Sökningen fann 223 träffar
- mån 01 mar 2021 09:23
- Kategori: Artiklar
- Tråd: Kalender 2021
- Svar: 0
- Visningar: 7
- lör 27 feb 2021 14:51
- Tråd: Prydamari 2021
- Visningar: 32
- mån 28 dec 2020 14:59
- Kategori: Beslag
- Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
- Svar: 25
- Visningar: 7690
Re: Avlägsna skorskotsbalk
Kanske risk att storskotsskenan kan lossna om skruvhålen är mitt i sprickan? Balken håller nog, det är ju brickor under och anläggningsytan för bulthuvudet är stor. Men jag har ingen erfarenhet av brusten balk. Kanske Marek vet? Mvh Martin
- mån 21 dec 2020 20:32
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Elektronisk kompass
- Svar: 4
- Visningar: 4897
Re: Elektronisk kompass
Skaffade en Tacktick. Det var lite svårt att läsa av kursen på vår gamla klotkompass. Det går också ansluta logg trådlöst till Tacktick om man skulle vilja ha en sån logg. Fästet blev lite knepigt, då kicklinan behöver gå i nederkant av fästet, så jag gjorde ett eget av mahognyplywood och en del av ...
- tis 08 dec 2020 23:38
- Tråd: Genuacunningham
- Svar: 11
- Visningar: 1967
Re: Genuacunningham
Apres ski, du planerar väl för var du sätter skotpunkten till cunningam så den kommer framför skotpunkterna för spinnakersuggorna eller tweekers som de också kallas?
- tis 08 dec 2020 23:22
Maja, det verkar rimligt. Att knyta fast en skothake är enkelt. Sen tror jag också 4ggr utväxling räcker gott. Jag har 2 Harken microblock kullagrade på däck o de funkar bra, sen ett Harken micro brytblock o slutligen ett litet servocleat. En svart liten tagling i fallet eller tejpbit o sen en skala...
- mån 07 dec 2020 20:21
Det blir nog 6 ggr då tampen dras under ”hjulblock” precis bakom infästningen av förstaget, upp genom nedre främre halshornet och sedan ned igen och fästs i centerpinnen för hjulblocket. Det är 4 ggr utveckling på däck men tot 6 ggr. Det räcker gott att dra hårdare spänning i förlik än vad som behöv...
- tor 26 nov 2020 21:18
Hej, jag har 2 block o kaskad på däck sen ett brytblock o sist ett skotlås vid främre delen av sittbrunnen i anslutning till sargen. Ska leta på fler bilder. Enkel lösning.
- sön 11 okt 2020 14:48
- Tråd: Andersen winsch-handtag som lossar
- Svar: 2
- Visningar: 1190
Andersen winsch-handtag som lossar
Handtaget lossar ibland om man tex lägger spinnskot över o skotar, då trycks flärpen ned o handtaget ramlar ur. Vi har aldrig tappat i sjön, men jag vet flera som har. Någon har svetsat fast handtaget i winschen men det vill inte jag, eftersom det är i vägen när sprayhooden är uppe. Gjorde idag om t...
- fre 09 okt 2020 19:07
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
- Svar: 6
- Visningar: 2352
Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
Alla seglare går på grund någon gång. Har ni tittat på sjökortet runt Mariestad? Där finns rätt många grynnor. Zingoallas filmer är trevliga att titta på! Mvh Martin
- lör 29 aug 2020 10:55
- Tråd: Tips på råttor till storskotsvagnen?
- Svar: 5
- Visningar: 2349
Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?
Hej! Jag har normalstora cam cleats och den är enkel att sätta linan i, inte stor så det stör. Har inte bygel/fairlead för jag vill minnas att ett skot eller liknande fastnade i travarlinan i en gipp och då slets cam cleaten loss (om den inte har bygel så lossar den bara). Vi har ändlös lina till st...
- ons 24 jun 2020 18:17
- Kategori: Skrov
- Tråd: Luckgarage
- Svar: 14
- Visningar: 4146
Re: Luckgarage
Du kan sätta en lågfriktionsring i änden på suggan eller tweakern (tweakers som man säger på engelska vilket låter coolare än sugga), ringen är både lätt, billig o hållbar:) C58BA283-18DE-4202-9DFA-F3699C3B31BB.jpeg När all spinnutrustning är rätt kopplad o spinnbom i hölster på bommen så är det lät...
- lör 22 feb 2020 10:19
- Kategori: Gastlista
- Tråd: Besättning Lidingö runt 2020
- Visningar: 1120
Besättning Lidingö runt 2020
Hej! Hade trevligt samtal med Leif Axelsson, Köping. Han vill segla några av Stockholmscupens tävlingar, gärna på Stockholmsbåt då transportsträckan är lång från Köping. Ring Leif! Han har lång erfarenhet av kappsegling, både vid distanssegling som Lidingö runt men också på SM-nivå med bl.a. Smaragd...
- sön 16 feb 2020 19:25
- Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
- Svar: 25
- Visningar: 7690
Re: Avlägsna skorskotsbalk
Snyggt jobbat! Jag fick loss min på < 30 min utan skador. Däremot lite fuktskada med tendens till uppluckrat trä. Jag gör nog en ny till påsk då jag har tillgång till verkstad o virke. Ska hädanefter lossa den varje höst som Marek gör:) FFC06B75-F11C-47AF-9AD1-BF432BDAB05A.jpeg 5DA8F6EC-E1BD-4F9F-9A...
- sön 16 feb 2020 19:09
- Tråd: OIF Årsmöte 2020
- Visningar: 385
OIF Årsmöte 2020
Välkommen till årsmöte för OIF för verksamhetsåret 2019! Plats: Allt för sjön - fysiskt möte inställt. Elektroniskt möte planeras. Vi håller årsmöte, väljer ny styrelse. Varmt välkommen önskar OIF styrelse! Årsmöteshandlingar OIF 2019 >> Dagordning >> Verksamhetsberättelse OIF 2019 >> Ekonomisk be...