Läckande fönster, med aluminium ram

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

IF2130
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jun 2010 15:34

Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF2130 »

I detta forum finns beskrivet problem med rutor mer än en gång, lösningen förefaller vara rutor med aluminiumram. Min 76'a har al.ram men läcker ändå. Den del av den svarta listen som syns på mina rutor är anfrätta av solen så det är inte konstigt att det läcker. Mina frågor är:
Hur bestämmer man vilket fabrikat på al.rutor man har?
Hur får man loss rutorna för att byta list eller klämma in tätningsmaterial? När jag lossat på den invändiga al.ramen så är det ganska tight och vill inte rubba sig. Det känns som att det är limmat
IF2130/Gunnar Östman
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av maja »

Om du misstänker (eller vet) att det är väldigt små sprickor, kan du försöka med Lefant Spricktätare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av Gunverth »

Jag upptäckte detta på min 77:a förra året. Orsaken var att två av de rostfria skruvarna på insidan hade gått av. Det var ett helvete att få loss, men med lite tålamod, silikonolja, ett borr för rostfritt och en grispitt, gick det att få ur den resterande delen.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Tar upp den här tråden för att beskriva läckande fönster. När båten var upptagen, upptäckte jag att en gummilist hade krupit upp ur den inre aluminium ramen, varför jag lossade några skruvar, då rann det ur vatten, som stod mellan yttre och inre tätning. Jag skruvade då bort hela rutpaketet, när man då synar den yttre gummilisten är den hård och har en mängd yttre sprickor, vilket inte är så konstigt när den är 40 år (i min båt). När rutan är borttagen är frågan hur man skall åtgärda det på bästa sätt, den hårda gummilisten kommer inte att täta mer. Att lägga på någon typ av tät-massa gör att man limmar fast rut-ramen som då blir mycket svår att demontera, om det ev. skulle behövas. Jag bedömde att det är bättre att byta ut den yttre gummilisten till en ny, som är färskare.
Mina rutor är av fabr. N C Bjerg, som finns att söka under, www.ertec.dk , där man hittar en utm. skiss som visar vilka gummilister som är möjliga att ersätta, samt mont.anv. och vilka återförsäljare, där man kan beställa gummilisterna, om man anser att de bör bytas ut.
När rutpaketet är demonterat, visar det sig att galvanisk korrosion har börjat kring några av de rostfria skruvarna, vilket kommer att fortsätta om fukt tränger in innanför gummitätningarna, vilket är nödvändigt att eliminera genom att måla på någon lämplig primer.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av maja »

IF1426 skrev: När rutpaketet är demonterat, visar det sig att galvanisk korrosion har börjat kring några av de rostfria skruvarna, vilket kommer att fortsätta om fukt tränger in innanför gummitätningarna, vilket är nödvändigt att eliminera genom att måla på någon lämplig primer.
IF1426 / L-Å Andersson
Man kan också lägga litet silikongummi i skruvhålen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Regatta
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 okt 2011 00:00
Ort: Treviso - Italy
Kontakt:

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av Regatta »

Hello! I got many leaks after 30 years of service and when I refit Dreamer I changed my ones with news from Ertec!!!
Now no more leaks!Ertec did a Perfect and fast service only 10days to get its.
Speak with Sam Shad of ertec!

http://www.marieholm26.org/problemi-di- ... -porthole/

cheers
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Det är intressant att få del av det e-mail som du ,Gabriele (Regatta), fått från Ertec, vilket du lagt till i bif. fil. Det var en bra påminnelse att även testa tätheten på gummitätning, nr1, som ligger infalsad mellan glasrutan och aluminiumramen, och utföra det enl. den beskrivningen.
När jag nu har utfört täthetsprovet, kan jag konstatera att det är läckage förbi den gummitätningen, vilket sannolikt varit orsaken till det läckage som jag tidigare misstänkte var vid den yttre gummilisten, nr4.
Eftersom det inte är möjligt att ersätta gummitätning, nr1, gäller det att hitta en metod ett täta denna med, om man inte vill kassera fönstret, (rutpaket, porthole).
När fönstret är urtaget har jag anskaffat nya gummilister, nr4, från HR partsAB, som då även skall bytas ut.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av maja »

Prova med spricktätare från Lefant (tror jag mig minnas). Det finns en liknande produkt "Crack sealer", som man kan få tag i i England.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av Lasse L »

Släng "fönsterkarmarna" och montera intryckningssäkra "rutor" istället.
IFfonster.jpg
IFfonster.jpg (58.64 KiB) Visad 22997 gånger
http://lasselundell.se/if.html
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av maja »

Ser inge snyggt ut... ;-) .. tycker åtminstone jag som vill att en IF-båt ska se ut som en sådan... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Ser inge snyggt ut... ;-) .. tycker åtminstone jag som vill att en IF-båt ska se ut som en sådan... 8)
Jag går på det praktiska, istället för att i varje detalj hålla mej till, "att så får det inte se ut eller så skall det vara".
Vad som är snyggt ligger i betraktarens öga.

Allt var inte bättre förr, (det var jag som var bättre förr).

Har idag fått handpeng på min IF och skall skaffa mej en bekvämare segelbåt gärna med inombordare.

Kan delvis hålla med om att en IF skall vara en IF, men tröttnade på den då den är obekväm.
Klagar inte på segelegenskaperna mycket trevlig seglare.
http://lasselundell.se/if.html
iffock 001.jpg
iffock 001.jpg (61.49 KiB) Visad 22981 gånger
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Nej, jag tänker inte slänga fönsterkarmarna, att dom inte är intryckningssäkra håller jag inte med om, glasrutan är faspressad i aluminiumramen, med en falsning som bör vara säker. Har två rutor bortagna som har mindre läckage i den infalsade gummitätningen, där jag söker en metod att fått tätt, skall prova med Lefant crack sealer.

IF1426 / L-Å Andersson
axipaxi
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 okt 2011 11:35

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av axipaxi »

Om Lefant funkar inte kan du kanske försöka fixa det med en brytbladskniv & Sika 295.

http://www.ertec.dk/howtofix.htm

Fungerade jättebrå på min båt.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Jag tackar, det var bra att du hittade den länken till Ertec, om jag inte lyckas med Lefant spricktätning, får det tipset bli den slutliga lösningen.

IF1426 / L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 17 gånger.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Läckande fönster, med aluminium ram

Inlägg av IF1426 »

Från tråden Modellbåt och i den tyska länken, hittar man under "Tips och tricks", där det är skrivet.
Was tun bei undichten Fenstern, oder einem defekten Ruderblatt?
Hier finden Sie Tips und Tricks rund um die Technik des IF-Boots.
Vilket kan vara anledning att skriva en sammanfattning av åtgärder som utförts på mina fönster. Det har varit värdefullt att få tipsen som framkommit i den här tråden, och som berört ämnet, vilket visat på flera möjliga orsaker till läckage och därmed blivit en mer fullständig åtgärd.
Jag har lagt på Lefant crack sealer, utmed gummilistens yttre och innre spalter(nr1) och genom att lätta något på gummit närmast glaset för att underlätta inträngningen in under gummilisten, samt att fylla vissa mindre glipor som fanns särskilt i radien mot aluminium-ramen med svart tät-massa , därefter avtorka med sprit för att få en snygg yta, det är naturligtvis en chansning att det skall bli tätt. Efter tät-provning med vatten och med rutan liggande vågrätt kan jag konstatera att det nu är tätt. Den yttre gummi-listen (nr4) skall även bytas ut, och när rutan monteras bör det vara tätt igen.
Metoden att skära bort den yttre synliga vinklade delen av gummitätningen (nr1), enl. Ertec,s beskrivning, och lägga upp en ny snygg vall av tätningsmedel avvaktar jag med, i så fall när större läckage uppkommer, eftersom den synliga delen av listen fortfarande ser bra ut.
Eftersom det i mitt fall även sitter en tätningslist (nr4) på den innre alu-ramen har då en mindre mängd vatten stått i spalten mellan Alu-ramarna. Galvanisk korrosion gröper då ur aluminiumen, vilket har börjat på den innre aluminiumramen, kring några hål för de rostfria skruvarna, vilket kan göra att skruvarna fastnar i oxiderad aluminium, som bildar en hård massa, och i sämsta fall går av. Det är nödvändigt att stoppa korrosionen genom att måla på angreppen med alu-primer, och vid montering av fönstren stryka skruvens gängor med syrafast fett, alt. tätmedel Sika eller silicone, vilket framgår av nedanst. monteringsanvisning.
Nedanstående länkar ger bra vägledning-

http://www.ertec.dk/spare-parts/
http://ertec.commercial-dev.dk/wp-conte ... /gummi.jpg

IF1426 / L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 6 gånger.
Anledning: Redigerat defekta länkar
Skriv svar