Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag har på 9 år förbrukat 3st fritidsbatteri (75 Ah). Kanske beror på dåligt underhåll och flera djupa urladdningar, men upplever det svårt att hålla blybatterier i bra skick. Laddade i augusti o nu när jag tog in batteriet hade det spänning 11.2 V utan att jag använt det speciellt mkt. Solcell 50W o regulator klarar inte att hålla laddningen när vi använder båten, laddar telefoner, kylbox o värmare.

Funderar på att byta till 40 Ah Lithiumion batteri. Dyrare, men är lättare att ladda upp o tål djupare urladdning utan att sulfatera. Kräver dock skydd för total urladdning och får heller inte överladdas men det borde min regulator kunna hjälpa mig med (Victron smartsolar 75/15) (ska kolla manualen när jag hinner).

Sen är ett blybatteri rätt tungt att lyfta i o ur båten (tar ur det vid SM och förvarar det hemma över vintern).

Alternativet är väl att köpa ett AGM batteri, men jag funderar på att köpa ett Lithium järnbatteri med BMS. Kanske kommer rabatterat pris på Allt för sjön? Vad tycker ni?
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av maja »

Dåligt underhåll brukar vara den främsta orsaken till att blybatterier förlorar sin kapacitet. Om man inte ser till att de är mer eller mindre fulladdade hela tiden, tappar de snabbt, kanske neråt 50 % av sin märkning.

Jag tror Johan har visat här att det krävs ganska mycket av solpanelskapacitet för att hålla ett blybatteri laddat om man har en kylbox.

Att inte ha ett blybatteri på laddning under längre tid försämrar det batteriets kapacitet. Här fungerar en solcell utmärkt som underhållsladdare. Men 11,2 volt tyder nog på att en av cellerna har havererat. Ett tecken på att en cell börjar bli dålig och inte tar laddning är att cellen snabbt kokar torr.

Gör även en energibudget för att se hur du ligger till med din tillförsel och förbrukning. Tänk på att din solpanel genererar el bara när det är ljust och till största delen är belyst av spritt ljus, vilket ger ett mycket lägre utbyte än märkeffekten. En kylbox kan dra mycket effekt om man åter den kyla ner varorna. Ta tiden på hur långa perioder kylkompressorn är igång.

Själv menar jag att ett 40 Ah batteri känns litet om man har en kylbox, ett antal läsplattor och mobiltelefoner ombord. För att minska förbruknigen, höj temperaturen i boxen och stäng av all elektronik när den inte används. Ladda dessutom batteriet med landström så fort det finns möjlighet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är inte lätt att veta vad som är bäst.

Jag har också förbrukat ett antal blybatterier genom åren, fast kanske inte så många som du.

Häromåret bytte jag till ett Gel-batteri med 20h-kapacitet 59 Ah. Det skulle vara bättre än ett blybattteri. Det lär ha mindre självurladdning och lär vara bättre på att få ut mer av sin kapacitet. Jag tror att det stämmer. Trots mindre antal Ah upplever jag ingen försämring jämfört med mina tidigare blybatterier på ca 75 Ah.

Anledningen att jag valde ett så litet batteri är att jag tvunget ville placera det i det aktersta kölsvinet. Där är det så smalt i min båt att det är svårt att hitta batterier som passar. Med den här placeringen på batteri har jag nu valt att sluta montera ur det vid tävling. Det kan inte göra mycket skada med den placeringen!

Detta gel-batteri har varit med om två säsonger nu, så jag vet inte tillräckligt för att kunna svara på livslängdsfrågan.

Lithium-batterier verkar utvecklas mycket just nu, så de kan nog komma att bli intressanta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: 05 jan 2019 11:20
Detta gel-batteri har varit med om två säsonger nu, så jag vet inte tillräckligt för att kunna svara på livslängdsfrågan.

Lithium-batterier verkar utvecklas mycket just nu, så de kan nog komma att bli intressanta.

Läs gärna denna intressanta artikel som är skriven av min kompis Jimmy Hellberg >> https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... stest.html

Läs även >> https://www.hamnen.se/bloggar-kronikore ... maste.html
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, där står väl ungefär samma som jag skrev ovan, även om just gel-batteri berörs väldigt lite.

Om någon hittar LiFePo4 eller annat Li-batteri med lämplig form och kapacitet för en IF vore det intressant att få tips om det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av NinjasLogg »

Hej!

Jag håller på med liknande tankar och skulle gärna få kloka synpunkter.
Jag har hittat ett (12V 50Ah (AGM) batteri 257 x 132 x 200) som borde passa bra?

Jag kommer vilja ladda telefon(er), drönarbatteri, driva ekolod och belysning i form av läslampor (LED) och lanternor. Eventuellt kylbox.

@Johan SWE-1870:
(Eftersom jag gillar den placering du valt av batteriet.)
Vilket batteri är det du har?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag valde detta gelbatteri https://www.batteriexpressen.se/product ... ory_id=243

Bild

LxBxH:229x138x213mm (höjden ink. pol.)
Vikt: 18,4 kg
Volt: 12V
Kapacitet: 59Ah/20h, 49Ah/5h
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av Nils D »

En allt vanligare elförbrukare är i dessa dagar förstås laddning av mobiltelefoner, paddor och liknande. Ett tips jag fick för rätt många år sedan var att man skall stänga av dessa när man laddar dem från båtens batteri. Anledningen skulle vara att när telefonen går på sitt batteri finns det en funktion som gör att en använder minimalt med effekt för att nå basstationen då. Men när den är ansluten till en laddare kör den på maxeffekt eftersom det inte finns någon anledning att begränsa förbrukningen. Vilket förstås är korrekt om laddaren försörjs av ett 220V-uttag i hemmet. Men inte om laddaren försörjs från ett fritidsbatteri i en båt. Sedan dess har jag som rutin att alltid slå av mobil och iPad när jag laddar dem i båten.

Jag vet inte hur korrekt detta är, och om det i så fall stämmer för samtliga telefoner och paddor. Det kanske någon med mer kunskaper än vad jag har om ellära och/eller mobiltelefoner kan berätta.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri

Inlägg av maja »

Hej!

Jag kollade genom att dra ur laddningssladden men kunde inte direkt se att där var någon skillnad.

En sak jag tror mig veta är att en mobiltelefon anpassar sin uteffekt till basstationen och således ställer sig på max uteffekt när den inte hittar någon basstation. Så om man befinner sig långt från stationen (signalstyrkan är låg eller noll) bränner telefonen energi till ingen nytta och man bör slå av telefonen för att spara på energin.

För övrigt har det ju blivit att mobiltelefoner och plattor har blivit de största energitjuvarna ombord. En modern telefon/platta kan dra 3 ampere på 5 volt (15 Watt) plus energiomvandlingsförluster, medan en modern kompressorkylbox drar ungefär lika mycket. (48 W under en tredjedel av tiden, dvs. cirka 16 W i snitt...)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar