Ødelagt mastesko

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

steinamo
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2012 16:00

Ødelagt mastesko

Inlägg av steinamo »

Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i en ny mastesko til en 71-modell IF?

På bildet under ser en at festepunktene til bomnedhal/cunningham og kicken har røket. Hvis det ikke går an å få tak i ny mastesko, hva er beste måte å reparere skaden på?

Bild

Red: fot = sko
Senast redigerad av 1 steinamo, redigerad totalt 3 gånger.
steinamo
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2012 16:00

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av steinamo »

Her er bilde av hele mastefoten.
Bilagor
Bilde av hele mastefoten med ødelagte fester bak.
Bilde av hele mastefoten med ødelagte fester bak.
mastefot.jpg (86.17 KiB) Visad 14504 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av maja »

Du kan kontakta Lasse Lundell. E-post : lasse-lundell@punkt.se
Han kanske har en sådan mastfot liggande. Han har beslaget i masten, så kanske han även har däcksbeslaget.

Du kan reparera skadan med att montera två bombyglar av plåt. En nitas i maströrets nederdel, och en monteras i däcksbeslaget med skruv och mutter. Så har jag gjort.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Du kan kontakta Lasse Lundell. E-post : lasse-lundell@punkt.se
Han kanske har en sådan mastfot liggande. Han har beslaget i masten, så kanske han även har däcksbeslaget.

Du kan reparera skadan med att montera två bombyglar av plåt. En nitas i maströrets nederdel, och en monteras i däcksbeslaget med skruv och mutter. Så har jag gjort.
Tyvärr haver jag inget däcksbeslag.
Allternativ: tillverka en "bygel" som fästes under bultarna till befintlig mastfot.
Ca 8 mm rostfri stång kröks till passande form.
Att svetsa i "foten" avrådes av Proctor killen i Henån, när ett liknande reparation var aktuell.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av maja »

När mitt beslag gick av gjorde jag en snabbreparation med en bit vajer,vars ändar träddes igenom dräneringshålen utifrån, pillades upp genom springan mellan beslag och mast och kopplades ihop med ett vajerlås.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av IF1426 »

Under rubr. Maste-sko har du Maja lagt in en beskrivning med bild, hur du löst en ersättning av det havererade fästörat.

IF1426 / L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av maja »

Tack så mycket för hänvisningen. Jag kom ihåg att jag hade gjort så, men orkade inte ta reda på var någonstans det fanns.

Men här måste man plocka av masten för att få till det med den lägre bygeln. Den övre kan däremot sättas dit med masten på.

Det är bra att sätta muttrarna utåt, då man monterar den lägre bygeln. Då slipper man ta av masten, om nu beslaget skulle haverera. Det gjorde mitt efter cirka 15 års gippande i diverse mer eller mindre friska vindar. Trots allt är det billiga jolle-standardbeslag Men de fyller sin funktion och är enkelt att ersätta om man bara tänker på muttrarnas placering för det undre beslaget.

Man kan förslagsvis montera skruvarna i Sikaflex eller motsvarande, så roterar de inte när man skruvar på muttrarna.

Ett alternativ är kanske att limma muttrarna permanent på insidan med t.ex.med epoxi eller kemisk metall. Men det bedömde jag som mera omständligt och osäkert.

De beslag jag använt finns hos t.ex. Hjertmans, artikelnummer 3431-0 (övre fäst i maströrer) och 3431 -1 (nedre fäst i däcksbeslaget). De är dessutom böjbara, så de lätt kan formas så att de passar. Det övre har nu suttit i snart 30 år och det lägre fick bytas ut efter cirka 15 år, då det sprack i en gipp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av Lasse L »

maja skrev:Tack så mycket för hänvisningen. Jag kom ihåg att jag hade gjort så, men orkade inte ta reda på var någonstans det fanns.

Men här måste man plocka av masten för att få till det med den lägre bygeln. Den övre kan däremot sättas dit med masten på.

Det är bra att sätta muttrarna utåt, då man monterar den lägre bygeln. Då slipper man ta av masten, om nu beslaget skulle haverera. Det gjorde mitt efter cirka 15 års gippande i diverse mer eller mindre friska vindar. Trots allt är det billiga jolle-standardbeslag Men de fyller sin funktion och är enkelt att ersätta om man bara tänker på muttrarnas placering för det undre beslaget.

Man kan förslagsvis montera skruvarna i Sikaflex eller motsvarande, så roterar de inte när man skruvar på muttrarna.

Ett alternativ är kanske att limma muttrarna permanent på insidan med t.ex.med epoxi eller kemisk metall. Men det bedömde jag som mera omständligt och osäkert.

De beslag jag använt finns hos t.ex. Hjertmans, artikelnummer 3431-0 (övre fäst i maströrer) och 3431 -1 (nedre fäst i däcksbeslaget). De är dessutom böjbara, så de lätt kan formas så att de passar. Det övre har nu suttit i snart 30 år och det lägre fick bytas ut efter cirka 15 år, då det sprack i en gipp.
Kan man inte ha dubbla muttrar, den "undre" "låser" mastfoten, den "övre" bygeln. :-)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av maja »

Lasse L skrev: Kan man inte ha dubbla muttrar, den "undre" "låser" mastfoten, den "övre" bygeln. :-)
Det kanske går bra. Men jag kommer inte ihåg om det var problem med att längre skruvar skulle bil för långa att kunna monteras inifrån. "Rullen" mitt på däcksbeslaget, som masten står på, tar ju en del plats.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
D63
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 apr 2011 16:01
Segelnummer: 63
Båtnamn: Uhuru
Ort: Øresund (Vedbæk, Danmark)

Re: Ødelagt mastefot

Inlägg av D63 »

Jeg har siden efteråret 2012 haft samme problem med en knækket mastefot. Jeg har løst dette ved en stålwire-løsning, som har fungeret fint i hele 2013 sæsonen. Wireren har en brudstyrke på 500 kg.
Bilagor
IMG_2273.jpg
IMG_2273.jpg (65.51 KiB) Visad 13867 gånger
DEN 63 "Uhuru" if.christianbirch.dk
steinamo
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 aug 2012 16:00

Re: Ødelagt mastesko

Inlägg av steinamo »

Vi hadde tenkt å bruke samme løsningen, men foreløpig har akutt-løsningen med tau holdt (tidsspørsmål før den ryker):
How not to do it
How not to do it
mastskotemp.jpg (44.77 KiB) Visad 13807 gånger
Jeg har imidlertid sett flere IFer som har løst dette problemet elegant ved å feste en rustfri plate mellom dekket og masteskoen, hvor endene av platen bøyes opp med hull til blokker. Se eksempel fra NOR30:
How to do it
How to do it
mastskofix.jpg (26.84 KiB) Visad 13807 gånger
Skriv svar