Dessutom, så vitt jag minns, när jag anpassade teakklotsarna för wincharna på rufftaket, är ytan enkelkrökt. Så det gäller att mäta kordans höjd och längd (fästets bredd) och därefter tillämpa kordasatsen för att beräkna den korrekta radien...
Skruvfråga sprayhoodfäste
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Skruvfråga sprayhoodfäste
Jag tror inte att det någonsin fanns fästen med krökt anläggningsyta att köpa. Jag tror att de blev modifierade av någon underleverantör till Marieholms Bruk.
Dessutom, så vitt jag minns, när jag anpassade teakklotsarna för wincharna på rufftaket, är ytan enkelkrökt. Så det gäller att mäta kordans höjd och längd (fästets bredd) och därefter tillämpa kordasatsen för att beräkna den korrekta radien...
.. och sedan fila till fästet så att det passar mot ruffsidan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Ruffsidan är inte lodrät, men tappen vill man ha i våg. Därför är beslaget snedskuret på min båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
Det enklaste kanske är att försöka få tag i en skruv med 1/4-tumsgänga.. Sökte som hastigast i katalogen hos Siefvert Skruv,. men hittade bara M-gängor...
..
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
Janne på Ifigenia
- Been thanked: 2 times
Jag köpte nya av Göran Helmer så sent som förra året. Det är visserligen sexkantskalle på dem, men de passar annars utmärkt. Sedan hittade jag förstås de gamla försvunna...
/Janne
/Janne
Hej
Bult och Fästteknik http://www.bult-fast.se har bult med tumgängor fast ej rostfritt eller mässing
Finns i Kungälv och har butik.
PO
Bult och Fästteknik http://www.bult-fast.se har bult med tumgängor fast ej rostfritt eller mässing
Finns i Kungälv och har butik.
PO
- maja
- Moderator
Ja, då får man väl byta skruven varje säsong eller så... En ask galvade skruvar med gänga 1/4 tum och längden 1/2 -tum eller 3>/4 tum kostar väl inte så mycket..
..
Och saltsjön i Stockholms skärgård är väl för övrigt knappast salt i ögonen på en västkustbo..
Och saltsjön i Stockholms skärgård är väl för övrigt knappast salt i ögonen på en västkustbo..
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983