Bomtält

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Fredrik Z
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 aug 2011 16:28

Bomtält

Inlägg av Fredrik Z »

Eftersom det verkar vara fler än mig som går i funderingar kring bomtält så tänkte jag att det var enklast att starta en ny tråd kring det, så att det inte försvinner mitt i någon annan tråd.

Det talas ju varmt om fördelarna med bomtält, men jag har letat runt en del och inte kunna titta någon vettig bild på ett.

Här kan väl de som har en bild på sitt tält lägga in en bild, och om möjligt föreslå om man i efterhand hade velat göra någon ändring för att få det så optimalt som möjligt.
Bredd? Längd? Antal lattor? Fästpunkter?


Mvh Fredrik.
Användarvisningsbild
Syracusia N-22
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2012 09:59

Re: Bomtält

Inlägg av Syracusia N-22 »

Det finns en ritning på IF-klubbens hemsidor under "tips å tricks" men jag vill åxå gjärna se en bild på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomtält

Inlägg av maja »

Sittbrunnstälten som säljs som original är mindre än det som finns beskrivet på hemsidan.

Det finns både för och nackdelar med så stora sittbrunnstält som det i beskrivningen på hemsidan. Själv har jag haft ett (mindre) originaltält i snart 25 år och saknar inte ett större som t.ex. går fram till masten. Men om man är många i båten och har mycket lösa prylar med sig, som man måste lägga ut för att få plats att sova, kan det säkert vara bra.

Se på bilden hur ett original sittbrunnstält ser ut. Alla sidor kan rullas upp, så man kan få skydd från regn, vind och sol från en riktning och ha öppet åt en annan. Framåt får det litet stöd på en uppfälld sprayhood, men det går också utmärkt bra att sätta upp det utan sprayhood, vilket är en fördel, då man använder det i samband med kappsegling. Vikten är måttlig, bara något åt 4 kg enligt vad jag kan minnas och som hoprullat fyller det förvånansvärt litet i volym. Jag brukar stuva det i stickkojen eller i förpiken. Om det är fuktigt efter regn eller mycket dagg, stuvas det på durken, vid sidan av garderoben.
Bilagor
Björlanda Ingela.JPG
Björlanda Ingela.JPG (272.6 KiB) Visad 23229 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
AnjaS
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 feb 2018 08:21

Re: Bomtält

Inlägg av AnjaS »

Hej!
Tänkte sy ett bomtält till vår IF och letar därför efter en ritning. Hittar ingen på ifbåtens hemsida, är den bortplockad?

Är det någon annan som har erfarenhet av att sy bomtält på egen hand och kan ge lite tips?

/Anja
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bomtält

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu visas den i menyn Medlem efter klick på Instruktioner under Medlemsdokument : http://www.ifboat.se/instruktioner förutsatt att du har loggat in som Medlem med det aktuella lösenordet. Rubriken Instruktioner hade fallit bort i en ändring som gjorts i Medlemsdokument. Tack för påpekandet!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Bomtält

Inlägg av johan swe-1870 »

På min båt finns ett lite annat tält än det Maja har. Mitt är högre och smalare och hänger under bommen istället för att ligga ovanpå. Bommen hissas upp i högsta läget på mastskenan och med dirken. Det blir ståhöjd inne i tältet, vilket jag tycker är skönt:

Bild

De fyra galgarna i taket är inte längre än att det går att rulla samman tältet och stuva ner det i en salongskoj. Det är skönt att kunna förvara tältet på ett ställe där det inte är i vägen. Detta tält är välgjort och följde med båten då jag köpte den. Att döma av utförandet är det professionellt tillverkat. Det saknar märkning så jag vet inte var det är gjort.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Bomtält

Inlägg av andreas IF-259 »

Jag gav mig på att sy ett bomtält, enligt den ritning som finns på medlemssidan. Jag tycker det blev toppen.

Jag gjorde tältet 10cm högre än vad ritningen angav, och satte in betydligt större fönster.
IMG_20200511_195919.jpg
IMG_20200511_195919.jpg (107.24 KiB) Visad 19302 gånger
IMG_20200511_194208.jpg
IMG_20200511_194208.jpg (140.13 KiB) Visad 19302 gånger
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Bomtält

Inlägg av Jim »

Ser mycket bra ut!. Har själv gått och funderat på att sy ett själv men det ligger fortfarande något år fram i min tidplan. Återkoppla gärna efter årets säsong hur tältet fungerade.
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Bomtält

Inlägg av tomm »

Hej!

Vi funderar på att sy ett bomtält, men hittar inte ritningen under Medlemsdokument. Är den borttagen?

Allt gott
Tom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomtält

Inlägg av maja »

Kollade just. Tillverkningsinstruktionen finns. Se högre upp i tråden, där har Johan skrivit ett inlägg med en direktlänk.

Glöm inte att logga in med användarnamnet medlem och med lösenordet som du fick av IF-båtförbundet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Bomtält

Inlägg av tomm »

Hej igen,

Tack för svar Maja. Jag känner mig lite korkad här men jag hittar inte instruktionen?
Jag ser endast Julias sittbrunnstrall, IF Orginalvagga, IF-vagga liggande och IF-färger 71-75.

Tom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bomtält

Inlägg av maja »

När du öppnat sidan där du hittade dokumenten du räknade upp ska du först välja undermappen medlemsdokument och sedan skrolla höger till uppslag 2.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Bomtält

Inlägg av tomm »

AH "Cockpittelt"

Var inte beredd på danskan.

Tack Maja!
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Bomtält

Inlägg av andreas IF-259 »

Hej,
Vad kul, jag sydde ett efter ritningen förra vintern (se tidigare inlägg). Vi satte upp tältet nästan varje dag på våra fyra seglingsveckor i somras. Det funkade jättebra bra och står stabilt.

Tips är att göra rutorna större än vad ritningen visar. i alla fall bakrutan, där har man bäst utsikt.

Vi upplevde att if-båten gick från att vara på gränsen till för trång, till riktigt bekväm.

Lycka till!
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Skriv svar