Fler avdelningar på forumet?

Forumhantering

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Jamen, du kan säkert bättre knep än jag...som bara tog en åt gången...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av bubbleboy76 »

Ett förslag på ny kategori skulle kunna vara "Vi och våra båtar" eller liknande, där man kan ha en tråd där man presenterar sig själv och sin båt. Det kan vara rätt bra att ha en historik för sig själv, när man gjorde vad, osv, över tid.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

En kort presentation av dig själv kan du redan nu skriva i din profil. Det är några som har utnyttjat detta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack för förslaget. Det var ungefär det jag tänkte att "Presentation" skulle vara till i förslaget i början av tråden:
  • Övrigt
    • Anslag
    • Förbund
    • Presentation
    • Forumhantering
Tanken var att där kunde man skriva lite mer personligt och, som bubbleboy76 menar. ha lite allt möjligt om sin båt och dess utveckling.

Är det ett allmänt önskemål att jag skapar en sådan kategori?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av Nils D »

Frågan om något slags presentation eller register av båtarna har tidigare diskuterats i andra delen av denna tråd:
http://ifboat.se/phpbb3/viewtopic.php?f ... ster#p3966

Jag tycker, då som nu, att det vore trevligt med något sådant register över båtarna. Tycker dock att göra det i ett diskussionsforum är en mindre lämplig lösning. Skulle istället föredra något i stil med det båtregister som RJ-förbundet har
http://www.rj85.se/
(klicka på länken register i menyn till vänster)

Jag gillar upplägget med dels ett par enkla standardfrågor och dels en fri del där man kan lägga in text och bild. Tycker däremot att registret endast bör vara öppet för medlemmar i förbundet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av IF1158 »

Titta på http://folkbat.se/wordpress/folkbatsregisterstart/ så har Folbåtsförbundet gjort.
Ett bra upplägg.

Det är ju så att det skulle vara rätt kul att göra numreringen från tillverkningsnummer 1 till det sista numret, sedan kan man klä varje nr med ingående data som kanske går att få rätt på som ursprunglig färg, ägare och vart båten såldes och segelnummer.
Därefter borde det gå att kunna göra en "ägarlängd" utifrån förbundets eget arkiv för jag gissar att rätt mycket information finns där.

Kan det finna uppgifter från Marieholms bruks arkiv som är användbara?

Den extremt ambitiöse skulle sedan gå igenom alla gamla Medvind och koppla ihop båt med bilder och resultat etc.
Det skulle kunna bli en ganska intressant sammanställning speciellt för någon som köper en båt idag och inte vet ett smack om båten.

Självklart skall detta enbart finnas tillgängligt för medlemmar, detta blir ett mervärde av sitt medlemskap.
Fredrik Ringblom
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av Nils D »

IF1158 skrev: Självklart skall detta enbart finnas tillgängligt för medlemmar, detta blir ett mervärde av sitt medlemskap.
Om du menar att informationen enbart skall vara tillgänlig för medlemmar så delar jag inte den uppfattningen. Tvärt om anser jag att det är bra att också andra kan se vilka båtar som är med i förbundet och lite information om dessa. Tror det kan öka intresset för att vara med i förbundet om man har en IF, och öka intresset för båten hos dem som inte äger en IF.

Om du däremot menar att det bara är medlemmarnas båtar som skall finnas med i registret så håller jag med.

Men om det överhuvud taget skall finnas ett båtregister är ju också en fråga om hur mycket arbete med uppläggning och senare administration det innebär, och i så fall vem som har kompetens och tid att göra jobbet. Själv saknar jag tyvärr båda delarna.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Det är inte tillåtet för en organisation att registrera medlemmar hur som helst och därefter publicera registret helt öppet så att alla kan läsa det. Det är samma regler för IF-båtförbundets register som för de som har registrerat sig som användare på forumet. För öppen publicering krävs medgivande av den enskilde personen.

Vad gäller IF-båtförbundets medlemsregister, så är det bara medlemmarna i IF-båtförbundet som har tillgång att läsa det. I förbundets register på medlemssidan finns endast adressinformation och, om det finns tillgängligt, telefonnummer och segelnummer. Det är alltså inte mycket mer än vad som finns i Eniro. Förbundets administration har, förutom detta, bl.a. tillgång till medlemmarnas e-postadress, om sådan finns och kan registrera medlemmens intressen kring sin båt, som t.ex. kappsegling, kurser, tekniska tips etc.

Vad gäller de som registrerat sig på forumet, så har bara administrator tillgång till alla detaljer om andra än en själv, förutom lösenordet. Däremot kan den enskilde registrerade användaren välja vad han vill visa andra tillsammans med sina inlägg och trådar genom att skriva det i sin profil. Ofta ges möjlighet att skicka personliga meddelanden och e-postmeddelanden.

RJ-förbundets frivilliga register bygger på att varje RJ-ägare i registret vet vad som gäller och självmant levererar information att publiceras öppet. Hur Folkbåtförbundets register fungerar, vet jag inte.

Om man nu väldigt gärna vill skriva mycket om sig själv och sin båt rekommenderar jag att man själv gör det på en enkel webb- eller bloggsida och länkar till den genom att ange länken i sin profil.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av IF1158 »

Min tanke är först och främst att notera alla båtarna, inte ägarna.
Ägarna kan få option att lägga till sig själva sedan om de vill.

Om man tänker sig en flerstegsraket:
1. Registrera alla byggda båtar med ingående data hur de såg ut, segelnummer och tillverkningsnummer och datum etc. Kanske var båten byggdes och var den såldes eller levererades.
2. Koppla båtens segelnr mot kända historiska resultat. Nu blir det i vissa fall klurigt då ibland en besättning lånat en båt men använt egna segel. Men det är trots allt båtens skrov som var på tävlingen så det är kanske intressant ur det perspektivet.
3. Att redovisa t.o.m. näst senaste ägaren utifrån kända uppgifter borde också vara ok
4. Att nuvarande ägare sen frivilligt kan lägga till sig själv.

Folkbåtsregistret tror jag utgår från historiskt kända uppgifter och presenterar bara de allmänna uppgifterna initialt dvs:
Båtnr Båtnamn Byggår Byggare Byggnadsort Öde
För IF kan man ju då lägga till segelnr (från början) skrovnr, skrov- och däckfärg vilket är historiskt kända uppgifter.
PUL är ju PersonUppgiftsLag, historiska fakta om båtar omfattas väl inte av den eftersom båten inte knyts till person.

Tänker jag rätt här?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Fler avdelningar på forumet?

Inlägg av maja »

Utan tillstånd av den berörda personen får man begränsa sig till enbart båtdata, som Folkbåtförbundet har gjort. Även föregående ägare skyddas av PUL.

Om det finns personuppgifter, ska dessutom en person alltid ha möjlighet att avregistrera sig från registret och därmed göra det övriga innehållet anonymt.

Inte ens tillverkaren har bemödat sig att föra ett ett fullständigt register över de båtar som levererats. Att samla ihop diverse historiska båtuppgifter kräver mycket tid i anspråk från den/dem som gör det, såvida man inte använder samma teknik som Wikipedia, där vem som vill kan bidra. Men i sådana fall får man räkna med fler felaktigheter.

När det gäller registrering av personuppgifter i allmänhet, så har organisationen ifråga rätt att registrera sådant som behövs för verksamheten utan att fråga. Ett exempel på detta är en resultatlista från en tävling. Man anser att man genom att delta även har godkänt att finnas med på resultatlistan. Men trots det står det ofta i inbjudan till segeltävlingar att ett villkor för att delta är att man accepterar att bli publicerad.

Som ni kanske vet har Datainspektionen en juridisk process på gång gentemot RF angående deras registrering av personnummer i IdrottOnline. Detta ska snart avgöras i högsta instans.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar