Vagga till If-båt

Lyftögla, vinterförvaring, vagga, pallning, täckning,trailer, transport.

Moderator: Moderator

Anben
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 sep 2014 21:10

Vagga till If-båt

Inlägg av Anben »

Jag är precis lycklig ägare till en välskött if-båt och är på jakt efter en vagga att ha den i till vintern. Max budget 3000:- och inom Göteborgs området.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av maja »

Du kan bygga en själv med balkar, kedjor och vantskruvar. Den typen av vagga är nog den bästa för en långkölad båt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Var finner en ritningar på en sådan? Finns nånstans på sidan kanske?
Vanligen Alexander
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av maja »

Du hittar flera alternativ på vaggor om du använder sökfunktionen på hemsidan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Frage »

Om du har Facebook, så kan du få en liten beskrivning på Danskvagga med spännband som jag använder.
Jag kan skicka bilder om du vill.


https://www.facebook.com/groups/5107619 ... 3%A4nnband
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av johan swe-1870 »

Du hittar mer information här: http://www.ifboat.se/forum/20/814#p3344
Beskrivning finns här: http://www.s-billenstein.dk/Stoette/Stoette.htm

Det behövs inte facebook. 8)
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 20 gånger.
Anledning: Rättat en felaktig länk
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av maja »

Man kan nog med fördel använda spännband isf. kedjor och vantskruvar. Det blir nog billigare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
watson45
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 okt 2014 12:44

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av watson45 »

Var finner en ritningar på en sådan? Finns nånstans på sidan kanske?
Vanligen Alexander :lol: :lol:






______________________________
watson
Användarvisningsbild
Frage
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 jan 2013 20:07

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Frage »

Jag har tagit några bilder som jag kan lägga ut.

Måste bara sätta ut måtten. Kommer till veckan
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Jim »

Nu börjar ju höstupptagningen snart bli rätt så påtaglig. Som så många andra köpte vi vår IF utan vagga och efter att ha kollat runt lite här på forumet så hittade jag ritningar och en hel del information om "Danskvaggan". Detta tillsammans med empiriska studier i Småbåtshamnen så tänkte jag att jag skulle dela med mig av erfarenheterna från byggandet av min danskvagga i trä.

När jag tittat runt på de som fanns i min hemmahamn så hade de flesta virke i dimensionen 120x45 mm och gängstänger i 10 mm.
Jag har alltid av någon anledning valt att lägga mig på säkra sidan så jag valde virke i dimensionen 145x45 mm och 12 mm gängstång.

Oavsett vilken dimension du väljer, använd ett bra konstruktionsvirke. Först hade jag tänkt göre balkarna i tryckimpregnerat trä men det fanns inget virke på brädgården som såg tillräckligt bra ut så jag valde obehandlat virke.

Allt material inhandlades på Byggmax och Biltema.
2 x 5,1 m (145x45)
En kortare bit 145x45 till mellanbitarna
2 gängstänger 12 mm
20 muttrar 12 mm
20 brickor (jag valde fyrkantiga men runda går också bra)
4 skruvar längd 90-100 mm
All metall är galvad men rostfritt går givetvis också bra.
Kostnad för materialet är cirka 550 kronor

Verktyg som behövs är ringnyckel eller skiftnyckel, bågfil eller vinkelslip med kap, lämplig såg att dela virket med, skruvtvingar, långt borr i samma dimension som gängstången och borrmaskin eller skruvdragare samt lämplig bits till de fyra skruvarna.

Tidsåtgång är cirka två timmar för att inhandla materialet och två timmar för att bygga balkarna.

Jag delade de långa länderna på mitten och fick fyra bitar på 2,55 m.
Distansklossarna ytterst är cirka 15 cm långa och distansklossen i mitten är cirka 30 cm lång.

Jag lägger ihop alla delarna och spänner ihop dem med skruvtvingar. Sedan borrar jag hålen vid distansklossarna. Därefter sätter jag på mutter och bricka på gängstången och trär den igenom hålet. På med bricka och mutter på andra sidan och spänn ihop. Kapa gängstången med en bågfil och upprepa proceduren tills alla distanserna sitter fast.Givetvis kan man ju kapa gängstången i lämpliga bitar innan istället, men detta funkade för mig.

På den främre balken skruvade jag dit en bit 145x45 för att få upp fören lite. Det är möjligt att det skall på lite mer där men det kommer jag att lösa med lösa brädbitar.

Då saknas bara gängstång för kedjorna eller spännbanden, vilket man nu väljer. Hamnen där jag har båten just nu tillåter inte spännband då det tydligen varit någon incident med någon klåfingrig person som lossat på dessa och skador har då uppstått.

Gängstängerna till kedjorna väljer jag att sätta en bit ner mot underkant av balkarna för att få så mycket virke som möjligt över gängstången då balken här endast belastas av draglaster. Se till att få lite distans från klossarna så att det går att montera en schakal eller få plats med kroken från ett spännband.

Hur blev det då. Jo så här...och visst måste jag klippa gräsmattan....och rensa ogräs.... men det är inte prioritet just nu :P
IMG_3176.JPG
IMG_3176.JPG (67.13 KiB) Visad 20000 gånger
IMG_3175.JPG
IMG_3175.JPG (115.93 KiB) Visad 20000 gånger
IMG_3174.JPG
IMG_3174.JPG (111.61 KiB) Visad 20000 gånger
I och med att balkarna inte är rötskyddade så skall man kanske inte lägga dem direkt på marken utan det kan vara idé att palla upp dem med betongplattor eller träklossar i ändarna och under mitten.

Hur jag skall göra med krokarna och kedjorna kommer i ett senare inlägg.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Jim »

Då kommer fortsättningen här!

Om man väljer att använda spännband så är det ju rätt så enkelt. Införskaffa ett par kraftiga spännband med krokar som fungerar över relingen. Kanske behöver man skära till fyra bitar med lite grövre plastslang som man klyver och trär över relingen innan man fäster kroken där. Mest för att inte skada gelcoaten.
Ett bra spännband kostar mellan 150 och 200 kronor stycket men jag är övertygad att det går att hitta billigare om man letar lite. Samtidigt vill man ju att det skall vara stabilt.

Ett tips kan kanske vara att sätta ett hänglås eller buntband över handtaget på spännbandet. Då har man i alla fall stoppat möjligheten för någon som går förbi att lossa på banden utan att göra åverkan på dessa.

Men, jag har valt lösningen med kedjor, vantskruv och krokar.
Jag har som sagt kollat runt lite hur andra har löst det och så här har t ex en IF gjort.
IMG_20180924_152353.jpg
IMG_20180924_152353.jpg (74.43 KiB) Visad 19700 gånger
och här är en variant på en RJ85:a med båthus/tak.
IMG_20180924_152243.jpg
IMG_20180924_152243.jpg (89.04 KiB) Visad 19700 gånger
Jag tittade vd jag hade i källaren och har gjort fyra krokar utav lite gamla fyrkantsrör och några T-profiler.
IMG_3181.JPG
IMG_3181.JPG (149.05 KiB) Visad 19700 gånger
Det här är lite mer komplicerat än själva balkarna för man behöver lite tyngre verktyg eller så kan man gå till en smed och låta smeden göra jobbet. Ett kraftigt plattjärn borde man kunna bocka till i ett skruvstäd själv.


Jag har tillgång till både vinkelslip med kapskiva och svets så jag gav mig på att svetsa ihop krokarna. Jag kunde ha roat mig med att räkna på svetsarna men det är många år sedan de gamla mekanikbökerna åkte ut ur bokhyllan. Min gamle svetslärare från teknis skulle ha gråtit men efter att ha bankat på krokarna med en rejäl handslägga så är jag övertygad om att krokarna kommer att hålla till det som jag skall använda dem till, trots att svetsarna inte är så snygga :P

Så här blev krokarna när de blev klara och målade. Jag har även limmat på lite trä för att skydda relingen.
IMG_3180.JPG
IMG_3180.JPG (85.51 KiB) Visad 19700 gånger
Kostnad är:
Stålet hade jag liggande.
Lite trä att klä krokarna med hade jag också liggande.
4 st 8 mm schacklar 40 kronor
4 st 8 mm galvade vantskruvar 400 kronor
4 bitar 8 mm kätting ca 2 m långa hade jag också liggande (skall man köpa detta så kostar 5 meter ca 300 kronor).

Tid för kapning av stål och svetsning är cirka två timmar. Sen tar målning mm givetvis också lite tid.

Kättingarna kan förmodligen göras lite kortare då avståndet från underkant på kölen till överkant på relingslisten är cirka 185 cm.

Som ett alternativ till att svetsa skulle det nog kunna fungera att bulta ihop delarna men det har jag ingen riktig erfarenhet av så det får någon annan testa.

Den 20 oktober skall jag ta upp båten så då får vi se om allt fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av johan swe-1870 »

Utmärkt beskrivning! Det här kan fler ha nytta av.

Det ser snyggt ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Vagga till If-båt

Inlägg av Jim »

Då är båten uppe på land och jag tänkte bara återkoppla lite hur vaggan fungerade, alldeles utmärkt"
Det enda jag inte fick på plats var ett par klossar under så de ligger direkt på marken nu. Jag tror inte heller man skall korta kedjorna så mycket mer än till två meter. När vi skulle lyfta upp Ila så hamnade den lite snett i kranen och behövdes rättas upp genom att dra den över på rätt sida. Då behövde jag en decimeter extra kätting.
Oavsett så är jag riktigt nöjd med "danskvaggan" :P
IMG_20181020_091918.jpg
IMG_20181020_091918.jpg (77.91 KiB) Visad 19407 gånger
För säkerhets skull så satte jag en stötta under förskeppet.
Skriv svar