Lazy jacks

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Lazy jacks

Inlägg av IF1158 »

Detta har diskuterats tidigare men jag startar en ny tråd för att se om det kommit någon ny kunskap.

Jag söker en smart och smidig lösning på lazy jacks som helst går att justera från sittbrunnen.

Är detta en lösning?
Bilagor
Lazy jack
Lazy jack
lazyjack.gif (28.11 KiB) Visad 15723 gånger
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lazy jacks

Inlägg av maja »

Med den lösningen som du visar på bilden kan man väl justera från sittbrunnen genom att, i stället för att fästa den till en knap på bommen, bryta den röda tampen i ett block och sedan föra ner den till en trimplatta eller en cleat på rufftaket.

Och som innan, tänk på, att om man har lazy jacks monterade, att storseglet endast går att hissa och fira när båten står i vindögat. Dessutom kan det ibland vara svårt att släppa ut storseglet tillräckligt om man vill falla av bort från bryggan eller pålen och i hastigheten råkar har glömt att slacka på lazyjacksen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lazy jacks

Inlägg av Lasse L »

Haver Lazy Jack. Från bommen går 2 linor upp och ner via brytblock som är kopplat till lina upp till block ytterkant på spridaren, nedhalen hopkopplade framkant mast, en tamp ner till brytblock på däck, vidare till sittbrunnen.
http://lasselundell.se/segel.html
Bilagor
lazyjackselden.jpg
lazyjackselden.jpg (21.03 KiB) Visad 15690 gånger
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Lazy jacks

Inlägg av Caspar B »

Jeg har samme løsningen som Lasse på min båt. Fungerer utmerket - særlig når man de to øverste spilene (lattorna?) er lange. Den løsningen som blir skissert av trådstarter virker kanskje litt for omfattende for et relativt sett lite seil?
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Lazy jacks

Inlägg av Gripen »

maja skrev:Och som innan, tänk på, att om man har lazy jacks monterade, att storseglet endast går att hissa och fira när båten står i vindögat. Dessutom kan det ibland vara svårt att släppa ut storseglet tillräckligt om man vill falla av bort från bryggan eller pålen och i hastigheten råkar har glömt att slacka på lazyjacksen.
Det beror ju på hur man använder båten. Om man aldrig seglar in och ut ur hamn och alltid hissar för motor i vindögat så är nog lazyjacks jättebra.

Det enklaste sättet att montera justeringsbara lazyjacks är väl att man helt enkelt monterar en cleat på varje sida av bomen som aktre lazyjacks infästning. Inga komplicerade dragningar och alltid nära till hands för rorsman.

Tänk bara på att det kan vara svårt att kombinera lazyjacks och bomtält.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lazy jacks

Inlägg av Lasse L »

Gripen skrev:
maja skrev:Och som innan, tänk på, att om man har lazy jacks monterade, att storseglet endast går att hissa och fira när båten står i vindögat. Dessutom kan det ibland vara svårt att släppa ut storseglet tillräckligt om man vill falla av bort från bryggan eller pålen och i hastigheten råkar har glömt att slacka på lazyjacksen.
Det beror ju på hur man använder båten. Om man aldrig seglar in och ut ur hamn och alltid hissar för motor i vindögat så är nog lazyjacks jättebra.

Det enklaste sättet att montera justeringsbara lazyjacks är väl att man helt enkelt monterar en cleat på varje sida av bomen som aktre lazyjacks infästning. Inga komplicerade dragningar och alltid nära till hands för rorsman.

Tänk bara på att det kan vara svårt att kombinera lazyjacks och bomtält.
Ja det är det, så jag gjorde att budgettält istället.http://lasselundell.se/talt.html
Bilagor
iFtält.jpg
iFtält.jpg (117.91 KiB) Visad 15643 gånger
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Lazy jacks

Inlägg av IF1158 »

En fråga till Lasse, räcker det med att fästa linan i spridaren?
Enligt vissa sidor skall man börja högre upp, dvs på 60% höjd av mastliket, vilket är väl högre än än spridaren om jag inte tänkte fel.
Den skiss jag bifogade är som ni säger nog för omfattande för ett litet storsegel som IF, det var mer själva grundidén med lindragning jag ville visa på.

Jag funderar själv fästa dem över spridarna och sedan sätta en gummilina från spridarna till linorna så när man hissat seglet och släpper på lazy-jacksen så dras de bort från seglet.
Kan det funka?
Jag grunnar på någon lösning där det skall räcka med att dra i en lina och justera båda sidor direkt. Eller blir det som ni säger 2 cleat på bommen dvs enklaste lösningen.
Kruxet är jag har spinnakerbomhölstret på bommen... så det kan bli klurigt få det att funka
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lazy jacks

Inlägg av Lasse L »

På spridarnockarn har jag satt små block.
Linan "runt" bomen löper i 2 byglar/linförare (under bommen) de skall fixera linans läget på bommen, linan är inte fast, utan ändarna är hoppknutna.
Linan genom nockblocket slutar i en liten kaus där bomlinorna går igenom en på varje sida.
Linan från nockblocket går in till masten där den är hopknuten med andra sidans lina.
I hopknutningen går en lina ner till mastfoten och vidare till sittbrunnen.
Således en lina sträcker upp båda sidor.
Det finns otaliga varianter, denna funkar för mej.
Jag gjorde en rundvandring och tittade hur grannarna hade löst det kollade på nätet.
Några vill ha uppsamlingen tajtare, blocken och linorna sitter då på masten och utgår från den, de har gummistroppar som drar isär linorna vid segling.
Knalla runt i hamnen eller googla.https://www.google.se/search?q=lazy+jac ... 80&bih=747
Skriv svar