HJälp med att spåra läcka

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Malmön
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

HJälp med att spåra läcka

Inlägg av Malmön »

Min IF läcker in vatten från däcket midskepps (tror jag) men jag kan inte komma på varifrån det kommer. Jag har plockat bort mantågsbeslag och linförare för rullgenuan och trodde att jag tätat men icke hjälpte det. Vattnet kommer fram på två ställen. Dels i stuvfacket under styrbords brits, närmast skottet. Dels i kanten på (vad kan det heta...) plastramen kring förluckan, droppar från ramen på styrbordssidan ungefär där man har huvudkudden.

Vattnet i stuvfacket kommer från ingenstans, helt omöjligt att följa om det har runnit längs skrovsidan bakom innerklädslen dvs. plastmattan. Ganska mycket vatten kan finnas där. I förpiken så är det mer droppar som kommer. Försökte skruva ner plastramen den sitter klämd mm så även om skruvarna är lossade så ser man inte in bakom/ovan ramen.

Tyvärr har jag inga bra bilder så jag har försökt beskriva så gott jag kan i ord. På däcket finns mantågsbeslag, linförare, en kortare skotskena (orginal), vantfästen. Inget speciellt extra. Med tanke på vattenmängden så måste det vara något ganska stort hål eller där det samlas vatten kring skrov/däck upphöjningen.

Kan vattnet komma från rufftaket? Tror inte själv det pga inga större hål (finns kontakter för VHF antenn och mastlanterna)

Kan någon tipsa mig om var jag ska läcksöka utan att behöva plocka bort inredningen?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av johan swe-1870 »

Eftersom det droppar från den invändiga ramen runt förpiksluckan låter det som om det läcker in vid din mastbalk. Kolla så att det är tätt vid däckskontakterna! Om du skruvar av garderobsfronterna tror jag du kan ta ner luckramen och inspektera.

Vatten i salongskoj tror jag kan tänkas vara läckage vid skruvar till genuaskena eller skrov-däckskarven, eller möjligen ett läckande fönster. Jag kämpar själv med hitta orsaken till det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av Jim »

Peppar, peppar så verkar jag ha fått ordning på läckagen i vår båt. Det mesta kom in via skarven mellan däck och skrov. När jag tog bort den gamla fogen så var det rejält vått i skarven.
Sen hade jag en rätt så irriterande läcka vid de två fönsterramarna på styrbordssida. Vattnet tog sig in via fönsterna och fortsatte mellan skrov och klädsel. Jag hade vatten i kölsvinet och hyllorna i salongen och det var först när jag drog loss skrovklädseln som jag upptäckte var vattnet kom från. Först testade jag med ”Crack sealer” på gummipackningen vid fönsterna. Det blev mycket bättre men inte helt bra så till sist skar jag bort en rejäl del av packningen och tätade med ny marintätning. Nu har det varit tätt i två år.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av Andreas89 »

Även hos mig var vattnet under kojerna i salongen från läckande skarv mellan skrov och däck. Mina röstjärn till toppvanten läckte också men det var inte många droppar i jämförelse med de mängder som kom in via skarven.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av maja »

När man tror att vattnet kommer in genom däcksskarven, kan den verkliga orsaken vara att det läcker genom skruvhålen till yttre genuaskotskenan. Om det kommer in vatten bakom klädseln när det regnar, kan man misstänka ett sådant läckage.

Vatten kan ju bara rinna neråt, så om det t.ex. kommer via luckkarmen till förluckan, måste ingången till läckaget ligga ovanför denna.

Jag själv har ett litet läckage på styrbordssidan, vilket verkar vara i listen för ett fönster. Efter ösregn samlas det litet vatten ovanpå långskeppsförstärkningen under kojbottnen, men det torkas lätt upp med en svamp. Efter behandling med Crack Sealer har läckaget minskat betydligt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Malmön
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av Malmön »

TAck för tipsen. Jag måste titta igen kring mastfoten och kabelgenomföringarna. Men jag är fortfarande inte klar med hur regnvatten kommer in i stuvfacket. Fönstret är misstänkt men borde sett det på insidan. Jag ser inga spår av hur vattnet rinner ned i facket. Det kan vara en halvliter facket. Tycker det är mer än vad som kan komma ifrån ett skruvhål på däcket. Och det är bara i det facket som det finns vatten. De andra är torra. Fler idéer?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av maja »

Ta bort durken i db garderob. Lägg dit en frottehandduk. Vattna rejält kring førligt fönster , däckskontakt, mastfot och förlucka. Om handduken blir våt ska du leta efter läckaget kring och framför mastskottet och det førliga fønstret.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Malmön
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 maj 2020 21:52
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av Malmön »

Trots att jag sprutat vatten så har jag inte kunnat spårat läckan/läckorna. Det kommer vatten men det tar en liten stund innan det kommer fram och det har varit svårt att få vattnet bara på en viss sektion på däcket. Min fråga från början var om det fanns någon självklar allmänt känd källa till läckagen så att jag inte skulle behöva trassla med spolvatten eller än mindre plocka bort inredningen eller däcksbeslag. Men tack för tipsen och råden. Ska ta bilder i veckan och lägga upp för att visa hur och vilka beslag och genomföringar som finns.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av IF1426 »

Malmön skrev: 04 sep 2022 12:28 Min IF läcker in vatten från däcket midskepps (tror jag) men jag kan inte komma på varifrån det kommer. Jag har plockat bort mantågsbeslag och linförare för rullgenuan och trodde att jag tätat men icke hjälpte det. Vattnet kommer fram på två ställen. Dels i stuvfacket under styrbords brits, närmast skottet. Dels i kanten på (vad kan det heta...) plastramen kring förluckan, droppar från ramen på styrbordssidan ungefär där man har huvudkudden.
När jag läser dina bekymmer med läckage som du misstänker kan komma från " plastramen" och in mot skottet, det kan då vara enkelt att göra ett titthål i området där däckskontakten går genom rufftaket och halvt om halvt skär in i mastbalken, enl. den bild nedan, om det då är fuktigt, är det anledning att göra en mer omfattande undersökning Kan kanske ge en förklaring innan du gör en mer omfattande demontering.

P1010963.JPG
P1010963.JPG (82.75 KiB) Visad 3219 gånger
L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av maja »

Det händer att vatten kan rinna rakt igenom däckskontakten. Det gäller både hanen och honan, men kanske främst honan som ju sitter i däcket. Lösningen är att fylla hela kontakten med batteripolfett eller vaselin.

För hankontakten kan det hända att packningen kring själva kabeln inte håller tätt. Jag har kompletterat med vulktejp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-2332
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2018 19:21
Has thanked: 1 time

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av IF-2332 »

Jag hade problem med små mängder vatten i styrbords stuvfack i förpiken. Efter att ha kontrollerat alla misstänkta platser i en övrigt torr båt genom att spola lite med vattenslangen på olika ställen hittade jag felet. När vattnet fick rinna fick rinna precis på styrbords gångjärn bildades en liten rännil inne i styrbordsfacket. Mitt problem var alltså gångjärnen till förpiksluckan. Efter att ha tätat mycket ordentligt med sikaflex både runt gummilisterna "inne i" luckan och båda gångjärnen på däck blev det helt torrt.
oscar
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2022 23:11
Segelnummer: 2837

Re: HJälp med att spåra läcka

Inlägg av oscar »

Jag har också problem med vatten i stuvfacken och det har blivit så illa att jag måste byta allt trä som bildar själva kojorna. För min del upptäckte jag det tydligt att det var skrov/däckskarven när jag hade plockat upp båten efter sommaren. När jag satte över pressening som hade ett par hål i sig så rann det på insidan av den som låg dikt an fribord/däckkanten. Planerar nu att rensa bort och täta på nytt.
Skriv svar