Vinterfortøyning...

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Vinterfortøyning...

Inlägg av chefpogo »

Hei,

Jeg har min IF på sjøen gjennom denne vinteren. Den ligger relativt godt beskyttet for det verste været, men er litt sårbar for sørvestlige vinder. Akkurat det været vi har nå.

Jeg lurer på om jeg bør feste fortøyninger i andre fester enn det ene kryssholtet (pollare?) jeg har foran og de to bak? Tåler disse tre punktene det meste? Om ikke, hvor på båten er det smart å feste ekstra fortøyningsliner til land?
kryssholt.jpg
kryssholt.jpg (151.69 KiB) Visad 7175 gånger
Mvh,
Frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vinterfortøyning...

Inlägg av maja »

Pollarna håller nog om de är ordentligt fastsatta och riktigt dimensionerade. Det viktiga "i den här kråksången" är att inte låta förtöjningen dra uppåt. Så om det ofta är lågvatten i eller stora vågor i hamnen, bör du nog vidta speciella årgärder.

Som standard på IF-båten har brickorna under muttrarna alldeles för liten dimension. Sätt dit s.k. "maxi-brickor" eller "båtbrickor" som de ibland kallas i Sverige, alternativt en rejäl rostfri plåt.

För övrigt är wincharna bra fästpunkter. De på sittbrunnssargen är fastskruvade i trä med franska skruvar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Vinterfortøyning...

Inlägg av chefpogo »

Takker for informasjonen.

Jeg forstår at vinsjene er sterke, men at ikke bør brukes permanent til fortøyning. Men i dårlig vær som vi har hatt her et par dager er det fint å kunne sikre litt ekstra.

mvh,
frode
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Skriv svar