Skada på båt som vält på land
Moderator: Moderator
Skada på båt som vält på land
Efter att min båt vält på land så har vissa delar av ”relingslisten” särats från skrovet. Det finns det sprickor i listen och i skarv mellan däck/ skrov. Det finns dock inga skador på friborden.
Hur får jag jag skarven/ sprickan mellan skrov och däck lagad och återställd. Alltså inte bara kosmetiskt utan så att det får tillbaka den hållfasthet som fanns från början. Röstjärnen sitter i skarndäck så det borde väl vara viktigt att få en stabil reparation.
Hur får jag jag skarven/ sprickan mellan skrov och däck lagad och återställd. Alltså inte bara kosmetiskt utan så att det får tillbaka den hållfasthet som fanns från början. Röstjärnen sitter i skarndäck så det borde väl vara viktigt att få en stabil reparation.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Skada på båt som vält på land
Ta kontakt med ditt försäkrings bolag för att få skadan besiktigad och kostnadsberäknad. Kanske reparationskostnaden överstiger båtens värde. Då blir båten inlöst och du kan köpa en ny båt för pengarna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Det är svårt att förstå hur relingslisten har skadats men inte skrovet, om båten bara har vält på land. Kan du visa några bilder på skadan vore det lättare att svara.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Så här ser det ut akteröver på BB sida.
Det finns även en spricka i skarndäck en bit framför röstjärnen.
Det finns även en spricka i skarndäck en bit framför röstjärnen.
- Bilagor
-
- IMG_4617.jpeg (117.71 KiB) Visad 450 gånger
Är det ett hårt material i skarven? Jag tycker det ser ut som att man målat topcoat över den mjuka fogen som normalt finns i skarven. Man ser penseldrag på sidan av däcket som ser ut att också täcka skarven. I såna fall skulle jag inte oroa mig över den här sprickan.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Jag är lite inne på samma linje. Har skarven spacklats med något hårt?
Där ligger normalt flexibel tätningsmassa.
Vad för stöttning stod båten med? Hur gick det till när båten välte?
Har båten i fallet kanske fått ordentligt tryck på skrovet så att det har flexat så mycket att skarven spruckit upp? Eller har där varit något (som jag inte förstår) som har gett ett kraftigt tryck mot däckskantens sida eller snett underifrån?
Där ligger normalt flexibel tätningsmassa.
Vad för stöttning stod båten med? Hur gick det till när båten välte?
Har båten i fallet kanske fått ordentligt tryck på skrovet så att det har flexat så mycket att skarven spruckit upp? Eller har där varit något (som jag inte förstår) som har gett ett kraftigt tryck mot däckskantens sida eller snett underifrån?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
Som jag kan se på bilden finns
skadan ungefär vid mitten på sittbrunnen, ungefär vid längsgående positionen för aktersta mantågsstöttan.
Om du har tur, så har bara tätningen mellan skrov och däck brustit när fribordet trycktes in i fallet.
Förslagsvis, ta bort tätningen där den har spruckit för att frigöra runt skadan. Då får du bättre möjlighet att se skadans omfattning. I bästa fall har varken fribord eller däck skadats och har fjädrat tillbaka till ursprunglig position.
Det finns en klassritning som visar hur däck och fribord är sammansatta.
Men du bör även inspektera inne i båten. Kolla så att inget skott har lossnat och att inga sprickor syns i skarvarna. För att kunna utföra detta bör du kanske behöva att lossa innertapeten i och runt området.
Du bör komma åt området kring mantågsstöttan inifrån kistbänken känn med handen efter sprickor.
skadan ungefär vid mitten på sittbrunnen, ungefär vid längsgående positionen för aktersta mantågsstöttan.
Om du har tur, så har bara tätningen mellan skrov och däck brustit när fribordet trycktes in i fallet.
Förslagsvis, ta bort tätningen där den har spruckit för att frigöra runt skadan. Då får du bättre möjlighet att se skadans omfattning. I bästa fall har varken fribord eller däck skadats och har fjädrat tillbaka till ursprunglig position.
Det finns en klassritning som visar hur däck och fribord är sammansatta.
Men du bör även inspektera inne i båten. Kolla så att inget skott har lossnat och att inga sprickor syns i skarvarna. För att kunna utföra detta bör du kanske behöva att lossa innertapeten i och runt området.
Du bör komma åt området kring mantågsstöttan inifrån kistbänken känn med handen efter sprickor.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Tack återkoppling
Skarven verkar vara spacklad men var så innan fallet. Båten stod på lösa stöttor och blev påbackad av en truck.
Den ritning som Maja tipsar om, vet du var jag hittar den?
/MaLo
Skarven verkar vara spacklad men var så innan fallet. Båten stod på lösa stöttor och blev påbackad av en truck.
Den ritning som Maja tipsar om, vet du var jag hittar den?
/MaLo
- maja
- Moderator
Alla ritningar finns på webbsidan, under båt/klassregler/klassritning.
Det ligger väl på truckförarens ansvar att se till att din båt blir återställd. Begär uppgift om truckens ansvarsförsäkring och anmäl skadan till dennes och ditt eget försäkringsbolag.
Det ligger väl på truckförarens ansvar att se till att din båt blir återställd. Begär uppgift om truckens ansvarsförsäkring och anmäl skadan till dennes och ditt eget försäkringsbolag.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983