Det går tydligt att se att järnet ligger i en ganska rak linje hela vägen mot aktern. Genom att knacka mot skrovet kunde jag också konstatera att kondensmönstret som syns på bilden stämmer mycket väl med var det finns järn på insidan. Det är alltså inte bara en synvilla på bilden.
Alldeles intill står systerbåten SWE 1871 Libell. Kondensmönstret på den ser emellertid annorlunda ut:
Det var annorlunde ljusförhållanden, så det är svårare att se kölformen på bilden. Jag har därför redigerat bilden och ritat in en hjälplinje:
Här är en bild till från en annan vinkel:
Det är en tydlig skillnad på de här båda båtarna. Kölen på SWE 1870 saknar den trappstegsformade klacken som SWE 1871 har. Mycket märkligt!
Enligt konstruktionsritningarna ska det finnas den där trappstegsformade klacken. Nu är de olika ritningarna inte helt överens, så det är svårt att bedöma hur det verkligen ska se ut. Men klart är att min båt verkar annorlunda.
Jag kan inte heller minnas att jag har kunnat se att det aktersta kölsvinet skulle vara tydligt djupare bakom det aktersta skottet. Jag får kolla det till våren när jag tar av täckningen på båten.
Om jag mäter på ritningarna och räknar kommer jag fram till att min köl kanske har 30 kg mer vikt än systerbåten, men detta är en högst osäker siffra, då det är väldigt svårt att få säkra mått. 30 kg utgör ca 2.5% av kölvikten eller ca 1.5% av båtens deplacement. På vilket sätt detta förändrar båtens seglingsegenskaper kan man ju fundera på.
Har Marieholm gjutit kölar med olika form?
Hur ser kölen ut på din båt? Är den trappstegsformad enligt ritningarna eller är den rak som min?