Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är dags att återrapportera om hur det har fungerat med installationen. Tre veckors tursegling i fantastiskt solrikt väder i Danmark och Tyskland har både gett bra förutsättningar för laddning, men också gjort att båtens kompressorkyl har fått jobba mer.
Laddning och förbrukning
Laddning och förbrukning
energy.png (16.76 KiB) Visad 19334 gånger
Diagrammet visar laddning med blått och förbrukning med rött. Under de tre veckorna är genomsnittlig laddning 69 Wh/d och genomsnittlig förbrukning 286 Wh/d. En bra dag laddas kanske 100 Wh. En dålig da blir det inte ens hälften. Vissa dagar har inneburit segling med segel som skuggar, eller mindre intensiv sol.

Det är lite roligt att se att förbrukning vid verklig användning (det öppnas och tas ur och läggs i saker ibland) ligger en bit över, men ändå i närheten av de 260 Wh/d som jag mätt upp i en test i hemmamiljö, Prestandamätning kompressorkylbox.

Mitt batteri har enligt datablad 20h-kapacitet 52 Ah. Jag har fått tilläggsladda med landström i varannan eller var tredje hamn.
Största effekt
Största effekt
power.png (12.07 KiB) Visad 19334 gånger
Även den högsta registrerade effekten per dygn ligger långt under vad de båda panelerna kan ge. En bra dag är största registrerade effekt 20 W, medan solcellerna skulle kunna ge 2*18=36 W i perfekta förhållanden.

I snitt har laddning skett i 735 min per dag, alltså 12,25 h/d. Det betyder att snitteffekten blir endast 69/12,25=5,7 W.

I snitt har mina 36 W solceller endast gett 5,7 W, vilket betyder att de har gett 5,7/36=16% av sin nominella effekt. Jag hade nog hoppats på det dubbla, men jag var kanske lite för optimistisk.

Sammanfattning: 36 W paneler ger inte alls vad min kyl använder. Det är bara att konstatera att detta är en besvikelse.

I dessa tre veckor har jag haft de båda solcellerna seriekopplade. Det betyder att laddningen håller på lite längre tid per dag, men också att systemet är känsligt för partiell skuggning. Eftersom solcellerna sitter på akterluckorna får de ju ibland skugga av rorkult och akterstag. Om en panel är skuggad av rorkulten faller effekten ganska påtagligt.

Två senare veckor kopplade jag därför om så att de båda panelerna är parallellkopplade. Det visar sig då att laddning pågår lite mindre antal timmar, men också att effekten inte reduceras lika mycket vid partiell skuggning. Det totala utbytet i antal Wh/d verkar bli ungefär detsamma eller kanske lite högre. Men eftersom olika dagar inte är helt jämförbara är det svårt att ge ett entydigt svar.

Jag undrar om mina solceller är friska. Är det verkligen så här lite man kan få ut från dem? Hur mycket får du ut från dina?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har hittat lite uppgifter om typiskt energiutbyte från solpaneler.

Några referenser:
http://www.solpaneler.nu/?q=node/4
https://solarlab.se/solpanel/berakna-solcells-behov.php
http://24volt.eu/sol_dimensionering.php

Energiutbytet per dag kan beräknas genom att multiplicera installerad effekt med en faktor som för juli månad anges till: 3.67, 3.35 resp 3.85 i de olika källorna. Om jag antar att faktorn är 3.5 får jag att mina 36W-paneler borde ha kunnat producera 36*3.5=126 Wh/d. Det är ca dubbelt så mycket som jag har fått ut från mina paneler.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Tidigare i tråden skrev jag:
Johan SWE-1870 skrev: 14 maj 2018 21:36 Jag hittade att panelerna jag har monterat verkar vara Sunbeam Tough 18W flush T18F.
Det är fel. Solpanelerna är köpta på Hjertmans och är av fabrikat Multimarine, inte Sunbeam. Vem som faktiskt tillverkat Multimarine-panelen vet man inte.

Jag börjar misstänka att jag har gjort ett dåligt köp.

Finns det fler som kan berätta hur mycket laddning per dag eller vilken största effekt som solpanel ger?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av IF 2719 »

Jo, jag köpte samma regulator som du, Victron 75/15 Smartsolar med bluetooth. Till den en 50W Sunbeampanel som jag spänner fast över akterluckan. Om jag stänger av kylboxen nattetid så klarar den att hålla spänningen på battert, fast jag har rätt slitet batteri och sparar till ett lithiumbatteri. Dagtid gav den kanske 40w. Ska se om jag kan hämta ut rapport från regulatorn och skicka en bild. Jag har också en 18 W sunbeanpanel som jag haft i 4 år, men den verkar ha gått sönder eller glappar, för den ger 0 W...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Wow, har du fått ut 40W från din 50W panel? :shock: Det är ett utmärkt resultat, långt ifrån mitt! Det vore väldigt intressant att få veta vilken daglig energi (Wh/d) din solcell har klarat att leverera.

Exportera gärna historiken och visa här, men tänk på att du bara får ut de 30 senaste dagarna!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 20 aug 2018 23:02
Även den högsta registrerade effekten per dygn ligger långt under vad de båda panelerna kan ge. En bra dag är största registrerade effekt 20 W, medan solcellerna skulle kunna ge 2*18=36 W i perfekta förhållanden.

I snitt har laddning skett i 735 min per dag, alltså 12,25 h/d. Det betyder att snitteffekten blir endast 69/12,25=5,7 W.

I snitt har mina 36 W solceller endast gett 5,7 W, vilket betyder att de har gett 5,7/36=16% av sin nominella effekt. Jag hade nog hoppats på det dubbla, men jag var kanske lite för optimistisk.

Sammanfattning: 36 W paneler ger inte alls vad min kyl använder. Det är bara att konstatera att detta är en besvikelse.
Jag antar att du har dina två 18 W-paneler monterade på akterluckorna eller eventuellt på rufftaket. De är alltså horisontellt monterade.

Eftersom solhöjden på sommaren uppskattningsvis uppgår till cirka 45 grader mitt på dagen blir utbytet då ungefär 0.7 just då och kanske uppskattningsvis 0.5 i genomsnitt. Dessutom faller utbytet drastiskt en mulen dag eller om panelen blir skymd en längre tid. Databladet på min solcellsklocka anger cirka 10 -20 % verkningsgrad vid molnigt väder, vilket uppskattningsvis skulle ge cirka 2 till 4 W, vilket ju är i samma storleksordning som dina uppmätta siffror.

Vertikalt placerade paneler ger ett betydligt större utbyte, uppskattningsvis 0.85 och 31 W med samma skattningsmetod. Därför menar jag att man som komplement kanske skulle skaffa sig en en hopvikbar typ av panel, som man kunde hänga upp i riggen när man ligger stilla i hamn eller i någon vik. Martin har ju en typ som hängs upp i riggen över akterluckorna och som ger förhållandevis betydligt högre utbyte än dina paneler, ungefär i samma storleksordning som min skattningsmetod skulle ge för vertikalt monterade paneler.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, jag har monterat panelerna horisontellt. De sitter på akterluckorna. Se första inlägget i tråden. Jag valde den plasten av praktiska och estetiska skäl.

Jag har inte lust att montera paneler med tilt, eftersom jag inte orkar rikta om panelerna efterhand som solen flyttar sig under dagen. Det känns liksom bättre att ha dem horisontellt, så att de i snitt alltid är belysta mesta möjliga tid, oavsett i vilken riktning båten seglar eller ligger förtöjd.

Jag förstår inte riktigt hur du har räknat. Enligt SMHI är solhöjden 58 grader mitt på dagen vid sommarsolståndet i Malmö. En horisontell panel ger då utbytet Pmax * sin(58), vilket för mina paneler med Pmax=36 W skulle vara 30.5 W.

Generellt verkar man använda en tumregel som säger att för bästa utbyte över ett helt år ska tiltvinkeln vara lika med geografisk latitud samt riktad mot syd. På breddgraden 55 grader ska panel tiltas 55 grader för max utbyte. Men jag använder bara min båt på sommaren och intresserar mig inte för max årsutbyte och har inte heller möjlighet att hålla panelerna tiltade mot syd hela tiden.

Det finns undersökningar av optimal tiltvinkel för solpaneler. Enligt Determination of the Optimal Tilt Angle of Solar Collectors; H Zang, ‎2016 gäller i juli månad att optimal tiltvinkel är 12.4 grader på breddgrad 53, betraktat som bästa vinkel för juli månad. Men det förutsätter att panelen är riktad mot söder. Vad som händer om den panelen är tiltad i annan riktning framgår inte.

Min teori går ut på att horisontell montering är den bästa kompromissen på en båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

En intressant solcellskalkylator finns här http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Med den har jag analyserat dagligt utbyte från mina 36 W paneler placerade på latitud 55.9 med olika tilt och azimuth.
tilt = vinkeln från horisontalplanet
azimuth = vinkeln från söder
Jag studerade dagligt utbyte i Wh/d för juli månad.
Utbyte från 36 W solpanel som funktion av vinkel från söder med tilt som parameter
Utbyte från 36 W solpanel som funktion av vinkel från söder med tilt som parameter
utbyte av 36W solpanel.png (58.56 KiB) Visad 18574 gånger
I diagrammet visas energi per dag från 36 W solpanel på min latitud i juli månad. Bäst är naturligtvis att rikta panel mot söder. Genom att sedan lyfta upp panelen lite (tilt) hittar jag ett maximum för tilt=27. Men min båt byter riktning för att jag seglar med den eller förtöjer den i olika hamnar, så panelen är då inte längre riktad optimalt mot söder. Genom att ändra på azimuth tar jag reda på hur det dagliga utbytet beror på avvikelsen från optimal riktning söder.

Med helt vertikalt monterad panel, dvs tilt=90, ser man att det dagliga utbytet är betydligt lägre än med vinklad panel, men också tydligt lägre än med horisontell panel (tilt=0). Det är alltså inte bra att montera panelen vertikalt.

Man kan också se att när man vinklar upp panelen från horisontalplanet blir utbytet beroende av vinkeln mot söder. Med ökande azimuth minskar utbytet. Då aximuth=180 sitter den tiltade panelen i alldeles fel riktning just när solen står som högst, vilket ju inte är så bra, men i gengäld fångar panelen bättre solen tidigt eller sent på dagen.

Med antagandet att jag förtöjer och seglar i slumpmässig riktning (azimuth) kan jag räkna ut medelvärdet av utbytet för olika tilt-vinklar. I snitt får man ut detta:
tilt=0 ger 116 Wh/d
tilt=27 ger 109 Wh/d
tilt=45 ger 98 Wh/d
tilt=90 ger 62 Wh/d

Bäst resultat är alltså horisontell panel. Om man vinklar upp panelen från horisontalplanet måste man se till att rikta den mot söder.

Slutsats: i en båt som används är det bäst att montera panelen horisontellt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Intuitivt så känns det som om en panel ger bäst utbyte när den är riktad mot solen. Om man har panelen på en stolpe, som man kan se på många båtar, kan man ju alltid justera vinklarna efter hand som båten rör sig ift. solen. Men det blir nog så att tilt = 0 ger den bästa kompromissen, och då man lämnar båten, är det ju lämpligt att sätta panelen i horisontellt läge.

Jag kollade på solcellskalkylatorn och fick då fram att en 36 W panel som sitter horisontellt, skulle kunna lämna i runda slängar 5500 Wh under en sommarmånad på Skånes breddgrader Det innebär cirka 40 % av det som den skulle kunna lämna om den ständigt var belyst vinkelrätt under 12 timmar per dag. Det känns som om man bara har tagit hänsyn till variationen över dygnet av solljusets vinklar mot panelen, men inte att solljuset blir kraftigt reducerat under molniga och regniga dagar. Under en klar dag med torr luft är ju solljuset i stort sett transparent i troposfären, medan fuktigt och blött väder kan reducera ljuset betydligt. Det kan du själv se på dina mätningar, där ju utbytet varierar från cirka 25 Wh per dygn till cirka 120 dito.

På global global basis räknar man med att solkonstanten reduceras med 50 % för natt och dag och med ytterligare 50 % för att jorden är rund och att man de facto belyser en plan cirkulär yta (dvs.ett genomsnitt av tilt- och azimut -vinklarna över jordytan). Därefter reducerar man med ytterligare 50 % för hela atmosfärens absorption, vilket man kanske har glömt bort eller grovt underskattat för en svensk sommar på Östersjön.

Sammanfattningsvis tycker jag att dina mätningar stämmer med vad man kan förvänta sig. Man kan även konstatera att du visar att man behöver cirka 5-6 gånger mera av solpaneler för att bli självförsörjande. Hur man ska få till det på en så liten däcksyta som på en IF är svårt att föreställa sig...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jamen fint, då är vi överens om att det är bättre att montera solcell horisontellt än vertikalt som du skrev! Diagrammet i mitt förra inlägg visar också att reduktionen endast är måttlig jämfört med optimal tilt justerad mot syd. Tar man med faktorn att det inte går att ställa azimuth mot syd medan man seglar eller ligger i hamn är det tom bättre att ha horisontell panel än tiltad panel.

För beskrivning av kalkylatorn och dess beräkningsmetod hänvisar jag till http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_static/methods.html
Den använder verklig meteorologisk data som underlag och bör kunna ge resultat för verkliga installationer, åtminstone sett över längre tid. Den tar faktiskt hänsyn till en hel massa olika faktorer, däribland de som du anger.

Det är lustigt att du får fram 5500 Wh/månad = 180 Wh/d. Jag kan inte komma upp i mer än 118 Wh/d.

På min båt kommer panel aldrig att sättas på en stolpe. Det är både fult och opraktiskt.

Jag envisas med att tycka att mina paneler inte har gett vad jag har förväntat. Mina mätningar visar 69 Wh/d, vilket är avsevärt mindre än både 180 och 118 Wh/d.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 01 feb 2019 19:23 Jamen fint, då är vi överens om att det är bättre att montera solcell horisontellt än vertikalt som du skrev!
Tänkte inte att vi är på högre latituder, där på sommaren solen går upp i nordnordost och ner i nordnordväst...
Johan SWE-1870 skrev: 01 feb 2019 19:23 Det är lustigt att du får fram 5500 Wh/månad = 180 Wh/d. Jag kan inte komma upp i mer än 118 Wh/d.
Vi kan misstänka är att det faktiska utbytet blir lägre i verkligheten. Modeller brukar sällan ta med de små detaljerna.

Verkningsgraden kan variera med solljusets riktning och intensitet. Molnighet och luftfuktighet kan påverka intensiteten avsevärt. Vi vet inte hur detta är modellerat i kalkylatorn, framför allt v.g meteorologiska data i meso- och mikroskala, som tar hänsyn till jordytans påverkan.
Johan SWE-1870 skrev: 01 feb 2019 19:23 Jag envisas med att tycka att mina paneler inte har gett vad jag har förväntat. Mina mätningar visar 69 Wh/d, vilket är avsevärt mindre än både 180 och 118 Wh/d.
Jag förslår att du försöker ta reda på hur solpaneler är ratade. Vi vet ju att tillverkare i allmänhet brukar försköna verkligheten. Jämför med dieselgate.. ;-) ...eller verklig bränsleförbrukning för bilar ift. den uppgivna...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Här är idag fin sol precis rakt akterifrån, med samma belysning av båda panelerna och inte en skugga någonstans. Jag provar genom att lyfta upp en lucka i taget. Och ser man på; den ena solpanelen ger inget bidrag alls! En liten spänning förmår den skapa, men överhuvudtaget ingen ström. Det blir ju ingen effekt alls av det. Det är påtaglig skillnad mellan de båda panelerna.

Det är kanske inte så konstigt om jag har tyckt att jag får ut hälften mot förväntat från mina paneler. I själva verket är det nog bara den ena som har fungerat. Jag undrar när den lade av?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanelar losssnat

Inlägg av maja »

Vad bra att det hela löste sig före säsongens början... :P

Hoppas nu bara att du hittar själva felet. Det kan ju bara vara någon sladd som har lossnat

Om det visar sig vara ett komponentfel, bör du väl få nya grejor av Hjertmans, som väl inte vill skylta med dåliga grejor och dessutom behålla bra kundrelationer med IF-båtkollektivet... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Nils D »

Johan SWE-1870 skrev: 24 mar 2019 16:30 Här är idag fin sol precis rakt akterifrån, med samma belysning av båda panelerna och inte en skugga någonstans. Jag provar genom att lyfta upp en lucka i taget. Och ser man på; den ena solpanelen ger inget bidrag alls! En liten spänning förmår den skapa, men överhuvudtaget ingen ström. Det blir ju ingen effekt alls av det. Det är påtaglig skillnad mellan de båda panelerna.

Det är kanske inte så konstigt om jag har tyckt att jag får ut hälften mot förväntat från mina paneler. I själva verket är det nog bara den ena som har fungerat. Jag undrar när den lade av?
Vad får dig att tro att den dåliga panelen någonsin fungerat? När jag läser dina första inlägg i denna tråd ser jag att du på flera ställen skriver att din installation bara ger ungefär hälften av vad du förväntat. Kan inte det helt enkelt bero på att den ena aldrig givit någon laddning?

I så fall borde det vara lätt att reklamera den. Enligt konsumentköplagen så kan man reklamera en vara i upp till tre år efter inköpstillfället, och detta oavsett vilken garantitid som finns. Konsumenten skall reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. (Inom två månader från upptäckt räknas alltid som skälig tid). För att säljaren skall vara skyldig att åtgärda felet måste det vara ursprungligt, som t.ex. ett fabrikationsfel.
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/

Vad jag som juristamatör kan förstå är samtliga rekvisit uppfyllda i ditt fall. Dina mätningar visar att felet funnit från början. Du upptäckte det 24 mars, vilket betyder att du har på dig till 24 maj att reklamera. Borde förhoppningsvis räcka :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag byter idag till Sunbeam-paneler. Det är en påtaglig skillnad i elektrisk data.

Först den gamla Hjertmans Multimarine-panelen:
Hjertmans Multimarine 18W
Hjertmans Multimarine 18W
DSC_0056r.JPG (108.62 KiB) Visad 17539 gånger
Och sedan den nya Sunbeam-panelen:
Sunbeam system 20W
Sunbeam system 20W
DSC_0057r.JPG (105.21 KiB) Visad 17539 gånger
Sunbeam verkar ha haft lite bråttom när de angav enheten på current. Det ska naturligtvis vara A och inte V. I övrigt är det en tydlig skillnad i utförandet. Sunbeam är mer ordentligt gjort. Kabeln är grövre, 2.1 mm2 istället fär 1.6 mm2, anslutningen är mer ordentlig och panelens yta känns lite mer stryktålig.

De nya Sunbeam-panelerna monteras på akterluckorna:
Sunbeam 20W paneler monteras på akterluckor
Sunbeam 20W paneler monteras på akterluckor
DSC_0058r.JPG (115.49 KiB) Visad 17539 gånger
Det blir intressant att se vad den annorlunda elektriska karakteristikan och bytet av fabrikat kan ge.

Solcellskalkylatorn på http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html ger att typisk laddning i april för off-grid panel med 40W ska vara 149 Wh/d på min breddgrad.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar