Det största problemet med däckskontrakten till mastbelysningen är, upplever jag, originalplaceringen som går halvvägs in i mastbalkens akterkant.
Ett rent konstruktionsfel enligt min åsikt.
Får man den minsta läcka i tätningen, av gastfötter eller annan åverkan, har man snart mastbalken full av fukt som förstör limningen och styrkan i balken på några år, jag fick dessutom frostsprängningar i övergången av plastningen mellan skott och rufftak på styrborssidan.
Jag bytte mastbalk förra sommaren efter många års problem att få upp riggspänningen. Den gamla mastbalken var svårt angripen av fukt och kraftigt delaminerad.
Bytet av mastbalk var en rätt spännande historia, där jag hade stor hjälp av tidigare inlägg i ämnet. Jag kan bidraga med ytterligare tips och har dessutom en plywoodmall till utlåning, om någon är intresserad.
Vidare har jag tips på hur man kan undvika att träbitarna förskjuter sig under limningsfasen så den nya passar som en smäck. Den satt perfekt!
Jag plastade igen det gamla hålet och gjorde ett nytt inne i garderoben strax innanför garderobsväggen, på behörigt avstånd från mastbalken.
Jag hittade en horisontell däckskontakt, antingen hos Hjertsman eller Ängelholm Marina, minns inte, den ligger snyggt längs rufftaket, har dubbla o-ringstätningar och är ganska vänlig mot gastfötter så det verkar vara en bra lösning.
MVH
Göran Persson SWE991
lgspersson@gmail.com