Byte av storfall

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Byte av storfall

Inlägg av XzanderX »

Hej,
Jag tänkte byta storfall på min IF och undrar om någon har några tips innan jag går igång. Skönt att undvika att göra bort sig eftersom fallet går inuti masten :P

Kanske någon som har tips på ett färdigt "kit" till och med?

/Daniel
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

1. Knyt fast en tunn, stark lina, t.ex. en persiennlina eller liknande, vid ena ändan av det gamla fallet.
2. Dra in linan.
2. Lossa det gamla fallet från linan.
4. Knyt fast linan i ena ändan av det nya fallet.
5. Tejpa bort alla kanter vid sammanfogningen så att det inte finns risk för att linan fastnar.
6. Dra in det nya fallet.

Så gjorde jag.

Att direkt sammanfoga ändarna av det nya och gamla fallet kan vara vanskligt, eftersom sammanfogningen kan bli ganska tjock. Möjligen kan man kanske sy ihop ända mot ända och tejpa jämnt.

Vad gäller material för det nya fallet, så använde jag 8 mm Admiral Racing Dyneema. Det blev faktiskt billigare än ett vajerfall. 8 mm diameter är lagom att hålla i och dessutom får fallet ungefär samma töjningsegenskaper som ett vajerfall. Den enda nackdel jag upplevt är att fallet är något böjstyvt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Max
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 okt 2006 07:48
Ort: Lilla Varholmen, Göteborg
Been thanked: 1 time

Re: Byte av storfall

Inlägg av Max »

Hej,

Jag har bytt ett flertal fall, olika båtar alltså, genom att sy ihop ändarna och därefter dra igenom fallet. Lätt och säkert. Har alltid fungerat.

/Max
SWE-2840 "Gullan"
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Byte av storfall

Inlägg av IF1158 »

Funkar det bra med 8 mm? Inte för tunt för att orka hissa seglet?

Någon som har tips på andra linor?

Sen vad är smidigast, att knopa fast seglet eller någon form av schackel?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

Jag har inte märkt några olägenheter med 8 mm:s fall. För övrigt har jag även övergått till 8 mm:s skot. Spinnakerskoten är dessutom avskalade till 6 mm vid de yttersta 6 metrarna för att få dem lättare.

Jag taglade fast en smidd nyckelschackel i storfallet. Jag ansåg det blev säkrare, eftersom inte alla gastar vet hur man knyter en knop som inte lossnar.

10 mm:s fall kan bli svårt att få att rulla bra i trissan i masttoppen. Om du vill ha tjockare än 8 mm, får du nog välja varianten med vajer.

Det är viktigt att välja en bra lina med litet töjning. Det finns förvisso en del billiga varianter av Dyneema på marknaden, men synar man de linorna i sömmarna märker man att mängden dyneemaflbrer är lägre och därmed töjningen högre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Byte av storfall

Inlägg av IF1158 »

Ok då får det bli 8 mm, jag konstaterade ifjol att både storfall, genuafall och spinnackerfall hade blivit gamla och framförallt svällt så de är fasen 12 mm eller mer nu, kärvar nåt så in i bängen...
Men nu får det bli riktiga grejor, men det lär väl kosta skjortan byta alla tre fallen.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

Spinnakerfallet behäver inte vara av Dyneema. Det räcker att det är av någon bra försträckt polyester.

Däremot försegelfallet och storfallet ska vara så stumma som möjligt.

Visst kostar det litet med så många meter Dyneema, men man byter väl ändå inte fall så ofta. Mitt storsegelfall var väl med från båtens begynnelse 1971 innan jag bytte det för några år sedan, och försegelfallet är det fortvarande ( vajer med halända av treslagen 10 mm tamp). Däremot spinnakerfallet har jag bytt en gång under de 28 år jag haft båten, då mest för att det blev skadat på ett ställe mitt på fallet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Byte av storfall

Inlägg av XzanderX »

Tack för alla svar och råd!

Hoppas att nytt fall gör det lite enklare att hissa storen. Det gamla fallet är från 1969...
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Byte av storfall

Inlägg av XzanderX »

Vad tror ni om det här fallet: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=36235
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

Man brukar få vad man betalar för... 8) ..
Men den duger väl som spinnakerfall.

Hjertmans har också 8 mm Dyneemafall i sin katalog, artikelnr 6348-81 resp 6348-82. Men någon specifikation finn inte. Så det får man väl ringa och ta reda på. De har även polyesterfall i samma prisklass som Seasea, artikelnr 6342-8.

Det står inget om töjningsegenskaperna i specifikationen. Däremot finns brottstyrkan angiven, vilken kan ge viss vägledning.

En 8 mm Admiral Racing fallina har väl brottstyrkan kring 3900 kp, denna Seasea-lina bara 1300. Så man kan väl misstänka att töjningsegenskaperna är i ungefär samma förhållande.

Man kan heller inte direkt jämföra brottstyrkan med den som gäller för ett vajer i ett vajerfall. Vajer har mycket mindre elasticitet (är mycket stummare) än Dyneema, vilket innebär att Dyneemadimensionen måste vara större för samma töjning, mätt i längd per dragkraft.

Jag valde mitt fall att motsvara töjningen av det gamla vajerfallet, som jag tror var 133-trådig 5 mm vajer som har brottlasten cirka 1400 kp.

En vanlig vajer töjer sig cirka 1 mm per meter och 10 % brottlast, dvs. den går av när töjningen blir cirka 10 mm/m. Detta gäller ungefär för alla typer av vanlig vajer. Dyform-vajer är något stummare. Det beror i huvudsak att den innehåller mera material för samma diameter. Dyform-vajer förekommer bara som 19-trådig, dvs den är endast avsedd för stag och vant.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
XzanderX
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 maj 2010 10:59

Re: Byte av storfall

Inlägg av XzanderX »

Nu har jag kollat lite runt lite ytligare och hittade följande 8mm Dyneemafall.

Bild

Vad tror ni?
Daniel / IF 235 Cirrus / Malmö (Limhamn)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

XzanderX skrev:Nu har jag kollat lite runt lite ytligare och hittade följande 8mm Dyneemafall.
Vad tror ni?
Det är en budgetlina från Robship som har en blandnming av dyneema och vanlig plyesterfiber i kärnan. För att få samma (eller lägre) töjnngsegenskaper som för en 5 mm vajer (eller en 8 mm 100% dyneemalina) måste man välja 12 mm diameter.

Med 8 mm diameter duger den väl som spinnakerfall eller som genuaskot....

Men den är samtidigt onödigt lång för ett fall, så man betalar nog litet onödigt extra där också....

Om man är cruisingseglare och inte tycker att det är så noga med fallens töjning, går det säkert bra med den här linan. Brottstyrkan motsvarar mera än en 4 mm vajer men mindre än en 5 mm dito. Men det är fullt tillräckligt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av FredrikH »

[quote="maja"]
Med 8 mm diameter duger den väl som spinnakerfall eller som genuaskot....
[/quote]
Som genuaskot är det säkert bra, själv har jag dock 10mm för att det skall vara skönare att hålla i. Till spinnakerfall skulle jag dock välja ett fall som kan töja sig lite mer till och med. Det är bara bra att fallet flexar lite så blir det mindre belastning på rigg och avlastare när spinnakern slår, t.ex när det är sjögång. Det viktigaste är att fallet är lätt att greppa när man hissar.

Själv har jag valt ett 6mm storfall av enklare kvalitet och en avlastare i masttoppen. Detta tycker jag fungerar ypperligt, men jag kan förstås aldrig reva storseglet, det är inte fallet dimensionerat för.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

Ja, om man har en avlastare i toppen, kan man ha vilket "gummiband" som helst som storfall, så länge det är tillräckligt starkt. Den belastade längden blir ju bara några centimeter... 8) ..

Jag var till en början skeptisk till 8 mm diameter för genuaskoten och storskotet, men har helt bytt åsikt. Det är skönt att få litet mindre av tamparnas volöym i sittbrunnen. Och med ett spärrblock klarar man enkelt storskotet.

Och inga gastar har klagat... :P ...

Har alltid kört med vanlig 8 mm försträckt polyesterlina som spinnakerfall. Som du skriver är det bara bra om det flexar litet i vågor och vindstötar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av Andreas89 »

Fyller på här istället för att starta ny tråd. Storfallet är dåligt på min nyinköpta IF (höljet sitter halvbra i kärnan på sina ställen) så jag tänkte byta.

Jag har sökt och uppfattat att exempelvis Admiral 7000 är ett omtyckt fall men möjligheten finns att köpa Liros Dynamic Plus 8mm med lite tunnare kärna i SK78 Dyneema för 25kr metern på erbjudande. Specifikation <2% töjning och brottslast 2300daN kanske är fullt tillräckligt?

Är turseglande nybörjare med ett segelställ som nog sett sina bästa dagar.
Skriv svar