men min erfarenhet är ändå att det inte händer så lätt, eftersom jag alltid seglat med ventilen öppen och aldrig har fått in vatten den vägen, även vid överbrytande sjö.

Däremot konstaterade jag jag att salongens takbelysning ligger under eller i gränsområdet av luckgaragets främre kant. Kanske någon skruv är för lång, eller så är det förborrat för långt..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av Andreas89 »

Jag tror snön kan ställa till det. I min båt såg det ut så här när jag kikade ovanför innertaket första gången.

Jag skrubbade rent och tätade skruvhålen till ventilatorn med sikaflex. Sedan stod båten utan täckning två vintrar innan jag lyfte ned taket nästa gång för att dra om el. Då var där fortfarande torrt och mögelfritt.

thumbnail_IMG_0112.jpg
thumbnail_IMG_0112.jpg (129.88 KiB) Visad 2491 gånger
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av M??rtenNilsson »

Listar inte ut hur man laddar upp bild. Har lösgjort innertaket mot aktern. Det finns droppar uppe i taket dvs rejält med fukt. Istället för att montera ner det kan jag inte gå över alla infästningar och genomföringar och täta med Sikaflex?

Tänkte skruva fast taket igen och lösgöra mot fören för att titta där.

Att plocka ner hela taket och ha det liggandes i båten känns väldigt krångligt.

Förslag? Var skall jag specefikt kolla efter läckage?

Mvh Mårten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av maja »

Vad gäller bilder, så finns det 2 st "knappar nämnda "Options" och "Attachments" nedanför det vita inmatningsfältet och alldeles överkant det nedre gråa fältet. Klicka på "Attachments" och därefter "Add files". Då kommer du åt bilderna på hela din dators filsystem.

Jag bor långt ifrån min båthamn och kan därför inte kolla i detalj, men jag tror att du först måste lossa en hel del inredning, t.ex. garderobsfronter och sidor, om dessa går upp till innertaket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av johan swe-1870 »

Den som kör med språkinställning svenska har benämningarna "Bilagor" och "Lägg till filer" istället.

Det går också fint att använda drag-and-drop av en elller flera bildfiler rätt in i det vita fältet där du skriver själva meddelandet. Tryck "Förhandsgranska" för att se hur det blir. När du är nöjd trycker du "Skicka" för att publicera inlägg med bild.

Se även Instruktion: ladda upp bilder
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av M??rtenNilsson »

20484DBE-C23D-4840-B4B4-35B2C8AB4A0C.jpeg
20484DBE-C23D-4840-B4B4-35B2C8AB4A0C.jpeg (140.7 KiB) Visad 2293 gånger
Nu ligger nog bilden bilagd. Tackar för tipsen. Den hamnar på högkant och säger inte så mycket.

Marek ger instruktionen om hur man plockar ner hela taket. Det är nog bara sb garderobsfront.

Vad är vidare förslag? Skall jag ta mig ner när det ösregnar plocka ner taket, torka allt och sätta mig och speja?

Fråga1: om det läcker in under innertaket, hur många genomföringar finns det att misstänka? Det är ju rätt högt upp och många genomföringar kan uteslutas.

Fråga 2. Båten står nu så att den lutar framåt. Om det regnar på den horisontella luckan vid nergången och detta vatten rinner föröver, kan det då ta sig in i båten?

Tacksam för tips
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av maja »

Jag brukar spola med slang bakifrån under luckgaraget. Jag har inte märkt något läckage i ruffen.

Skruvhål kan vara mariga. Jag hade problem en gång från en skruv för ena grabbräcket. Mitt är av teak och är fastskruvat med ej genomgående rf plåtskruv. Man hade förborrat för djupt i taket, alternativt skruvat igenom med en för lång skruv.

Jag skulle föreslå att du kollar upp alla skruvar på rufftaket. Kanske du kan göra det utifrån. Lossa en i taget och tryck in färskt tätningsmedel i hålet. Om det finns genomgående skruv med mutter på baksidan kanske du ändå måste ta bort innertaket för att täta om. Använd brickor under muttrarna, s.k. båtbrickor där det går.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av M??rtenNilsson »

Jag provade att hälla in ett dricksglas med vatten uppe på luckan så det rann in i glipan och föröver. Det började direkt droppa från taket. Jag lösgjorde det mesta av innertaket. Hällde lite till. Ser hur det börjar droppa men kan inte lista ut var det tar sig igenom. Ser ut som det rinner rakt igenom glasfibern.

Videon finns på denna länk:

Förslag på nästa steg?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av maja »

Om det ser ut att rinna rakt genom lamińatet, kan det finnas hål i rufftaket. Börja med att kolla skruvarna till ventilator och till grabbräckena samt till luckgaraget.

Om du har fått loss rufftaket tillräckligt mycket borde du kunna se varifrån ungefär det rinner och pss. spåra vilket eller vilka skruvhål som är otäta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av johan swe-1870 »

Kan inte det vara läckage vid en av skruvarna till luckgaraget?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Vatten i lampan i mitten av kajutan

Inlägg av M??rtenNilsson »

Är nästa steg att skruva loss hela luckgaraget? Det låter som det. Jag åker ner och börjar. Åker utomlands imorgon och får planera så jag hinner få tillbaka allt
Skriv svar