Förlucka - tätningslist

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Det kanske går att fråga dem om närmaste underleverantör/distributör. Och be om ett varuprov för att se om den list du tror är bra passar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Japp det var svårare än jag trodde men fann tillslut ett ställe i Stockholm som säljer listen både till företag och privatpersoner. kuntze.se heter det, listen kallas för cellgummisnöre 20 mm diameter.
Ca 70 kr meter, räkna 2,5 meter fö att vara på säkra sidan. De skeppar överallt.
Praktiskt råd vid montering EFTER att listskåran på förpiksluckan är rengjord och fri från smuts;
Liquisol funkar skitbra om man följer anvisningsråd för limning på förpackningen man behöver ingen tvi g eller tejp för att hålla listen på plats, i värsta fall ett par extra händer och lite tyngd som ligger på luckan när allt härda(ankaret) om man inte har lucklås av skruvtyp enligt bilder ovan. Strö gärna ett eller annat pulver (talk, salt mjöl?) runt räcksramen där listen ligger emot, annars riskeras fastklistring listen mot denna sida och då kan den spricka och det skedde mig. Valt pulver kan tvättas bort med vatten efter härdning, limmet är ju vattenbeständigt...

Vänligen A
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Andreas89 »

På tal om limning och extra händer, hur svårt har det varit att hålla listen på plats medan man limmar för er som bytt?

Jag ryckte min gamla list som var dålig men har sedan skjutit på limningen av den nya ganska länge (båten har klarat stänk och regn ändå). Anledningen är att när jag försöker "torröva" och lägga listen på plats är det hopplöst känsligt att den hamnar precis rätt och den har lite egen vilja som man får bråka mot. Har därför inte haft lust att limma på egen hand då det lär bli en himla röra ifall listen ormar iväg när den är limmad. När gastar varit med har jag stuckit ut på sjön istället för att meka i hamn.

Kan rekommendera den som ska byta att skjuta upp det till hösten, bara att skrapa bort de gamla limresterna tog några timmar och det var inget kul jobb :roll:

Ifall någon undrar var listen finns 2020 så köpte jag 'Svampgummisnöre 20mm' på profillagret, ca 230kr inkl frakt för 3 meter.
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av andreas IF-259 »

Ifall någon undrar var listen finns 2020 så köpte jag 'Svampgummisnöre 20mm' på profillagret, ca 230kr inkl frakt för 3 meter.
Japp! Jag har länge undrat exakt vilken modell som passar. Så tack för infon. 3m svampgummi beställt!

Andreas
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Andreas89 »

Jag får fylla på med att 20mm svampgummi blev tokigt även för mig. Den är alldeles för grov, jag fick höja gångjärnen med distanser för att stänga båten i höstas och det ser lite lustigt ut att luckan nu ligger markant högre än omgivande däck. Listen ligger rätt i sitt spår, den är helt enkelt för grov. Förra listen var både markant tunnare och ihålig.

Söker man på "Rundlina EPDM" på svenska Amazon får man upp diverse grovlekar svampgummi som bara kostar strax över en hundring inkl frakt för tre meter. Jag har nu provat 18mm listen och den var i en mjukare kvalitet och fungerade riktigt bra i jämförelse.
gunnar huss
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 dec 2008 00:09
Ort: Nacka
Been thanked: 1 time

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av gunnar huss »

Hej ! Läste denna tråd för att få råd inför erforderligt byte av tätningslist, enligt rekommendation svampgummilist rund, diameter 2cm. Kontaktade Lundgrens i Tyresö, som hänvisade till Kuntze i Västberga, där jag köpte dryga 2 m. Casco har slutat med det i tråden rekomenderade Liquisole-limmet, men då flera avrått från dess ersättare, valde jag Pattex PL 300 från Henkel. Det fungerade mycket bra, med snabbt fäste. Den 2cm tjocka svampgummilisten kapades till 200,5 cm. Nu är det tätt !
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av IF 2719 »

Tack för tips om lim Gunnar! Så fort jag täckt båten ska jag ta hem förluckan och göra liknande. Har några hål som jag ska spackla först, före jag byter listen. Ska också byta listen till luckorna i sittbrunnen. Den är lite bredare och plattare, så jag ska fundera lite på vilken list som passar bäst. Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Zingoalla »

Jag köpte samma list, svampgummisnöre 20 mm i diameter som rekommenderats i denna tråd. Men på min båt är 20 mm för stort. Luckan gick inte att stänga.
20230711_200459.jpg
20230711_200459.jpg (63.26 KiB) Visad 1725 gånger
Jag försökte skära av den på bredden så att säga, men det var svårt/omöjligt att skära rakt så nu är det inte vattentätt i alla fall. Är det någon som har hittat något bättre val av list till förpiksluckan?
20230711_200714.jpg
20230711_200714.jpg (59.34 KiB) Visad 1725 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Äldre båtar (kanske före hösten 1972, som min) verkar ha en förlucka där spåret för listen är grundare än på de nyare båtarna. I vilket fall som helst passar inte de 20 mm diameter homogena gummisnörena, som blir för hårda för att kunna klämmas ihop tillräckligt.

Jag hade också problem när jag skulle byta min list någon gång på 80-talet, men efter visst trixande fick jag en list från en lokal gummilistbutik att passa. (Se mitt inlägg i denna tråd 21 jun 2014, 22:50) .

Men profillagret har ju gummisnören med mindre diameter än 20 mm... !!.. Har någon (som har en äldre båt) provat med ett 15 mm diameters gummisnöre ..?..

Andreas89, hur höga distanser fick du lägga under gängjärnen för att få det att passa ? Motsvarande minskning av gummisnörets diameter torde väl bli OK..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Zingoalla »

Jag har köpt 3 andra sorters lister, med andra dimensioner och så vidare, idag. Ska testa och se om någon av dessa kan funka när regnovädret dragit förbi. Återkommer med information när jag testat. Jag köpte på Örebro Agenturaffär som visade sig nuförtiden ligga i Holmestad, 30 minuter med bilen från min hemmahamn Mariestad i Vänern.
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Andreas89 »

maja skrev: 12 jul 2023 08:31Andreas89, hur höga distanser fick du lägga under gängjärnen för att få det att passa ? Motsvarande minskning av gummisnörets diameter torde väl bli OK..?..
Jag minns inte exakt vad jag använde för brickor men den 18mm list jag köpte istället har fungerat utmärkt i tre år nu.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Var det 18 mm med eller utan brickor?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Andreas89 »

Brickorna togs bort vid montering av 18mm listen, då behövdes de inte längre.
NilHas
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jul 2023 20:34
Has thanked: 2 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av NilHas »

Hej!

Jag är ny ägare till en IF och ”glad amatör” beskriver väl min allmänna kunskap om skötsel av båtar ganska väl.

Föregående ägare nämnde vid köp att förpiksluckan inte är 100% tät och under den senaste tidens kategoriskt göteborgska väder (regn, mest från sidan) här på västkusten har jag kunnat bekräfta detta.

Jag har nu hittat den 20mm gummilist som omnämns här i tråden relativt billigt och tänkte att jag skulle ge mig på detta som mitt första projekt i båten.

Så jag har några frågor:

1. Hur tar man bäst bort den gamla listen? Är det bara att fatta tag och dra? Den är väldigt torr, sprucken och mjuk.

2. Bör man göra något med ytan där den gamla listen satt (typ slipa) innan limning?

3. Hur gör man bäst med ”skarven” där listen går ihop? Av Zingoallas bild att döma så sitter den bara limmad mot luckan, ”ände mot ände”. Räcker det? Blir det tätt?

Tacksam för tips och råd!

/Nils
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av akumali2 »

Hej, listen är bara att dra bort. Jag skrapade med en plastskrapa mekaniskt bort gammalt klister tillsammans med lite lösningsmedel, jag minns inte riktigt med vad, testa dej fram med t-röd eller lite aceton. Det är väl bra om det är en ren jämn och avfettad yta att limma den nya listen på.

jag limmade med kontaktlim på sprayburk från biltema (minns att det inte var så praktiskt med just kontaktlim i det formatet) och listen sitter utmärkt idag 3 år senare.

Den första listen jag köpte, då fick jag svårt att stänga luckan precis som andra före mej beskrivit, så pröva med listen före du limmar den permanent. Jag minns tyvärr inte riktigt vilka dimensioner det var men jag tror jag har 20 el möjligtvis 18mm nu.

Jag köpte på profillagret.se men även Kuntze i Västberga har denna list tror jag, där kan man köpa över disk och klämma och känna på produkterna oxå. Om man bor i Stockholm eller i närheten kan jag rekommendera dem. De har dock semesterstäng v 29-30.

Mvh Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Skriv svar