Spinnakersäck i ruffluckan

Segel

Moderator: Moderator

IF Elise
Has thanked: 5 times

Spinnakersäck i ruffluckan

Inlägg av IF Elise »

Hej, jag skulle vilja ha lite tips på hur kan kan göra en säck som sätts i ruffluckan. Vi gillar att sätta spinnakern från sittbrunnen. Någon som har förslag eller en färdig lösning att tipsa om.

Tack på förhand!

Elise, SWE 1837

MVH
Per

IMG_7513.JPEG
IMG_7513.JPEG (68.13 KiB) Visad 537 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 110 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Spinnakersäck i ruffluckan

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns nog flera olika sätt att lösa det.

Ett sätt är att hänga säcken på längsgående linor under rufftaket. Dessa spänns mellan sittbrunns- och mastskott. Fördel: du kan skjuta in säcken under taket (om säcken har längsgående lattor i sin ovankant) så att du blir av med den. Du kan också dra för skjutluckan om det regnar eller stänker. Nackdel: säcken eller linorna är tråkiga att ha i taket när du ska bo i båten.

Ett annat sätt är att fila till plasttravare så att de passar i glipan för skjutluckan och knopa eller sy fast 3 st travare på varje sida av säcken. Säcken hängs upp genom att föra in travarna i spåret för skjutluckan. Fördel: du slipper linorna under rufftaket och det går fort att plocka bort säcken. Nackdel: skjutluckan kan inte stängas helt. Jag använder denna metod.

Gemensam nackdel för båda metoderna är att fallet ibland irriterar genuaskotaren. När det blåser mycket vill gärna fallet blåsa ut och dra med sig spinnakern så att skotgasten störs av det på kryss. Men man lär sig att leva med det. I värsta fall kan man fästa det så inte spinnakern blåser ut under kryss, men då ska man inte glömma att lossa det innan kryssmärket. :oops:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av maja »

Jag gör på samma sätt som Johan. Jag utnyttjar dessutom linorna under rufftaket till att hänga upp fuktiga grejor och kläder när jag lämnar båten i hamnen.

Jag har två säckar, den ordinarie med längsgående lattor och reserven med plasthakar för rännan. Den sistnämnda använder jag även t.ex när jag lånar en båt som saknar linorna.eller för reservspinnakern som ligger stuvad packad och klar i garderoben.

Man kan t.ex. knyta fast en camcleat i t.ex påsens ena övre hörn i vilken man kan parkera spinnakerfallets toppända på kryssen.

Man kan sy fast en ficka på påsens sida mot sittbrunnen för förvaring av t.ex. småsaker och seglingsföreskrifter samt den handhållna gps-en.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 110 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Här ser du min äldre spinnakersäck hängande i skjutluckans spår.
Spinnackersäck i nedgångsluckan
Spinnackersäck i nedgångsluckan
IMG_0492_cropped.jpeg (79.57 KiB) Visad 462 gånger
På bilden är den ihopskjuten, troligen har vi precis varit nere i båten för att hämta mat och byta till badkläder.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar