Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av tystnad »

Igår köpte jag en IF med inombordare. Den har en stor motorlucka i sittbrunnen och den är så idiotiskt konstruerad att det kommer att komma in vatten vid varje regn. Det är som ett dike runt den där vatten kan samlas och sippra igenom den dåliga packningen. Jag tror att även om man byter packning så kommer vatten att komma in den vägen eftersom knappast någon packning är så tät. Det borde ha varit en kanal ut från "diket" till dräneringsrören.

Vad har ni gjort åt detta problem? Det enda jag kan komma på är att fylla diket med silikon och sedan hålla luckan stängd tills hösten. Då är man ju tvungen att skrapa bort silikonen varje höst, då man gör underhållet på motorn.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av maja »

Diket är kanske avsett som ett dräneringsdike för motorluckan. Kolla om det inte finns någon annan dränering längs diket någonstans. Häll litet vatten i sittbrunnen och kolla vart det tar vägen.

Och det bästa är väl att fråga förra ägaren. Båten har ju trots allt varit så här i snart 50 år...Man bör nog utgå från hur det är tänkt från början innan man gör några förändringar...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av tystnad »

Tyvärr finns det ingen dräneringen från "diket" runt luckan i sittbrunnen. Luckan till ruffen (framtill) har en dränering ut. Det är en liknande lucka som luckan till ruffen, fast mycket större och på samma nivå som golvet i sittbrunnen. Man kan säga att det är ett verkligt planeringsfel från Marieholm.

Förra ägaren hade spolat av båten och det fanns vatten både på motorn och i kölsvinet, för det hade läckt ner.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Är det verkligen så det är gjort på IF-E? Vettigare vore kanske om där finns kontakt från "diket" runt luckan till självlänshålen i sittbrunnens bakkant. Inte helt betryggande det heller, för det går att segla så att det står vatten i sittbrunnens läsida, vilket ju då kan tränga ner under motorluckan om tätningen har brister.

I en annan tråd nämns att IF-E och M26 standardmässigt försågs med länspump, https://ifboat.se/forum/topic?p=30627#p30627. Kan risken för läckage runt motorluckan vara ett skäl till det?

Jag har en vanlig IF och har därför ingen aning hur detta brukar vara utfört på IF-E.

Det bästa vore om en ägare till en IF-E hörde av sig i tråden och berättar. Annars får du leta reda på en sådan och jämföra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ha! Jag visste väl att jag hade läst om detta tidigare!

I Otät durklucka för inombordare finns intressant information för dig.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av tystnad »

johan swe-1870 skrev: 22 maj 2023 20:20 Ha! Jag visste väl att jag hade läst om detta tidigare!

I Otät durklucka för inombordare finns intressant information för dig.
Tack! Tyvärr är lösningen i tråden rätt så omständig då en special ram i rostfritt stål behövs. Det kan hända att jag går in för den lösningen någon gång, men den tillfälliga lösningen blir att tejpa över "diket".
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av maja »

Men hur har du tänkt dig att länsa sittbrunnen när det kommer in en brytande sjö eller om det har regnat ?
Är inte tanken ändå att vattnet ska hamna i kölsvinet, från vilket man sedan ska pumpa ut det med (den manuella) länspumpen?

Eller finns det trots allt en länspump för sittbrunnen ?
Har du frågat förra ägaren vilken strategi hen har använt ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tystnad
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 maj 2023 05:13
Has thanked: 1 time

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av tystnad »

maja skrev: 23 maj 2023 11:52 Men hur har du tänkt dig att länsa sittbrunnen när det kommer in en brytande sjö eller om det har regnat ?
Är inte tanken ändå att vattnet ska hamna i kölsvinet, från vilket man sedan ska pumpa ut det med (den manuella) länspumpen?

Eller finns det trots allt en länspump för sittbrunnen ?
Har du frågat förra ägaren vilken strategi hen har använt ?
Själva sittbrunnen är självlänsande, med två dräneringsrör ut. Problemet är inte en stor våg som sköljer in, problemet är ett långt och ihärdigt regn. Allt som landar på motorluckan kan inte rinna någon annanstans en ner i "diket" runt den. Kommer vätskan långsamt (när det regnar) så sipprar den igenom den värdelösa packningen i "diket" Kommer en stor mängd vatten in så svämmar ju "diket" över och det mesta dräneras ut, så som i alla andra IF-båtar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av maja »

Ok. Lös det förslagsvis med en presenning eller liknande över sittbrunnen.
Alternativt kan du kanske lösa det med en elektrisk länspump i kölsvinet.
Men själv skulle jag först provat med att bevattna sittbrunnsdurken en stund med en vattenslang. precis så mycket så att träneringsrännan hålls fylld till kanten, och se hur mycket som har kommit in på t.ex en timme.Själv tror jag nog att det inte kan läcka in några större mängder, även om listen är dålig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Det låter inte som världens bästa konstruktion.

Jag hade undersökt kanten som gummilisten tätar mot så att den är ren, hel och slät. Om sedan gummilisten är i dåligt skick hade jag försökt hitta en passande ny list och limmat fast på luckans undersida.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?

Inlägg av maja »

Jag hade gjort som Johan.

Man borde lätt kunna se var naågonstans det glipar ocm man kikar ininfrån motorutrymmet med stängs lucka. Då kan du få en uppskatttning om hur mycket vatten det kan rinna in. Vattenpelaren i rännan (vattentrycket mot listen som "driver" läckaget) kan i varje fall inte bli mera än försumbart.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar