Fart

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Fart

Inlägg av chefpogo »

Hei!

Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor?

Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Caspar B
Inlägg: 40
Blev medlem: 03 okt 2009 21:29

Re: Fart

Inlägg av Caspar B »

http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed

^^ Linken gir deg formelen du bruker for å regne ut skrogfarten på båten din. Etterhvert som båten nærmer seg den teoretiske skrogfarten vil motstanden øke dramatisk slik grafen til Marek viser under:


Bild

Litt usikker på hva du mener med "grei fart". Med min 6/4hk Tohatsu gir 5 knop den beste kombinasjonen av drivstofforbruk, fart og støy. Å montere på en større motor vil kun gi marginale forskjeller i topphastighet, men vil kunne hjelpe ved mye motvind/sjø. En uvitenskapelig måling jeg gjorde i fjor viste at jeg kuttet drivstofforbruket med 1/3 hvis jeg slakket av farten fra 6 til 5 knop.

Les også denne:

http://www.ifboat.com/_medlem/medvind1_95/IFMOTST.htm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fart

Inlägg av johan swe-1870 »

Mer än 6 knop kommer jag bara upp i då jag seglar. Med 4 hk motor blir det inte mer än 5 knop,< eller kanske några tiondelar mer.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fart

Inlägg av Nils D »

chefpogo skrev:Hei!

Hva er vanlig marsjfart for en IF med påhengs? Jeg har en 4-hesters Mariner på utvendig motorfeste, og kommer meg opp i 6.2 knop, i følge loggen. Er dette grei fart for denne konfigurasjonen? Vil jeg kunne forvente særlig mer fart med en større motor?

Mvh,
Frode
Som påpekats i flera trådar tidigare på detta forum, så handlar det inte i första han om hur många hästkrafter motorn har utan vilken kraft/vridmoment man får ut av den när man använder den på en segelbåt (till skillnad från en mindre "roddbåt" som småmotorer är optimerade för). Se t.ex. http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... r&start=15

För att försöka sammafatta dessa trådar, är min uppfattning att när det gäller vilken kraft man får ut finns det flera faktorer som är viktigare än antalet hästkrafter, som t.ex. grundteknik (en 4-taktare har en flackare vridmomentkurva och ger därför mer kraft över ett större varvtalsområde), propellerdesign, och antagligen i mindre utsträckning andra tekniska lösningar som t.ex. utformningen av avgasutsläppet. Dessutom blir en "större" motor tyngre, vilket påverkar seglingsegenskaperna negativt, liksom hur lätt det är att dra upp motorn ur vattnet när man vill börja segla. Redan dagens 4 hkr 4-taktare är egentligen för tunga tycker jag (och Yamahas tidigare 4 hkr modell saknad av många).

Alla som yttrat sig på forumet och som haft erfarenheter av 4-5-5 hkr 4-taktsmotorer med en för segelbåtar anpassad propeller verkar mycket nöjda. För min del är detta det självklara valet. Sedan spelar andra detaljer roll. Mercury/Tohatsu har t.ex. växelreglaget på framsidan av motorn, istället för på sidan som de flesta (alla?) andra. Tror Mercury/Tohatsu-lösningen är att föredra, och har därför i dagarna bytt min 6 hkr Suzuki till en 5 hkr Mercury Sail.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Fart

Inlägg av chefpogo »

Flott - tusen takk for nyttige svar! Da kan jeg nok trygt gå ut fra at min båts forrige eier visste hva han gjorde ved å sette en 4hk Mariner på båten, for jeg holder jevnt litt over 6 knop i rolig sjø. Bensinforbruket vet jeg ingenting om, men sikkert mye å spare på å gå ned en knop på lengre turer.
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fart

Inlägg av maja »

För att få reda på farten bör du mäta med en GPS i strömfritt vatten. Med en 4 hk motor med anpassad propeller kommer du sannolikt inte över 6 knop. Därtill är vridmomentet alldeles för litet.

Mera normalt är 5 knop eller något däröver, som Johan skriver.

Jag brukar köra min Yamaha F4 på ekonomiläge , som är samma som startläget. Då drar den cirka 1 kg bränsle i timmen och farten varierar mellan drygt 4 knop i motvind och motsjö till drygt 5 knop i stiltje och platt vatten.

Min motor har 112 cc cylindervolym. Motorer med större cylindervolym får större vridmoment i samma förhållande och kan därmed uppnå några tiondelars knop högre fart, men detta på bekostnad av ökad bränsleförbrukning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Fart

Inlägg av chefpogo »

Du har helt rett, Maja...min logg viser en knop mer enn GPSen. Noe må ha skjedd med den under vårrengjøringen, den pleide å være helt enig med min GPS før. Da ligger jeg på rett over 5 knop i strømfritt stille vann.
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar