Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av gruvan »

Hej!

Första dagen i vattnet (utan en meter segling :roll: ) lyckades jag med denna bedrift. Någon som vet vart man hittar ett passande block/reservdel? Har kikat runt på lite olika hemsidor utan framgång...

Bild
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av maja »

Sådana block kan vara 40 år gamla eller t.o.m mer. Har du tur, kan du hitta något begagnat, men risken med ett sådant block är att det går sönder så fort du börjar använda det.

Skrota allt utan däcksplattor med svirvel och köp nya block av lämplig typ och storlek. Blocken fäster du till svirveln i de gamla plattorna med hjälp av en extra schackel. Du kan även sätta en spiralfjäder/blockfjäder mellan block och platta, så får du bättre stabilitet.

Så gjorde jag när mina block gick sönder, precis som dina nu gör...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
gruvan
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 maj 2014 22:35

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av gruvan »

Tack Maja!

Något tips på specifikt märke och eventuellt modell? Då jag är grön på detta känns utbudet mer skrämmande än lockande.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av maja »

Om du inte har väldigt höga krav, duger Rutgersons svirvlande block, 4-12 mm eller 6-14 mm. Funktonsmässingt motsvarar dessa det som sitter där nu.

Rutgerssons block är robusta block till relativt lågt pris, alltså prisvärda sådana. Själv använder jag sådana överallt där jag inte bedömer att det behövs kullagrat eller om det är en fördel med ett robust block av annan anledning (t.ex. i masttoppen, där det är svårt att byta om nu blocket skulle haverera).

Storleken bestäms av vilken lina du använder till spinnakerskoten. Vanligt brukar vara 8 eller 10 mm (ibland upp till 12 mm). Till dessa duger 6-14 mm eller 4-12 mm block. Det mindre blocket är en femtiolapp billigare. Det större ger litet mindre friktion, men blir otympligare.

Du behöver även ett lämpligt schackel för att fästa blocket till däcksplattan och även gärna en blockfjäder för att stabilisera blocket mellan däcksplatta och block, vardera ett per block. Du kan välja blockfjäder mellan Harken eller Selden, vilket märke och vilken storlek som passar bäst.

Ta med dig de lösa delarna av blocken du har och gå till Hjertmans om det finns en sådan butik i närheten. De hjälper dig mer än gärna. Du kan även gå till någon annan tillbehörsbutik som säljer Rutgersons, Harkens och Seldens prylar, t.ex. Erlandssons Brygga, Viking Yachting eller kanske även Seasea. Men titta först i försäljningsställets (Hjertmans etc.) webbsida för att bilda dig en uppfattning om prylarna finns i lager och vad de kostar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, det är första gången jag ser ett trasigt sådant block! Jag trodde de var outslitliga eftersom alla IFar ser ut att ha sådana fortfarande.

Min båt har dock inga sådana. När jag köpte den satt det Rutgersson-block fästa i röstjärn där istället. De har hållt i 25 år. Men jag tycker att de gamla originalblocken är snyggare och nästan lite av att signum för en IF.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av maja »

Solens uv-strålar tär på ytan, trots att den är vit. Då blir den helt spröd och spricker vid minsta lilla användning.

De block du har sett hela har nog aldrig eller sällan använts. Inte alla är så duktiga på spinnakersegling som du och avstår således från detta sköna seglingssätt. :| ..samtidigt som de sparar på några antika utrustningsdetaljer.. 8) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett elegant och lite bortglömt alternativ är att montera ett kindblock på en vinlad kloss, i stil med detta:

Bild

Då slipper man ha ett löst, svrivlande block som ibland vrider skotet fel.

Jag gillar detta sätt att montera spinnakerblocket på, även om jag inte har provat det själv på min IF. Det andas liksom gammal klassisk och optimerad kappseglingsmaskin.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vart hittar man ett liknande block/reservdel?

Inlägg av maja »

Fast monterade block eller block som bara kan röra sig i en frihetsgrad får alltid större friktion om inte linorna löper perfekt i vinkel. Därför använder jag mestadels svirvlande block med schackel, som kan röra sig och vrida sig fritt. Om blocket sitter i ändan av en tamp, blir svirveln överflödig, eftersom tampen lätt vrider sig några grader vid behov.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar