Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har nu monterat ett par nya Sunbeam-paneler, eftersom jag har kunnat konstatera att de tidigare inte gav önskad effekt längre. Det gjorde susen. I en solglänta vid lunchtid i dagens busväder kunde de nya panelerna prestera 29 W, mot nominell effekt 42 W. Det menar jag är ett bra värde som jag absolut kan acceptera.

Jag valde nu att koppla de båda panelerna i serie och montera bypass-dioder enligt Sunbeams installationsanvisningar. Dioder har jag inte tidigare haft, därför att jag inte uppfattade att de skulle behövas vid parallellkoppling.

Jag har en teori som går ut på att man måste sätta dioder, oavsett om panelerna kopplas parallellt eller i serie. Jag tror dioder behövs för att se till att en skuggad panel inte ska förhindra laddning (vid seriekoppling) eller bli en strömsänka och förstöras (vid parallellkoppling). Vid seriekoppling tror jag det behövs bypass-dioder, vid parallellkoppling back-dioder.

Enligt min teori ska man alltså koppla så här vid seriekoppling:
PV_serial.jpg
PV_serial.jpg (12.57 KiB) Visad 12138 gånger
och så här vid parallellkoppling
PV_paralell.jpg
PV_paralell.jpg (17.83 KiB) Visad 12138 gånger
De gamla panelerna kan jag eventuellt ha kört sönder genom att ha dem parallellkopplade utan backdioder. Jag har nu reklamerat dem. Vi får se hur går.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här långt ser de nya panelerna ut att fungera fint. De monterades 29 juli.
Screenshot_20210806-132202.png
Screenshot_20210806-132202.png (40.35 KiB) Visad 11892 gånger
Det är en påtaglig skillnad.

Jag har nu laddning med nästan 100 Wh/d istället för 10 Wh/d under dag med växlande molnighet.

Jag har en högsta effekt på 30 W istället för 4 W.. Det tycker jag är ett bra värde i augusti. Installerad effekt är 42 W.

Panelerna klarar en solbelyst dag under segling faktiskt av att ge mer än vad min kyl förbrukar under dagen, så det är bra. Det kan man se då laddningen halva tiden gick i läge float igår 5 augusti:
Screenshot_20210806-131921.png
Screenshot_20210806-131921.png (64.09 KiB) Visad 11892 gånger
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

johan swe-1870 skrev: 29 jul 2021 19:55 De gamla panelerna kan jag eventuellt ha kört sönder genom att ha dem parallellkopplade utan backdioder. Jag har nu reklamerat dem. Vi får se hur går.
Jag har fått pengarna tillbaka för panelerna som jag reklamerade. Jag måste säga att jag är imponerad av tillverkarens och lokala båtaffärens smidiga hantering! Jag hade förväntat mig att kanske kunna få ett par ersättningspaneler. Men istället betalas beloppet ut, helt utan att ifrågasätta något. Så gör en seriös tillverkare och en bra båtaffär! :!:

Precis så får man Nöjd kund!

Nu återstår bara för mig att se hur de nya panelerna uppför sig under lång tid, när de nu har monterats med dioder istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av SE2193 »

johan swe-1870 skrev: 10 jul 2021 00:51 Vad säger Sunbeam om ditt problem?

Jag tycker det låter som att du också får ut mindre än vad man bör kunna förvänta sig. Endast 100 Wh på 3 st 20W paneler är för lite. Det borde kunna vara åtminstone det dubbla.

Jag blir inte riktigt klok på hur du har gjort dina mätningar av spänning och ström. Voc är voltage open circuit alltså spänning helt obelastad. Isc är current short circuit, alltså ström när panelen är kortsluten genom mutlimetern. För att mäta dem ska du inte ha något anslutet alls på panelerna mer än multimetern. Är det så du har gjort? Det är också svårt att se på bilderna vad din multimeter visar och är inställd på. Kan du ange Voc och Isc istället, så är det lättare.

Jag ser på dina bilder att panelerna inte ser ut att vara särskilt kraftigt belysta av sol. Du måste nog försöka mäta då solen står som högst och då panelerna är helt utan skugga.

Jag har också följt Sunbeams rekommendation att använda parallellkoppling. Inget sägs om dioder, inte mer än att flush-panel inte har någon diod inbyggd. Enligt diverse internetkällor bör man använda backdiod vid parallellkoppling för att undvika att en skggad panel blir en förbrukande last till en belyst panel, vilket kanske kan leda till skadad panel genom sönderbränning (hot spot). Enligt Sunbeam har dessa tunna paneler inge dioder alls inbyggda.

Jag har ännu inte lyckats förstå vad mitt problem är. Arbete pågår.
Sunbeam har svarat att de ville se mätningar en solig dag och om det är något som verkar konstigt så erbjöd de sig att ersätta ev skadade paneler. Tänkte mäta imorgon kväll då det ser ut att vara soligt i Stockholm.

Mätningarna har varit direkt på panelerna som då varit helt frånkopplade från systemet i övrigt.
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Johan, tror du att man kan gå på solcellspanelerna så som dom är monerade på luckorna till akterskuffen? Min utombordare hänger på akterspegeln (som hos de flesta av oss) och när motorn skall upp och ner så står jag på luckorna för att få bra kraft.
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Panelerna sitter limmade på de plana luckorna och ska enligt tillverkaren tåla att gå på.

Jag har både stått och suttit på dem och inte märkt att det är något problem. När jag ska hissa eller starta motor sitter jag alltid på panelerna. Något annat sätt finns inte, i varje fall inte med min kropp.

Jag har till och med lagt motorn på panelerna då jag lyft av den från fästet. Det går nog det också, bara man är försiktig så inte något rispar panelerna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Nils D »

IF2430 skrev: 20 okt 2021 18:29 Johan, tror du att man kan gå på solcellspanelerna så som dom är monerade på luckorna till akterskuffen? Min utombordare hänger på akterspegeln (som hos de flesta av oss) och när motorn skall upp och ner så står jag på luckorna för att få bra kraft.
Liksom Johan har jag också mina paneler på luckorna till akterstuven och står på dem när jag startar motorn. Har haft solcellspaneler där sedan 2012 och aldrig märkt några problem med detta. Det man däremot måste tänka lite på när man monterar panelerna är att se till att kablaget kan röra sig fritt när man öppnar och stänger luckorna, och att de sedan dras i akterstuven så att de inte riskerar att skadas när man plockar upp och ner prylar ur akterstuven. Men när det väl är gjort är det en problemfri installation enligt min erfarenhet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jim »

Precis som Nils och Johan har jag mina paneler på luckorna till akterstuven och har inte hellre upplevt några problem att stå på just dessa solceller. De är ju tillverkade för att kunna gå på dem. Precis som Nils skriver så får man tänka lite när man drar kablarna så att det finns tillräckligt slack i dem när man öppnar luckorna.
Akterstuven är ju förhållande vis stort och enkelt att jobba i. Jag som är 187 kunde fint krypa ner där med en skruvdragare och en handfull kabelklammer och få till en bra kabeldragning.
Jag har även kompletterat luckorna med stoppsnören så att de inte går att öppna mer än 90-100 grader för att skona kablaget lite extra.
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Fortsätter på tråden om beräkning av förbrukning och kapacitet i batteri och solpaneler. Jag kan inte detta och ber om er hjälp att bedöma om jag tänkt rätt. Jag har ett batteri TR350/80Ah och min normala dygnsförbrukning när jag seglar är 40Ah. Betyder det att jag kan i princip kan segla i två dagar innan jag måste uppsöka hamn och ladda batteriet? Om jag skaffar 2 solpaneler a 20W som ni beskriver i tråden, hur mycket längre kan jag då vara ute innan batteriet måste laddas igen? Johan skriver att dessa solpaneler ger omkr 140 Wh i april månad, men hur räknar jag om det till Ah? Jag har ett 12V system men det är väl inte så enkelt som att dividera 140 med 12???
En förvirrad maskiningenjör,
Jonas IF 2284
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Eftersom 1 Wh är samma som 1 VAh blir väl 140 Wh lika med cirka knappt 12 Ah. Man anger väl Wh isf. Ah därför att spänningen varierar vid uttag och laddning.

Man ska akta sig för att ladda ur ett blybatteri för djupt, eftersom det förstör batteriet. Jag menar att du måste ladda med ungefär din förbrukning för att kunna vara ute i skärgården under en längre tid. Ett alternativ kan vara att du minskar på förbrukningen eller ökar batterikapaciteten. Diodlampor drar nästan ingen energi och temperaturen i i kylboxen kanske kan höjas till t.ex. 10 grader eller högre, och så kan man ha frysta produkter som kan tina efter hand och hjälpa till hålla temperaturen nere.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Med risk för att ännu en maskiningenjör tänker fel tror jag att det stämmer. :lol:

Med 40 Ah per dygn förbrukas det 480 Wh per dygn. Om utbytet med två solceller är 140 Wh/d saknas alltså 340 Wh/d.

Baserat på min erfarenhet skulle det behövas 7 st 20W celler för att producera tillräcklig energi för att täcka en förbrukning om 40 Ah/d.

Hur länge du klarar dig med 80 Ah batteri tor jag beror på hur mycket av de 80 Ah som går att utnyttja innan spänningen blir för låg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej på er.Jag har nu köpt Sunbeam T20F Solar Panel / 21 W. Dioder låter som en vettig investering. Sunbeam föreslår parallell koppling men Johan väljer serie..? Vilket bör man välja? Vart köper man bypass-dioder eller back-dioder?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns olika uppgifter om de ska parallell- eller seriekopplas. Vilket som är bäst tror jag beror på vilken regulator du har.

Jag köpte dioder på samma ställe där jag köpte solpanelerna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej Johan

Jag är inte tillräckligt kompetent för att förstå djupdykningar om dioder samt parallell el seriekoppling. Jag tror jag har samma regulator och solceller som du har; Victron Energy BlueSolar MPPT 75/10 respektive Sunbeam T21F Solar Panel / 21 W.

Kan jag då lungt köra på att koppla de båda panelerna i serie och montera bypass-dioder?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det tror jag säkert du kan göra.

Även om Sunbeam verkar föreslå parallellkoppling, menar Victron att det är bättre med seriekoppling. Fördel med det ska vara lite bättre utbyte då spänningen är uppe över startvärde lite längre tid och att spänningsfallet i ledningarna blir lägre eftersom det bara blir halva strömstyrkan jämför med parallellkoppling.

Jag har nu efter drygt ett års drift med seriekoppling med bypass-dioder fortfarande samma goda funktion som vid monteringstillfället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar