Block vid yttre skotpunkt/travare?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

smögenräkan

Block vid yttre skotpunkt/travare?

Inlägg av smögenräkan »

Har en gammal if från 69 och vid travaren eller yttre skotpunkten finns det en vit rulle eller ett block. Denna bör bytas enligt råd jag fått för i bland lägger sig skotlinan lite huller om buller på vinschen när jag slår för blocket i travaren ligger lite för högt.Man kanske kan köpa något enkelblock billigt på Biltema eller Claes Ohlson eller så och fästa där.Är det någon som har koll och kan komma med förslag vad jag skall köpa(diameter på block och brottgräns 700kg?)?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Block vid yttre skotpunkt/travare?

Inlägg av maja »

Jag har själv de gamla vita blocken på relingens skotskena kvar. Men jag har aldrig upplevt något större problem vid skotning, som skulle vara förorsakat av att de blocken har fel höjd.

De som gör att det trasslar sig på winchen har nog andra anledningar. T.ex. ska man inte lägga mer än ett varv när man drar in skotet, och först lägga på några varv till när man ska skota in det sista med handtaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan

Inlägg av smögenräkan »

Men om jag ändå vill byta, har du/ni några förslag? Jag har en del riktigt gamla block till t.e.x. kicken och akterstag och något ställe till som är"snusbruna" och från holland jag tror att de heter HEA eller något men de här funkar väl bra.Nån har sagt till mig att de kan till o med vara av högre kvalitet än nya block samt hålla i evighet, stämmer detta?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

De där gamla blocken kanske har så mycket inre friktion så att utväxlingen i stort sett tillintetgörs.. 8) ..

Själv använder jag kullagrat på de flesta ställen, mest Harken. På ställen där jag inte når så enkelt, t.e.x för spinnakerfallet, använder jag Rutgesson. För kullagrat är trots allt ömtåligare.

Skotblocken för genuan är väl även de Rutgersson eller liknande kvalitet. Men för spinnakerns skotning är alla block utom för suggorna kullagrade.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

smögenräkan skrev:Men om jag ändå vill byta, har du/ni några förslag? Jag har en del riktigt gamla block till t.e.x. kicken och akterstag och något ställe till som är"snusbruna" och från holland jag tror att de heter HEA eller något men de här funkar väl bra.Nån har sagt till mig att de kan till o med vara av högre kvalitet än nya block samt hålla i evighet, stämmer detta?
Tillverkaren av de gamla bruna blocken heter HYE, vilket betyder Holland Yacht Equipment ,

Bild

Blocken är gjorda av Tufnol, vilket är en vävbakelit. Materialet är mycket slitstarkt och motståndskraftigt mot vädrets makter. Jag har aldrig sett ett bakelitblock som pulvriseras som ett plastblock nedbrutet av solljus kan göra.

Men de har ofta väl mycket friktion, så de flesta sätter modernare block istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar