Ett par detaljer att fixa på Gulan

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

JLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2011 23:14
Ort: Österskär

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av JLarsson »

Hej, jag passar på att bryta in lite i tråden om det är ok?

Som nybliven IF-ägare (nummer 2193 "Solen") konstaterade jag precis att nedersta roderbeslaget är väldigt slitet. O-rings-spåret är helt nedslitet på ena sidan. De övriga två är fina men behöver O-ringar. Frågan är nu - vart får man tag på ett beslag, finns de som reservdel? Finns O-ringar och skruvar att få tag på?

Jonas Larsson
Jonas Larsson, IF 2193 Solen
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

Välkommen till IF-båten och till förbundets forum!

Läs denna tråd Service av roderbeslag.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Du kan fila upp ett spår med en liten rundfil där det är nerslitet, och på så sätt få O-ringen att sitta kvar bättre. Men det är ju bara en tillfällig lösning på ditt problem. På sikt måste du renovera roderbeslaget enligt Johans beskrivning eller köpa ett nytt från Marieholms Båttillbehör http://www.marieholmboat.se/ .

Gardenas O-ringar eller motsvarande till vanliga trädgårdsslangkopplingar passar bra. De finns på varje byggmarknad eller motsvarande affär. Möjligtvis är de inte riktigt lika slitstarka som oljebeständiga ringar,(som du kanske kan köpa i en butik som t.ex. säljer SKF kullager) men de är billiga och lätta att få tag i. Själv byter jag mina inför varje segelsäsong.

Och glöm inte att gå med i IF-båtförbundet, om du inte har gjort det redan.
Se http://www.ifboat.com/index.php?q=bli-medlem

Det är IF-båtförbundet som administrerar det här diskussionsforumet och hela hemsidan. Utan förbund, ingen hemsida och ingen som ansvarar för dokumentationen och erfarenhetsinsamlingen och ingen som ger ut vår tidning Medvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
JLarsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2011 23:14
Ort: Österskär

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av JLarsson »

Ah, tack för info och länk.

Självklart ska jag vara medlem- 29/8 betalade jag in medlemsavgiften på pg 508879-4 :)
Jonas Larsson, IF 2193 Solen
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av IF1158 »

Vore det inte en mycket bra tanke att ta fram ett "kit" för att kunna uppgradera roderbeslaget med nya bultar.
Borde väl förbundet kunna ta på sig.
Det borde finnas ett mycket stort antal presumtiva kunder som vill köpa bultar etc som passar perfekt som ersättning för det som sitter som original.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

JLarsson skrev:Självklart ska jag vara medlem- 29/8 betalade jag in medlemsavgiften på pg 508879-4 :)
Ja, då bor du någonstans vid Ostkusten eller i det området som OIF ansvarar för... 8)

Och om du inte är med i någon segelklubb, men är medlem i Svenska IF-båtförbundet (t.ex. om du har din båt liggande vid boj vid sommarstugan), har du rätt att försäkra din båt billigt och bra i båtorganisationernas egna försäkringsbolag Svenska Sjö. :idea: Ange i så fall Svenska IF-båtförbundet som klubbtillhörighet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av johan swe-1870 »

IF1158 skrev:Vore det inte en mycket bra tanke att ta fram ett "kit" för att kunna uppgradera roderbeslaget med nya bultar.
Borde väl förbundet kunna ta på sig.
Det borde finnas ett mycket stort antal presumtiva kunder som vill köpa bultar etc som passar perfekt som ersättning för det som sitter som original.
Vilka bultar menar du?

Vad gäller roderbeslagen är slitdelarna själva tappen och pinnbultarna (hylsmutter + gängad stång). Tappen tillverkas nog bäst i lagerbrons av en verkstad som också hjälper dig att pressa ut den gamla och i den nya. Pinnbultarna tror jag bör vara av samma material som beslagen, och därför passar sådana i mässing från Marieholm-Strömstad Marina fint.

Vad gäller pinnbultar till roderplåtarna undersöks för närvarande om det går att få fram sådana i rostfritt, vilket troligen skulle passa bättre till rostfria plåtar. Tycker du att det är ok med pinnbultar i mässing här också finns de hos Marieholm-Strömstad Marina (jag har sådana själv).
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av maja »

Jag har haft ett roder med ingjutna tappar, dvs. ett roder av den modell som tillverkades före 1973. Detta roder hade rostfria hylsmuttrar för roderplåtarna. Sannolikt var den gängade stången också av rostfritt.

Vid övergången till roder med utanpåliggande fästen, började man använda samma material till pinnbultar och hylsmuttrar som till själva fästena, och därmed misstänker jag att det rostfria alternativet för roderplåtarna försvann av rent lagerpraktiska skäl.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gulan
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 maj 2011 23:48

Re: Ett par detaljer att fixa på Gulan

Inlägg av Gulan »

Tack för alla bra svar, nu har jag kommit så långt att samtliga gångjärn på rodret har jag demonterat och det var en lätt sak, ett lätt knak och så föll pinnbult ut, - i efterhand bra att jag tittade på detta :shock:

Mina funderingar är nu följande, - och det lutar mot en översyn av rodret:

1) Mina 3 stoppklodser av glasfiber på rodret skulle jag vilja byta ut eftersom de är i dåligt skik, - vad kan man använda istället ? tänkte såga ut 3 rörstumpor av rostfritt stål. Hur gör man en stabil gänga i rodret ?, verkar som det är en träskruv som bara har skruvats direkt i glasfibern. Tacksam för förslag !

2) Avseende nya pinbultar jag skall införskaffa, - finns det en korrosions risk att använda rostfritt syrefast i mässig ?

3) Jag la mitt roder ner horisontallt med insidan neråt och uppmärksamade att det ränn vatten i ca. 2 dygn från hållen som är till för beslagen, nedre och mellem. Det betyder att det kommer vatten in i rodret, skulle det vara en god ide att tätta alla hålerna med sikaflex innan montage, eller har ni andra förslag ?

4) Har skrabat all svart antifouling färg bort på rodret och under finns det en röd färg som sitter mycket fast, - min fundering här; skulle det vara en ide att skraba den röda färg bort in till den gula gelcoat och behandla rodret med epoxi primer ? Eftersom jag konstaterat att den röda färg sitter mycket åt, skulle jag även vilja ha en tips om vilken maskin jag behöver införskaffa för att slipa den röda färg bort med, slip papper etc.- har aldrig slipat en båt förut så även här tacksam för alla tips !

Det går sakta men säkert framåt mot en stabil vår ! 8)
Skriv svar