Stockankare
Moderator: Moderator
-
olarosengren
Stockankare
Jag tänkte köpa ett stockankare till min båt. Är det någon som vet hur mycket det ska väga?
Hälsningar Ola
Hälsningar Ola
-
Cthulu SWE-1043
Exakt hur tungt ditt stockankare ska vara vet jag inte, men jag blir lite nyfiken över varför du över huvud taget ska ha ett? Nog tycker jag man kan säga att det finns klart bättre allround-ankare idag till lägre vikter än stockankaret, t.ex Delta, CQR eller Bruce bara för att ta några exempel.
I alla fall finns en bra artikel i ärendet här. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm
I alla fall finns en bra artikel i ärendet här. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm
-
olarosengren
-
Håkan IF 2685 MosesII
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Jag har faktiskt ett stockankare, mest för att det följde med båten när jag köpte den. Men faktum är att det är inte så dumt. Det är hopfällbart (även flyna går att vika in) och går därför att stuva i det främsta kölsvinet!
Jag minns inte vad det väger. Troligen en 12-13 kg. Har oftast hållit.
Jag har alltid undrat var folk förvarar sina moderna ankare.
Jag minns inte vad det väger. Troligen en 12-13 kg. Har oftast hållit.
Jag har alltid undrat var folk förvarar sina moderna ankare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
olarosengren
Hej
Jag har stockankare på 15,5 kg Det funkar mycket bra. Har aldrig draggat. Nymera använder jag en Bruce-kopia på 7,5 kg eftersom är pensionär och tycker att stockankaret är lite för tungt och bökigt. Jag kan nog påstå att det fungerar lika bra. Stocken hade jag placerad i akterutrymmet på en fyrkantig ram som hade plastat med hjälp av plywoodskivor. Hen hade urtag för stocken och flyna så hade alltid flyna utfällda. Där låg den helt fixerad. Numera ligger det stuvat i förpiken som reservankare
Jag har stockankare på 15,5 kg Det funkar mycket bra. Har aldrig draggat. Nymera använder jag en Bruce-kopia på 7,5 kg eftersom är pensionär och tycker att stockankaret är lite för tungt och bökigt. Jag kan nog påstå att det fungerar lika bra. Stocken hade jag placerad i akterutrymmet på en fyrkantig ram som hade plastat med hjälp av plywoodskivor. Hen hade urtag för stocken och flyna så hade alltid flyna utfällda. Där låg den helt fixerad. Numera ligger det stuvat i förpiken som reservankare
Om ankere finnes vel like mange meninger som det er seilere ... minst !
Jeg har meget god erfaring med Bruce fra en tidligere båt. Eneste gangen det slapp, var det fordi det hadde klart å fange en stor stein i favnen!
Danforth mistet jeg tilliten til etter å ha lagt meg godt til for natten med superankerfeste på sand. Da vinden slo om på morgenkvisten, ble ankeret brutt opp, vendte seg og gled 300 meter over sanden til det behaget å grave seg ned igjen. Da lå båten 5 meter fra en bergvegg !
Et anker som sitter på steinbunn har en tendens til å sitte der for godt...
Jeg har meget god erfaring med Bruce fra en tidligere båt. Eneste gangen det slapp, var det fordi det hadde klart å fange en stor stein i favnen!
Danforth mistet jeg tilliten til etter å ha lagt meg godt til for natten med superankerfeste på sand. Da vinden slo om på morgenkvisten, ble ankeret brutt opp, vendte seg og gled 300 meter over sanden til det behaget å grave seg ned igjen. Da lå båten 5 meter fra en bergvegg !
Et anker som sitter på steinbunn har en tendens til å sitte der for godt...
-
olarosengren