Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Jag tycker inte du behöver vara orolig för din kylbox. Din kylbox drar väl cirka 50 W som jag tror jag har läst någonstans. Om jag då räknat rätt blir det en drifttid för kompressorn på bara 6 timmar per dygn för att förbruka 300 Wh. Det ska man nog vara mycket nöjd med...

Man kanske istället ska titta litet på skillnaderna mellan din och Nils installation. Den stora skillnaden är att Nils har en mycket större batteribank i sin anläggning. Du har väl knappt 60 Ah och Nils hela 150 Ah. Det innebär att Nils solpaneler kommer att ladda med max tillgänglig soleffekt under längre tid, eftersom laddningsspänningen över batterier(na) inte kommer att komma upp till 14.2 volt lika snabbt eller kanske bara vid landladdning. Med ett större batteri tas alltså solenergin tillvara mera effektivt.

För att minska elförbrukningen kan man förslagsvis öka temperaturen något i kylboxen. Man omsätter sannolikt varorna ganska snabbt, så om de ligger i svaltemperatur kring 10-12 plus så klarar sig säkert både filmjölk och lufttorkad skinka utan problem. Dessutom kan man ju alltid förvara några öl i boxen som ju funkar fint som kylklampar..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det får du gärna utveckla. Jag förstår inte på vilket sätt en större batteribank skulle öka utbytet från panelerna. :?:

Mitt batteri har aldrig blivit fulladdat av solpanelerna medan kylen är igång, förutsatt att jag inte samtidigt har landström förstås. Så jag inbillar mig att mina paneler har gett så mycket de kan.

Med solcellskalkylatorn på https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html har jag kontrollräknat. Den säger att utbytet från Nils och mina 40W celler skulle vara 141 Wh/d i juli om de befinner sig i Arkösund och är belastade med en kyl som använder 300 Wh/d, oberoende av hur stor batteribank man har.

Med ditt resonemang kommer mitt mindre batteri för övrigt snabbare att sänka sin spänning under belastning på natten. Då ska ju min panel snabbare komma upp i tillräcklig spänning för att börja ladda.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Solenergin tas väl bäst tillvara i batteriet om man laddar i det första steget, dvs. att batteriet hålls max cirka 50 % laddat under laddning. Detta uppnår man om man har en stor batteribank ift. panelens kapacitet. Problemet här är att batterierna inte mår bra att hållas halvladdade. Men det kan man ju lösa genom att toppladda när man har tillgång till landström.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jim »

Jag misstänker att du var tvungen att skarva kablarna någonstans.
johan swe-1870 skrev: 08 apr 2019 19:25 Det stämmer att det måste vara slack i kabeln nog för att öppna luckorna. Jag placerade kablarna i den förliga delen av öppningen. De sitter då lite ivägen och jag kan inte vara lika våldsam vid skurning och stuvning som tidigare.
Skarvade du kablarna i akterstuven eller inne i båten? Funderade lite på risk för gnistor och bensingas. Om jag skall skarva inne i båten så måste jag gå in genom akterstuven på två ställen. Om jag bara skall borra ett hål så blir jag tvungen att skarva kablarna i akterstuven.
Några funderingar? Så länge allt fungerar som det skall så skall det ju inte kunna bli några gnistor.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det stämmer. Jag skarvade kablarna i taket på styrbordsidan om luckan. Jag monterade kabelskor med presstång och värmde sedan krympslang över varje skarv för att isolera.

Jag fokuserade på kortast möjliga kabeldragning och minst antal skarv för att hålla ner spänningsfallet. Att det är en liten säkerhetsrisk tänkte jag faktiskt inte på. :oops:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jim »

Men du har ju haft det någon säsong nu så det är förmodligen inget problem :shock:
Jag gjorde i princip likadant. Ordentliga pressade kabelskarvar och krympslang om var och en av kablarna och sedan en ytterligare utanpå alltihopa.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag återvänder till denna tråd, då jag ännu en gång tvingas konstatera att mina dubbla solceller inte ger det jag förväntar mig. Trots solsken laddar mina paneler nu endast ca 30 Wh/d, trots att batteriet behöver laddning.

Jag har några frågor till andra som har dubbla paneler på akterluckor eller på annan plats;
Har du kopplat panelerna parallellt eller seriellt?
Har du monterat dioder?
Vilken installerad effekt har du?
Hur mycket energi laddas typiskt per dygn?
Vilken högsta effekt förmår dina paneler att ge?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Förbrukningsbatteriet kanske har blivit dåligt efter många ur- och uppladdningar. Om inre resistansen har blivit hög, kanske laddningsströmmen inte absorberas i plattorna utan bara går bort i värme.

Har du testat batteriet med t.ex. en stor urladdning..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jim »

johan swe-1870 skrev: 24 jun 2021 18:07 Jag har några frågor till andra som har dubbla paneler på akterluckor eller på annan plats;
Har du kopplat panelerna parallellt eller seriellt?
Har du monterat dioder?
Vilken installerad effekt har du?
Hur mycket energi laddas typiskt per dygn?
Vilken högsta effekt förmår dina paneler att ge?
Jag har haft dubbla Sunbeampaneler i något år nu men inte riktigt haft koll på detaljerna men vad jag kan säga just nu är att panelerna är parallellkopplade, det finns inga separata dioder men en Maxpower NAPS regulator som jag hade över från en annan solcells installation.

Jag har två batterier, ett på 75 A och ett på 18 A. Solcellerna kan ladda båda var för sig men står normalt så att 75 A batteriet laddas. Det som jag har kunnat konstatera är att det stora batteriet normalt är ”toppladdat” när jag kommer till båten.
Jag skall kolla laddstatusen lite noggrannare under säsongen.
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av SE2193 »

johan swe-1870 skrev: 24 jun 2021 18:07 Jag återvänder till denna tråd, då jag ännu en gång tvingas konstatera att mina dubbla solceller inte ger det jag förväntar mig. Trots solsken laddar mina paneler nu endast ca 30 Wh/d, trots att batteriet behöver laddning.

Jag har några frågor till andra som har dubbla paneler på akterluckor eller på annan plats;
Har du kopplat panelerna parallellt eller seriellt?
Har du monterat dioder?
Vilken installerad effekt har du?
Hur mycket energi laddas typiskt per dygn?
Vilken högsta effekt förmår dina paneler att ge?
Hej! Jag har tre solpaneler av samma fabrikat och storlek som du har. Även regulatorn är samma och precis som du är jag också missnöjd med effekten jag får ut. Mina misstankar går till regulatorns laddningsalgoritmer som går att ändra ganska mycket vad jag förstår.

Jag tycker det verkar som den effekt som appen säger att solpanelerna ger, baseras på hur mycket regulatorn tycker batterierna behöver. Men även med hungriga batterier tycker jag effekten är snålt tilltagen. Ska åka till båten ikväll och gräva lite i installationen för att se om man jag blir klokare.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

SE2193 skrev: 01 jul 2021 08:53 Jag har tre solpaneler av samma fabrikat och storlek som du har. Även regulatorn är samma och precis som du är jag också missnöjd med effekten jag får ut. Mina misstankar går till regulatorns laddningsalgoritmer som går att ändra ganska mycket vad jag förstår.

Jag tycker det verkar som den effekt som appen säger att solpanelerna ger, baseras på hur mycket regulatorn tycker batterierna behöver. Men även med hungriga batterier tycker jag effekten är snålt tilltagen. Ska åka till båten ikväll och gräva lite i installationen för att se om man jag blir klokare.
Intressant!

Jag kan se att om batteriet är fullt så visar appen ingen effekt från panelerna även vid sol. Så är det nog bara. Drar regulatorn ingen ström från panelerna blir det ingen effekt (P=U*I). Så för att kunna se vad systemet kan ge måste man veta att batteriet behöver laddas.

Jag misstänker att mina paneler är defekta, kanske för att jag utelämnade dioder. Panelerna var bra från början, men efter en tids användning verkar de tappa kraften. Jag kan se att kortslutningsströmmen Isc nu är väldigt låg från speciellt den ena panelen, bara 0.2 A.

Jag har liksom du funderat på om regulatorn är boven. Men innan jag kan hävda det måste jag vara säker på att panelerna verkligen går.

Har du monterat dina tre paneler parallellt eller i serie?
Har du lagt till några dioder?
Vilken största effekt får du ut?
Vilken installerad paneleffekt har du?
Hur mycket energi får ut per dygn?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av SE2193 »

Jag har alla mina paneler parallellt och noterade att Sunbeam rekommenderade det på sin sida.
Har inga dioder, bara regulatorn. Får som mest ut drygt 20W av mina 3 x 21W-paneler. I midsomras var vi ute och belastade batterierna och då laddade det drygt 100Wh.
Screenshot_20210705-121738_WhatsApp.jpg
Screenshot_20210705-121738_WhatsApp.jpg (31.55 KiB) Visad 12409 gånger
Screenshot_20210706-193840.jpg
Screenshot_20210706-193840.jpg (24.85 KiB) Visad 12409 gånger
Screenshot_20210706-194108.jpg
Screenshot_20210706-194108.jpg (36.81 KiB) Visad 12409 gånger
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av SE2193 »

Har haft en dialog med Sunbeam om panalerna och ikväll mätte jag spänning och ström på varje panel för sig. Mätområdet var 200V på spänningen och 200mA på strömmen.
Bilagor
Panel 3 Ström.jpeg
Panel 3 Ström.jpeg (84.03 KiB) Visad 12406 gånger
Panel 3 Spänning.jpeg
Panel 3 Spänning.jpeg (78.9 KiB) Visad 12406 gånger
Panel 2 Spänning.jpeg
Panel 2 Spänning.jpeg (82.04 KiB) Visad 12406 gånger
Panel 2 Ström.jpeg
Panel 2 Ström.jpeg (101.2 KiB) Visad 12406 gånger
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av SE2193 »

Den främre panelen.
Bilagor
Panel 1 Sol vid mättillfället.jpeg
Panel 1 Sol vid mättillfället.jpeg (83.67 KiB) Visad 12406 gånger
Panel 1 Ström.jpeg
Panel 1 Ström.jpeg (117.09 KiB) Visad 12406 gånger
Panel 1 Spänning.jpeg
Panel 1 Spänning.jpeg (94.48 KiB) Visad 12406 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad säger Sunbeam om ditt problem?

Jag tycker det låter som att du också får ut mindre än vad man bör kunna förvänta sig. Endast 100 Wh på 3 st 20W paneler är för lite. Det borde kunna vara åtminstone det dubbla.

Jag blir inte riktigt klok på hur du har gjort dina mätningar av spänning och ström. Voc är voltage open circuit alltså spänning helt obelastad. Isc är current short circuit, alltså ström när panelen är kortsluten genom mutlimetern. För att mäta dem ska du inte ha något anslutet alls på panelerna mer än multimetern. Är det så du har gjort? Det är också svårt att se på bilderna vad din multimeter visar och är inställd på. Kan du ange Voc och Isc istället, så är det lättare.

Jag ser på dina bilder att panelerna inte ser ut att vara särskilt kraftigt belysta av sol. Du måste nog försöka mäta då solen står som högst och då panelerna är helt utan skugga.

Jag har också följt Sunbeams rekommendation att använda parallellkoppling. Inget sägs om dioder, inte mer än att flush-panel inte har någon diod inbyggd. Enligt diverse internetkällor bör man använda backdiod vid parallellkoppling för att undvika att en skggad panel blir en förbrukande last till en belyst panel, vilket kanske kan leda till skadad panel genom sönderbränning (hot spot). Enligt Sunbeam har dessa tunna paneler inge dioder alls inbyggda.

Jag har ännu inte lyckats förstå vad mitt problem är. Arbete pågår.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar