Luckgarage utan förstärkningar!

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av SebEzp »

Tankar apropå infästning till trimbräda. Har en if från 74, men längsgåendeförstärkningar på luckgarage. Håller på att tillverka ny trimbräda och planerar att dra bak storfall till den med möjlighet att fästa i knap. Gamla trimbrädan hade bara kick, cunningham och uthal och var fäst med 6st träskruv i förstärkningen. Det verkar ju hållit bra i många år så varför ändra något som fungerar. Frågan är om jag vågar fortsätta så, nu med ökade belastningen från storfall. Tänker isådant fall göra nya skruvhål och sätta igen de gamla. Eller ska man behöva montera ned luckgarage och montera med genomgående bult?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av johan swe-1870 »

Trimplattan på min båt sitter med enbart 6 st självgängande skruv. Jag har både stor- och spinnakerfall på plattan, förutom kick, uthal och cunningham. Det har fungerat fint i många år.

Garaget självt sitter med självgängande skruv i rufftaket. Det är faktiskt rätt små skruvar, men det stora antalet kompenserar nog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

Jag har för länge sedan läst någonstans att man kan förstärka gängan i hålet från en självgängad skruv genom att "sko" den med en klick epoxilim. Man droppar litet i hålet, låter det härda till seghet, skruvar i en vaxad skruv, skruvar ut den igen och låter därefter epoxin sluthärda.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

En fråga från SebEzp 12-2 .
"Tankar apropå infästning till trimbräda. Har en if från 74, men längsgåendeförstärkningar på luckgarage.".

Ett alternativ är att montera insatsgängor i de längsgående förstärkningarna och fästa trimplattan med gängad skruv ex. M5, det är något jag har på min IF. Rätt monterat blir det starkt.
P1020472.JPG
P1020472.JPG (67.93 KiB) Visad 3572 gånger
L Å Andersson
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Andreas89 »

Insatsgängor var en smart idé. Jag borrade igenom förstärkningen och försänkte och gjöt in muttrar i epoxi undertill och det blir så klart lite mer arbete. Man måste försänka eventuella åtgärder på undersidan och kapa genomgående skruvar till kortast möjliga längd, annars får man inte in skjutluckan. Fråga mig inte hur jag vet...

Hade jag gjort om det med insatsgängor är min spontana tanke att hålla borren lite snett och rotera så att man skapar ett konformat hål med den trånga änden uppåt och sedan montera insatsgängan i förtjockad epoxi. Då skyddar man träförstärkningen permanent mot vattenintrång och får en stark montering.

Att jag gjorde något överhuvudtaget på mitt garage var för att förstärkningarna hade flera generationer skruvhål på liten yta så det kändes inte helt tryggt att fortsätta med träskruv. Jag valde även att slipa ner och lacka min trimplatta och ska man ta hem den en gång om året för att underhålla lacken känns det vettigt att montera med skruv i gänga.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av maja »

På min båt hade förre ägaren satt dit M6 skruvar underifrån i luckgaraget och använt tätningsmassa i hålen för att inte skruvarna skulle rotera. Trimplattan sitter sedan på teaklister med bricka och mutter.

På så sätt kan man enkelt lossa trimplattan och t.ex. ta hem den under vintern.

Man kan använda liknande lösningar för däcksutrustning som man vill kunna plocka av och på på ett enkelt och snabbt sätt. Salig Bengt Friberg i SWE 180 hade denna lösning för t.ex pulpit och mantågsfötter och använde snygga kupolmuttrat isf vanliga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

Intressant att du Andreas delade mitt inlägg ang. insatsgänga. I bilden är det tre typer av insatser, nr1 , är självgängande i galvad stål, 2 och 3 är rostfri och mässing.

Om man söker på " insatsgänga rostfri " hittar man olika typer som är användbara, om man känner att det är ett lämplig sätt att montera trimbrädan.

Vid insättning av insatsen borras hål motsvarande kärn-diam. på bef. utvändig gänga, självgängande kan då skruvas ned, är det hel gänga bör man gänga hålet med gängtapp som motsvarar yttergängan på insatsen, lämpligt att då vid insättning lägga till epoxi lim för att säkra infästningen.

Bilden visar montering till den upphöjda förstärkningen. Är även anpassad för att nå vissa trimm när sprayhood ar monterad.
P1000198.JPG
P1000198.JPG (126.5 KiB) Visad 3421 gånger
L Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag gillar verkligen din lösning så att vissa trimlinor går att nå även med uppfälld sprayhood.
Mycket smart!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

Tack för din uppskattning, av mitt arrangemang och de trimlinor som lagts innanför sargen för sprayhooden.

Fallen för fock och storen är även framdragna till var sin sida om ruff luckan.

Lade in bilden eftersom det tidigare i Tråden kom fram synpunkter att behöva komma åt trimm när sprayhood är satt. De linor som hanters innan för sarg och sprayhood är bomuthal, kick och cunningham storen.

Aktiva kappseglare har naturligvis andra krav.

L Å Andersson
Kazuri
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 aug 2022 10:28

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av Kazuri »

Hej Lars Åke, tacksam om du kan lägga till bilder som beskriver ditt arrangemang för hantering fockfall och storfall (till vä resp hö om ruffluckan) när Sprayhood är uppsatt.

Mvh Joar Orefjärd
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Inlägg av IF1426 »

Hej Joar (Kazuri)

Du hade lagt en fråga under "personliga frågor" som jag blev påmind i ett mail från Marek, hade inte koll på att dessa frågor fanns där. men skrev då svar.
Trevligt att du uppmärksammat mitt inlägg i den här Tråden. Lägger till bilder som som visar hur jag gjort detta arrangemang, behovet av vinschar är det olika uppfattning om, men är bra att slutligt sträcka upp fallen med. Om du läser tidigare inlägg i Tråden framgår det hur jag kommit fram till denna lösning, bl.a för att hantera segelsättnig vid ensamsegling. Har du fler funderingar kan du återkomma.
P1000198.JPG
P1000198.JPG (126.5 KiB) Visad 1943 gånger
P1000199.JPG
P1000199.JPG (80.34 KiB) Visad 1943 gånger
Fockfall
P1020114.JPG
P1020114.JPG (100.86 KiB) Visad 1943 gånger
Storfall
P1000191.JPG
P1000191.JPG (110.65 KiB) Visad 1927 gånger
L Å Andersson
Skriv svar